نقش خنثی تشکل ها در تنظیم بازار مرغ

نقش خنثی تشکل ها در تنظیم بازار مرغ
بکارگیری تشکل ها در تنظیم بازار محصولات کشاورزی از جمله گوشت مرغ علاوه بر اینکه در قانون افزایش بهره‌وری تاکید شده است، از آمال و خواسته های فعالان صنعت مرغداری کشور می باشد. اما موانع بسیاری در تحقق این امر وجود دارد، موانعی که تعدادی از آنها به عملکرد مغایر با قانون افزایش بهره وری و موازی کاری بخش دولتی باز می گردد و برخی دیگر مربوط به تشکل ها و ضعف در مدیریت آنان است.
این عوامل وهمچنین مازاد تولید گوشت مرغ که نتیجه بی برنامگی در صدور مجوزهاست، تنظیم بازار گوشت مرغ را به یکی از چالش های پیش روی بخش دولتی و خصوصی فعال در این صنعت تبدیل نموده است.
سعید اصغری فرد - دبیر انجمن ملی طیور ایران – تنطیم بازار مرغ را با شرایط موجود خارج از توان تشکل ها عنوان کرده و می گوید: واگذاری امور به تشکل ها از آمال های ماست و بسیار مشتاق این امر هستیم که این اتفاق بیفتد اما با توجه به فشاری که اکنون به دلیل مازاد تولید گوشت مرغ بر روی بازار است این واگذاری راه چاره نیست.
وی با اشاره به ضعف های موجود در تشکل ها، بیان داشت: علاوه بر ضعف مدیریتی، تشکل ها پتانسیل سخت افزاری لازم برای ورود به عرصه تنظیم بازار را ندارند.
دبیر انجمن ملی طیور ایران افزود: خارج کردن این حجم بزرگ از مرغ تولیدی از بازار، پتانسیل مالی بسیار بالای می خواهد که خارج از توان تشکل ها می باشد مضافا اینکه چون توانایی ذخیره و صادرات آن را ندارند گوشتی که جمع شده به ناچار در آینده وارد بازار شده و آن زمان دوباره بازار را به هم می زند.
اصغری فرد ادامه داد: در این عرصه خیلی نمی شود بر روی تشکل ها حساب کرد زیرا برای ورود تشکل ها باید ابتدا از این مرحله سخت گذر کرده و بحران را پشت سر بگذاریم.
وی برخی از اقدامات و طرح های دولت را موازی کاری و مانع تنظیم موثر بازار عنوان کرد و گفت: این واقعیت که تشکل ها توانایی جمع آوری ظرفیت بزرگ ایجاد شده در گوشت مرغ را ندارند انکارناپذیر است اما دولت نیز با طرح های غیرکارشناسی و موازی کاری مانند آنچه شرکت پشتیبانی امور دام در حال انجام آن است مانع تنظیم موثر بازار می شود.
دبیر انجمن ملی طیور ایران ایجاد ظرفیت مستمر صادرات را راه گذر از این مرحله سخت دانسته و تاکید کرد: با شرایط موجود راه چاره ای جز ایجاد ظرفیت مستمر صادرات برای تخلیه ظرفیت مازاد از کشور و رسیدن به تعادل و تنظیم موثر بازار گوشت مرغ  وجود ندارد.
 
نظرات شما
  •  

    محمد از ساری گفت : ۹۴/۱۰/۰۷

    با این حرفها این صنعت خوب بشو نخواهد شد اقای یوسفی و امثال اقای یوسفی که در راس این هرم قرار دارند وحتی یک ذره قصه نخواهند خورد که چه بلایی بر سر تک تک مرغداران آ مده با این وضیعت مرغداران اگر جوجه رامجانی سر سالن خود بریزندباز هم مرغداران ضرر زیادی خواهند کرد عید امثال دیگه مثل سالهای قبل مرغ گران نخواهد شد حتی ارزون خواهد شد با این وضعیت این صنعت بزرگ رو به نابودی کامل پیش میرود

    پاسخ...
  •  

    امید گفت : ۹۴/۱۰/۰۸

    مگر نه اینکه دولت با بی برنامگی و دادن بی حساب کتاب مجوز باعث ضرر و زیان مرغدار و در پی آن عدم توان مالی مرغداران شده ،پس وقتی مرغدار تو این وضعیت توانایی خرج خونش رو نداره تشکل از کجا باید پول بیاره مگه نه اینکه تشکل ها رو مرغداران تشکیل دادن ! دولت داره با این بهانه از زیر مسولیت شانه خالی میکنه !اگر واقعا دولت میخواد کار کنه بیاد بوجه لازم تشکل ها رو پرداخت کنه
    تا کی باید کشاورز چوب بی برنامگی و کم کاری دولت و دولتها و علل الخصوص جهاد کشاورزی بخوره !
    اون از سیب زمینی اینم از مرغو تخم مرغ!

    پاسخ...
  •  

    سيد مجيد نعيمي گفت : ۹۴/۱۰/۰۹

    دبير انجمن ملي طيور چه اسم پرطمطراقي .شما چه كا براي مرغداران كرده ايد فقط دولت با اين اسامي دهن پركن شانه از مسوليت خالي ميكنه .چرا شفاف نميگيد اين تشكلها فقط گول زنك است كه دولت هر گند كاري كه در خصوص اين صنعت كرده بگه تقصير تشكلهاست.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com