نوسان قیمت تخم مرغ ادامه دارد

نوسان قیمت تخم مرغ ادامه دارد
با گذشت 2 هفته از تعدیل قیمت ها در بازار و عرضه تخم مرغ های وارداتی، بار دیگر قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار مصرف افزایش یافته و به حدود 18 هزار تومان رسیده است.
با وجود اینکه دولت در اواخر دی ماه با صدور مجوز واردات توانست قیمت تخم مرغ را در اوایل بهمن ماه قدری کاهش دهد اما مجدد طی روزهای گذشته قیمت این محصول روند صعودی به خود گرفته است.
گرانی تخم مرغ که از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور و معدوم شدن بخش عمده ای واحدهای مرغ تخم گذار، افزایش نرخ ارز و به تبع آن رشد نرخ نهاده های دامی نشات گرفته، منجر به افزایش قیمت این محصول در دی ماه امسال شد به طوری که نرخ هر عدد تخم مرغ به 700 تومان و هر شانه دو کیلوگرمی به 21 هزار تومان رسیده بود.
این درحالیست که پیش از این قیمت هر عدد تخم مرغ معمولی 300 تا 400 تومان و هر شانه 2 کیلوگرمی حدود 9 تا 11 هزار تومان بود.
دولت برای حمایت از مصرف کننده داخلی صدور مجوز برای ثبت سفارش واردات تخم مرغ را آزاد کرد تا ماهانه 20هزارتن تخم مرغ با نرخ مصوب 12 هزار و 600 تومان به بازار عرضه شود.
در اوایل بهمن ماه جاری با ورود تخم مرغ و عرضه آن به میادین میوه و تره بار، دولت توانست به شکل مقطعی به مدت دو هفته قیمت این محصول را کاهش دهد یعنی قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ با نرخ 13 تا 14 هزار تومان به بازار عرضه شد.
اما در هفته سوم بهمن ماه دوباره قیمت این محصول در سطح بازار رو به افزایش نهاده و قیمت هر عدد تخم مرغ به 600 تومان و هر شانه دو کیلوگرمی به 18 هزار تومان رسیده است.
این درحالیست که بر پایه برآوردهای وزارت جهادکشاورزی، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ بین 70 هزار تا 75 هزار ریال و تخم مرغ حدود 45 هزار ریال است.
کارشناسان بر این باورند عرضه این محصولات با نرخی بیش از نرخ تعیین شده اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود.
سالیانه بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در 20 هزار واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه در کشور تولید می شود که بخش عمده این محصول پروتئینی در داخل به مصرف می رسد؛ میزان تولید تخم مرغ نیز 940 هزار تن در سال است.

مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه پرنده ماهی تهران درباره دلایل افزایش قیمت تخم مرغ اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمت تخم مرغ، امکان اعلام نرخ تخم مرغ را نداریم زیرا دولت نرخ مصوب این محصول را 12 هزار و 600 تومان تعیین کرده است در حالی که این محصول به میادین عرضه می شود و برای تنظیم بازار کافی نیست.
وی افزود: قیمت تخم مرغ های تولید شده در واحدهای تولیدی کشور سنخیتی با قیمت تخم مرغ های وارداتی و مصوب دولتی ندارد.
دست اندارکاران صنعت مرغ تخم گذار کشور معتقدند افزایش قیمت تخم مرغ تا اردیبهشت ماه سال آینده به دلیل بالا بودن تقاضا و کمبود این محصول ادامه خواهد داشت؛ البته جوجه ریزی مجدد برای واحدهای مرغ تخم گذار صورت گرفته که تا دستیابی به تخم مرغ مورد نیاز چندین ماه زمان می برد.
همچنین برخی کارشناسان علت کمبود واردات تخم مرغ را برای تنظیم بازار این محصول درگیر بودن کشورهای صادر کننده این محصول همچون ترکیه با بیماری آنفلوآنزای پرندگان می دانند که سبب گرانی این محصول شده است.
بررسی میدانی از بازار محصولات پروتئینی نشان می دهد امروز قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ در بازار مصرف بیش از 18 هزار تومان بوده است.
یکی از فروشندگان تخم مرغ می گوید: زمانی که تخم مرغ شانه ای 10 هزار تومان بود، ما سود بیشتری داشتیم تا اکنون که قیمت تخم مرغ افزایش پیدا کرده است زیرا قیمت تخم مرغ داخلی بالاست و نمی توانیم این محصول داخلی را با قیمت مصوب دولتی عرضه کنیم.
به گفته این فروشنده، برای اینکه حاشیه سود عرضه کنندگان تامین شود، باید هر شانه تخم مرغ بین 19 تا 20 هزارتومان به فروش برود.

قیمت مرغ افزایش یافت

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را در محل مرغداری ها 53 هزار ریال، محل کشتارگاه (نقدی) 72 هزار 900 تومان، میدان بهمن 7 هزار و 100 تومان، واحدهای صنفی عمده را 7 هزار و 440 تومان و خرده فروشی ها 8 هزار و 190 تومان اعلام کرد.
یوسف خانی نرخ هر کیلوگرم ران مرغ را در محل خرده فروشی ها هفت هزار تا 8 هزارتومان، سینه با کتف 13 هزارتومان، سینه بدون کتف 14 هزارتومان و فیله مرغ را 16 هزارو 500 تومان ذکر کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com