نهادینه شدن رویکرد حمایتی از دامداران و کشاورزان ضروری است

نهادینه شدن رویکرد حمایتی از دامداران و کشاورزان ضروری است
قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: بیشتر مشکلات و چالش‌های حوزه دامداری و کشاورزی در نبود رویکرد حمایتی از این قشر است که این موضوع باید در تصمیم سازی و برنامه ریزی‌ها نهادینه شود.

موسی رهنمایی افزود: راهکار آسان و نتیجه بخش برای عبور از این چالش‌ها اجرای قوانین مغفول مانده این حوزه  است.
وی افزود: در کشور قوانین حمایتی مطلوبی برای بخش کشاورزی و دامداری وضع شده است که به آن بی توجهی می‌شود، این در حالی است که این بخش به دلیل آنکه بطور مستقیم با غذای انسان ارتباط دارد از حساسیت خاصی برخوردار است.
رهنمایی به چالش‌ها  اخیر در خصوص تامین نهاده‌های دامی در کشور و برخی استان‌ها اشاره و بیان کرد: اکنون قیمت کاه و کلش به کیلوگرمی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است در حالی که ۲ سال قبل کیلویی ۵۰۰ تومان بود، قیمت یونجه امسال به پنج هزار و ۵۰۰ تومان رسیده در حالی که در مدت مشابه سال قبل بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰تومان بوده است.

وی افزود:  با توجه به خشکسالی، امسال برای دامداران این امکان وجود ندارد که کمبود نهاده‌های دامی را با علوفه خشبی( غذای پرحجم)  جایگزین کنند.
به گفته وی استمرار این وضعیت تهدید بزرگی برای بخش دامداری و دامپروی کشور است چرا که اکنون در این شرایط دام‌های مولد به‌خصوص گوسفند و میش‌های آبستن از آنجا که صرفه اقتصادی برای دامدار ندارند روانه کشتارگاه می‌شوند.
رهنمایی افزود: اکنون واحدهای بزرگ دامداری کشور تنها به اندازه مصرف یک روز یا یک هفته خود غله دارند، این در حالی است که کشور سالانه به حدود ۱۲ میلیون تن غله نیاز دارد که باید از مدت‌ها قبل برای رفع این مشکل برنامه ریزی می‌شد، همچنین علاوه بر اینکه نرخ مصوب نهاده‌ها افزایش داشته، تمام نهاده مورد نیاز دامداران نیز با نرخ مصوب به دست آنان نمی‌رسد و بخشی از آن را باید از بازار آزاد تأمین کنند.
مسوول کمیته امور دام صنف کشاورزی استان افزود: ۷۵ درصد از هزینه تولید شیر و گوشت به تغذیه و مواد غذایی دام باز می‌گردد؛ غذای دام شامل کنسانتره مانند ذرت، غله، جو، سویا و پنبه دانه و سویا و یا علوفه خشبی مانند سیلوی ذرت، یونجه و کلاش گندم است.
قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: در این میان در سال ۱۲ میلیون تن کنسانتره برای دام و طیور وارد می‌شود، اگرچه دولت سعی کرده است برای اینکه نرخ قیمت تمام شده، پایین باشد ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص دهد که این بخش حدود ۶ ماه ساماندهی شد به طوری که اکنون در بازار کنسانتره را حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد توزیع می‌کند و ۳۰ تا ۴۰ درصد را باید آزاد بخریم.
وی با بیان اینکه جو، سویا، ذرت پنبه دانه و واکسن برفی در بازار آزاد در مقایسه با سال قبل افزایش زیادی یافته است، افزود: اکنون قیمت یک کیلو گرم شیر برای دامدار ۶ هزار و ۵۰۰  تا هفت هزار تومان تمام می‌شود اما چهار هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رود، این در حالی است که با وجود افزایش هزینه‌ها مانند علوفه، نهاده‌های وارداتی و کرایه‌ قیمت شیر بر مبنای مصوبه آبان ماه سال گذشته است و تغییر نکرده است.
وی پیشنهاد کرد دولت یارانه خرید لبنیات به دهک‌های پایین جامعه بدهد و سپس قیمت محصولات لبنی را بر اساس هزینه دامداران تعیین کند.
رهنمایی تعیین تکلیف قیمت شیر را ضروری دانست و افزود: کاهش قیمت نهاده‌های دامی به دستان دولت راهگشای چالش‌های موجود در بخش تامین نهاده های دامی است.

تولید انواع محصولات دامی در استان اصفهان در سال ۹۲ یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۶۵۸ تُن بود که در پایان سال قبل به یک میلیون و ۸۸۰ هزار و ۶۱۰ تن رسید.
 استان اصفهان در زمینه تولید گوشت مرغ ، تخم مرغ و گوشت شترمرغ رتبه دوم را در کشور در اختیار دارد.
این منطقه همچنین با تولید ۷۱ هزار تن گوشت قرمز رتبه سوم را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است، همچنین تولید سالانه ۶۷ میلیون عدد ماهی زینتی با رتبه نخست ملی به استان اصفهان تعلق دارد.
اصفهان، در بخش تولید شیر خام در کشور رتبه اول را با تولید سالانه بالغ بر یک میلیون ۴۸۵ هزار تن و همچنین رتبه نخست در زمینه تولید شیر به ازای هر راس گاو شیری را در اختیار دارد.
حدود ۲ هزار  واحد دامداری صنعتی گوشتی و شیری و حدود ۲۲ هزار و ۷۰۰ واحد دامداری نیمه صنعتی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com