نوسان قیمت تخم مرغ در هند به دنبال موج گرما

نوسان قیمت تخم مرغ در هند به دنبال موج گرما
طبق آمارهای انجمن قیمت گذاری تخم مرغ هند، بهای تخم مرغ در شهرهای عمدۀ هند با افزایش شدید از 270 – 280 روپیه در ماه آوریل به 330 – 340 روپیه در ماه جولای رسیده است.
روند بهای تخم مرغ نشان دهندۀ تفاوت چشمگیر میان شهرهاست. در حالیکه شهرهایی مثل Pune ، Chennai ، Lucknow و Bengaluru در 3 ماه گذشته شاهد 18 درصد افزایش قیمت بودند ، مصرف کنندگان شهرهای بزرگی مانند حیدرآباد و دهلی با تورم بزرگتری که به ترتیب 29 و 24 درصد بوده ، مواجه شدند.
افزایش شدید قیمت تخم مرغ به دنبال موج گرمایی است که تابستان سال جاری به وجود آمد. طبق برآوردها این گرمای غیر عادی ، منجر به از بین رفتن قریب به 5 میلیون پرنده در ایالت آندراپرادش که از مناطق اصلی مرغداری هند محسوب می شود، گردید. این امر منجر به محدود شدن ذخایر گوشت مرغ و تخم مرغ و متعاقباً افزایش بهای آنها شد.
روند قیمت تخم مرغ در 5 سال اخیر نشان می دهد که معمولا در ماههای گرم مارس – می با کاهش مواجه می شود و مجدداً از سپتامبر (اواسط شهریور) شروع به افزایش می کند. معمولاً اوج قیمت تخم مرغ در ماههای دسامبر و ژانویه دیده می شود.
جدا از گرمای هوا ، شیوع انفولانزا نیز که معدوم سازی طیور را به دنبال دارد، منجر به این افزایش بها شده است.
در چشم انداز دراز مدت، بهای نهاده های خوراکی – که 70 درصد هزینه های تولید مرغداری را دارند – بر روی قیمت تخم مرغ تأثیرگذارند. از این نقطه نظر، بهای تخم مرغ داخلی می بایستی ثابت باشد. بهای ذرت هند ، پس از آنکه در طول سالهای 2010 تا 2012 میلادی بیش از دو برابر رشد داشت، به دنبال ذخایر فراوان جهانی و کاهش صادرات هند ، 44 درصد کاهش یافت ، بهای کنجالۀ سویا نیز به همین ترتیب 32 درصد کاهش داشت.
از سوی دیگر طبق آخرین اطلاعات، تولیدات تخم مرغ هند با 6 درصد رشد ترکیبی سالانه ، از 1 / 27 میلیارد تخم مرغ در سال 6 – 1995 میلادی به 7 / 74 میلیارد تخم مرغ در سال 14 – 2013 میلادی رسیده است اما تقاضا و مصرف نیز سایه به سایۀ تولید رشد می کند ، و تغییر رژیم غذایی هند به سوی رژیم غنی از پروتئین مصرف و تقاضا را افزایش می دهد.  
صنعت مرغداری هند سالانه 75 میلیارد تخم مرغ تولید می کند که بیش از نیمی از این تولیدات از دو ایالت جنوبی هند است.  

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com