نمایشگاه بین المللی دام و طیور با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در مشهد آغاز شد

نمایشگاه بین المللی دام و طیور با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در مشهد آغاز شد
دهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور، شیلات و آبزیان عصر روز سه شنبه طی مراسمی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و هیاتهای تجاری افغانستان و عراق در مشهد آغاز به کار کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: امروز چند استان درگیر خشکسالی در کشور داریم که اثرات خشکسالی در آنها حاد است.
ˈحسن رکنیˈ افزود: این استانها شامل خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان و بخشی از تهران است که درگیر خشکسالی هستند و اگر اعتبار مناسبی برای آنها تعیین شود ما در تامین علوفه مورد نیاز دام در این استانها به رغم محدودیتهای شدید علوفه و آب، مشکلی نداریم.
وی گفت: چندی قبل حدود 10 هزار تن علوفه برای خراسان رضوی تامین شد اما با توجه به شرایط و حجم دام استان، این میزان کافی نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه برگزاری اینگونه نمایشگاه ها را فرصتی طلایی و ارزشمند برای تعامل و تبادل دانش و اطلاعات میان تولیدکنندگان و نیز توسعه تجارت به ویژه با همسایگان دانست.
وی افزود: افغانستان در عین ظرفیتها امروز شاید بیش از همه نیاز به خدمات فنی و مهندسی ما داشته باشد که این تبادلات زمینه ارتقای ارتباطات دو جانبه را فراهم می کند.
او ادامه داد: در داخل، زیرساختهای بسیار خوبی برای تولید داریم تا زمینه صادرات را شکوفاتر کرده و توازن صادرات را در بخش کشاورزی فراهم نماییم.
رکنی با بیان اینکه امروز ایران جزو کشورهایی است که دامهای ژنتیکی تولید و صادر می کند، گفت: ما انرژی، ظرفیت، سرزمین پهناور با نعمتهای گسترده خدادادی و نیروی متخصص و فنی بسیار داریم در عین حال که محدودیتهایی در منابع آبی نیز گریبانگیر ما است اما این محدودیت را با استفاده از همین ظرفیتها و تولید علمی می توان محو کرد.
رکنی افزود: نیازی نیست برای تولید محصولات مورد نیاز میلیون هکتار را زیر کشت برد بلکه می توان همان محصول را به روش علمی با بهره وری بالا در سطحی محدود و با منابع آبی اندک انجام داد.
وی با تاکید بر علمی شدن کشاورزی گفت: این امر ضمن ارتقای بهره وری، موجب کاهش هزینه ها و افزایش قدرت رقابت پذیری کالاهای ما در بازارهای جهانی می شود که این خود مستلزم تعامل و همکاری همه از مجلس، دولت و بخش خصوصی است.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: امروز ظرفیت بالا و ارزشمند ما در بخش کشاورزی دانش بومی است چنانکه کشاورزی با تاریخچه چهار هزار ساله و جمعیت قابل توجهی از دانش آموختگان دانشگاهی و متخصصان، شرایط اکولوژیکی ویژه ایران، امنیت و غیره قابلیتهای ارزشمندی برای توسعه و حضور در سطح بین المللی دارد.
ˈمحمد اسماعیل نیاˈ افزود: در این میان مهمترین شاخصه ای که می تواند ما را در این بخش تقویت کرده و زمینه ارتقا به سطح شایسته کشور را فراهم کند بیش از همه، مدیریت جامع زنجیره های تولید است که می تواند تولید را پایدار کرده و رشد قابل توجهی را موجب شود.
وی گفت: در این میان، باید سود پایدار در بخش کشاورزی و بویژه حوزه دام و طیور نهادینه شود در حالی که واردات بی رویه و غیرکارشناسی و برخی تصمیمات عجولانه این حوزه را به شدت متزلزل کرده است.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نباید بازارهای خارجی محصولات را از دست دهیم افزود: هرگاه بخش خصوصی، دولتمردان و مجلس منسجم و یکپارچه شده اند این حوزه تقویت شده است.
وی اظهارداشت: با پیگیریهایی که با معاون رییس جمهور، وزیر کشور و معاون وی داشته ایم آمادگی برای حمایت از خراسان رضوی با توجه به خشکسالی گسترده آن وجود دارد و رقمی معادل دو هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای بخش دام که به شدت آسیب پذیر شده در نظر گرفته اند.
اسماعیل نیا با بیان اینکه امروز بخش قابل توجهی از دام خراسان به استانهای دیگر می رود و در شرایط بسیار نامطلوب به فروش می رسد افزود: باید با کمک بخش خصوصی همانند اقدامی انجام شود که در سال زراعی 86 – 87 صورت گرفت و طی آن 460 هزار راس دام متاثر از خشکسالی را از دامدار خریداری و به صورت امانی پرواربندی و عملا کار مدیریت و ساماندهی شد.
مجری برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور هم با اشاره به حضور دو هیات تجاری از افغانستان و عراق گفت: برنامه ریزی برای انعقاد قراردادهای خرید و تامین خدمات برای حوزه غرب افغانستان انجام شده ضمن آنکه با توجه به توسعه کشاورزی به ویژه جایگاه صنعت دام و طیور در غرب آن کشور این هیات افغان که بیش از 40 نفر هستند در قالب گروههایی در حوزه دامپروری، زنبورداری، مرغداری، آبزیان و اعضایی از اتحادیه های کشاورزی از این نمایشگاه بازدید می کنند.
ˈعباسعلی خاکسارˈ افزود: همزمان با برگزاری نمایشگاه، کارگاههای آموزشی و تخصصی با همکاری اداره کل دامپزشکی و سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برای مدیران کشتارگاههای طیور و مراکز وابسته، مدیران مراکز جمع آوری شیر، دامپزشکی، مسوولان فنی بهداشتی مراکز جمع آوری شیر و کارخانه های خوراک دام و نیز مدیران آنها برپا می شود.
وی با اشاره به ثبت نام بیش از 660 نفر در این دوره از کارگاههای آموزشی نمایشگاه گفت: تمام توان مدیریت نمایشگاه بین المللی مشهد در برگزاری نمایشگاههای تخصصی بر مبنای انتقال دانش و هم افزایی بخش خصوصی، دولتی و دانشگاهی است.
او افزود: در این دوره بیش از پیش به توان بخش خصوصی، حضور تخصصی نهادهای دولتی و بازدید هیاتهای تجاری از افغانستان و برگزاری همایشهای ملی و کارگاههای تخصصی مرتبط توجه شده است.
دهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و شیلات ایران تا 17 مرداد ماه در محل نمایشگاههای بین المللی مشهد دایر است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com