نوسان قیمت و کاهش تقاضا موجب زیان مرغداران ایلام شده است

نوسان قیمت و کاهش تقاضا موجب زیان مرغداران ایلام شده است
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران ایلام گفت: بالا بودن و نوسان قیمت نهاده های دامی در کنار فعالیت دلالان موجب کاهش تقاضای خرید و زیاندهی واحدهای پرورش مرغ در استان شده است.
محمدتقی اسماعیل پور اظهار کرد: تقاضای خرید مرغ در بازار استان به گونه ای نیست که بتواند سهم بیشتر مرغ تولیدی را جذب کند، همین موضوع باعث صدور مرغ مازاد ایلام به قیمت ارزان تر به دیگر استان ها شده است.
وی ادامه داد: از آنجا که خود این استان ها نیز تولید کننده مرغ هستند، مرغ مازاد ایلام را با نازل ترین قیمت از تولید کنندگان ایلامی خریداری می کنند که این موضوع به اقتصاد مرغداران استان ضربه وارد کرده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مرغداران ایلام، خرید جوجه یک روزه از استان های دیگر به ویژه مازندران است که باعث شده قیمت خرید جوجه یک روزه با سیر صعودی همراه شود.
اسماعیل پور با نارضایتی از نوسان قیمت نهاده های مرغی چون ذرت و سویا اظهار کرد: افزایش قیمت و نبود نرخ مشخص و تعیین شده نهاده ها از سوی پشتیبانی امور دام از دیگر مسائلی است که به صنعت پرورش مرغ در استان آسیب و ضربه وارد کرده است.
وی ادامه داد: همچنین گران بودن داروها و ویتامین های مخصوص پرورش مرغ برای تقویت آنها در مقابل بیمارهای ویروسی چون برونشیت و نیوکاسل، هزینه بالای مایه کوبی و گاه قطع جریان گاز یا برق مزارع موجب بیماری و اتلاف جوجه ها می شود.
وی یادآور شد:این گونه موارد از یکسو قیمت تمام شده مرغ را افزایش داده و از طرف دیگر تقاضا برای خرید مرغ را به تدریج کاهش داده است .
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران ایلام توضیح داد: پشتیبانی امور دام با صدور مرغ مازاد استان به دیگر نقاط و خارج از کشور، می تواند کمک موثری به مرغداران و بازار مصرف استان کند در حالی که این شرکت مرغ های منجمد را تا زمانی که تاریخ انقضای مصرف مرغ نزدیک نشود در انبارهای خود ذخیره سازی کرده وسپس با قیمت نازل تر از مرغ کشتار روز وارد چرخه مصرف می کند.
اسماعیل پور افزود: عرضه مرغ منجمدی که تاریخ مصرف آن رو به پایان است به هدف تنظیم بازار با قیمت پایین وغیرعرفی موجب ضرردهی پرورش دهندگان مرغ در ایلام می شود.
وی خواستار رسیدگی به وضعیت تلخ و بحرانی مرغداران استان شد و تاکید کرد: مزارع پرورش مرغ ایلام یکی از صنایع مهم در زمینه تولید و اشتغال زایی استان است که در صورت بی توجهی و حمایت نشدن از سوی مسوولان استان، تولید کنندگان مرغ با مشکلات بیشتر و زیان های جبران ناپذیرتر مواجه خواهند شد که می تواند به اقتصاد و اشتغال استان ضربه جدی وارد کند.
خبرنگار خبرگزاری ایرنا در تماس های مکرر با شرکت پشتیبانی امور دام موفق به صحبت با مسئولان این شرکت در خصوص مشکل مرغداران استان نشد.
استان ایلام سالانه 2.5 برابر مصرف داخلی خود مرغ تولید می کند که یک سوم از آن به مصرف داخل استان می رسد و دو سوم آن نیز قابلیت صادرات به استان های دیگر و کشورعراق را داراست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com