نهاده های دامی ارزش مرغ را بالا برد

نهاده های دامی ارزش مرغ را بالا برد
افزایش قیمت نهاده های دامی و بالا رفتن قیمت خوراک دام و طیور، گرانی مرغ را در پی داشت.
چندی است به دنبال افزایش قیمت مرغ، مسائل متعددی در میان آمده که افزایش قیمت نهاده های دامی می تواند شاخص ترین عامل گرانی مرغ عنوان شود.
این رشد قیمت، به دلیل حذف ارز مرجع اختصاصی برای واردات نهاده های دامی و در پی آن بالا رفتن قیمت خوراک دام و طیور، زنگ خطری شده است برای مصرف کنندگان، که این مسئله نیازمند توجه و تدبیر ویژه از سوی دولت دارد.
دولت نیز این روزها با بیان اینکه تخصیص ارز مرجع 1226 به واردات نهاده‌ها به دنبال تقویت تولید بوده اما به دلیل رانت و سود‌جویی که ایجاد می‌شد بیشتر بخش دلالی و واسطه‌گری تقویت می‌شد و تخصیص ارز مرجع به واردات نهاده میزان رقابت‌پذیری محصول تولیدی را پایین آورده و راه را برای واردات باز می‌کرد، تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد کرد.
عرضه مرغ با 7500 تومان!
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه میزان جوجه ریزی در شهریورماه و مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در صورت عدم توازن تولید و مصرف، مرغ ذخیره‌سازی شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان به بازار مصرف تزریق خواهد شد تا کمبودی در بازار بروز نکند.
غفور عبدالهی با اشاره به روند مطلوب تولید مرغ گوشتی و همچنین کشتار روزانه مرغ در آذربایجان شرقی اضافه کرد: در حال حاضر روزانه 180 تا 190 تن مرغ در کشتارگاه های صنعتی طیور استان کشتار و روانه بازار مصرف می شود.
وی بابیان اینکه قیمت مرغ زنده آماده کشتار در درب مرغداری ها، از قرار هرکیلوگرم4800 تومان است، افزود: باید گفت قیمت مرغ در یک هفته اخیر در مراکز خرده فروشی از 7100 تومان تا 7200 تومان در نوسان بوده است.
وی با اشاره به اینکه اگر ارز تک نرخی به موقع تخصیص یابد قیمت نهاده ها نیز ثابت خواهد ماند، افزود: در صورت تثبیت قیمت نهاده ها، پیش بینی می شود قیمت مرغ آماده طبخ حداکثر 72000 ریال تا 75000 ریال در بازار مصرف ثابت بماند.
مرغ بالای هفت هزار تومان غیرمنطقی است
مدیرکل پشتیبانی امور دام آذربایجان شرقی در خصوص افزایش قیمت مرغ گفت: متأسفانه با حذف ارز مرجع، قیمت نهاده های دامی بیش از 20 درصد افزایش یافته و با این وجود سویا امروز با قیمت بیش از یک هزار و 650 تومان و ذرت با قیمت بیش از 850 تومان توسط مرغداران خریداری می شود.
رضا خدائی در خصوص پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز برای واردات نهاده های دامی اظهار داشت: پیش از این،بعد از تغییر میزان ارز مرجع در قانون بودجه قرار شد دولت مابه‌التفاوت دو نرخ ارز را برای واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی پرداخت کند اما دولت در آخرین مصوبه اعلام کرده مابه‌التفاوت پرداخت نمی شود و شرکت پشتیبانی مجبور شده از ذخایر خود استفاده کند.
وی در ادامه قیمت تمام شده گوشت مرغ را 70 هزار ریال عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش 20 درصدی قیمت نهاده های دامی و مرغ های منجمد موجود وارداتی، قیمت بالاتر از هفت هزار تومان غیرمنطقی است.
خدائی تک نرخی کردن ارز را به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عنوان کرد.
افزایش قیمت مرغ زیرسایه نبود ارز مرجع
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر نبود ارز مرجع را مهم ترین عامل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه سهمیه ارز مرجع از ماه مبارک رمضان سال گذشته تا ماه مبارک رمضان امسال پرداخت می شد، هیچ گونه مشکلی وجود نداشت ولی با حذف ارز مرجع، قیمت مرغ نیز افزایش یافته است.
نادر واحدی در ادامه بر لزوم ساماندهی نهاده های دامی تأکید کرد و گفت: با وجود اینکه جوجه ریزی به حد کافی انجام شده ولی مرغداران نیازمند حمایت و ساماندهی از سوی دولت هستند.
وی از فعالیت 970 واحد مرغداری در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: از این تعداد بیش از 650 واحد دارای پروانه هستند که تنظیم برنامه مدول از سوی دولت در خصوص تخصیص ارز مرجع از ضروریات است.
سایه سنگین نبود سرمایه در گردش بر سر مرغداران
یکی از مرغداران مراغه ای در گفتگو با خبرنگار کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش را یکی از بزرگترین مشکلات واحدهای مرغداری عنوان کرد و افزود: با حذف ارز مرجع و دو برابر شدن هزینه های مرغداری در مقایسه با یک سال گذشته، کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش گریبانگیر مرغداران کشور شده است.
محسن حسنوی در ادامه افزود: از سویی متأسفانه بانک های عامل هیچ گونه حمایت و وامی به تولیدکنندگان پرداخت نمی کنند که هزنیه های واحدها حداقل از این طریق تأمین شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مرغداران نهاده های دامی را از بازار آزاد خریداری می کنند، اظهار کرد: در بازار آزاد قیمت ها بالاتر خواهد بود و ناچارا واحدهای مرغداری نهاده های دامی را نسیه خریداری خواهند کرد.
حسنوی در ادامه در خصوص قیمت نهاده های دامی نیز اذعان کرد: این روزها مرغداران سویا، تحویل از بندر را به قیمت یک هزار و 850 تومان تا یک هزار و 970 تومان و همچنین ذرت تحویل از بندر را به قیمت یک هزار و 50 تومان تا یک هزار و 150 تومان خریداری می کنیم که هزینه ها در مقایسه با سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.
حذف ارز مرجع اختصاصی برای واردات نهاده های دامی که موجب گرانی بیش از پیش مرغ شده است، یک گرانی دیگر به لیست گرانی های مصرف کنندگان اضافه خواهد کرد و نیازمند راه حل اساسی از سوی دولت یازدهم دارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com