نقش اساسی دامپزشکی را در سلامت جامعه نباید فراموش کرد

نقش اساسی دامپزشکی را در سلامت جامعه نباید فراموش کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیدمحمد آقامیری - ییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران - در آیین گشایش نخستین کنگره بین‌المللی بهداشت مواد غذایی در تهران، همزمانی برگزاری این کنگره را با آخرین شنبه ماه آوریل که مصادف با روز جهانی دامپزشکی است، به فال نیک گرفت و گفت: پیام روز جهانی دامپزشکی امسال دامپزشکان و دامداران: تعامل کارساز و موفق است.
آقامیری اظهار داشت: سلامت انسان با سلامت حیوانات و تولیدات آنها درهم پیچیده است و در قالب محیط زیست پیرامون خود بویژه در کشورهای در حال توسعه و نقاطی که ارتباط انسان و حیوانات در زندگی عادی ملموس تر است، اهمیتی دو چندان می‌یابد.
به گفته رییس سازمان نظام دامپزشکی، حدود ‪ ۷۵‬درصد از بیماری‌های جدیدی که طی ‪ ۱۰‬سال اخیر دامنگیر انسان‌ها بوده است، مستقیما از حیوانات یا محصولات و فرآورده‌های آنها منشا گرفته است، همچنین تعداد زیادی از بیماری های مهم شناخته شده و قابل پیشگیری مانند سل، تب مالت، هاری، کیست هیداتید و ... هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان و به ویژه در کشورهای توسعه نیافته باعث مخاطرات جدی و بعضا مرگ و میر می‌شوند.
آقامیری افزود: توزیع اجتماعی و جغرافیایی این بیماری‌ها به روشنی حاکی از فراوانی آنها در مناطق روستایی و محروم و در میان اقشار آسیب پذیر جامعه دارد.
این مقام مسئول با بیان آنکه بیشتر زئونوزها و بیماری‌های دامی موانعی جدی بر سر راه تجارت جهانی دام و محصولات آنها ایجاد می‌کنند و حتی صنعت عظیم گردشگری نیز از گزند آنها در امان نمانده است، گفت: بر این اساس، زئونوزها و بیماری‌های دامی می‌توانند مانعی اساسی در جهت پیشرفت و توسعه بسیاری از کشورها باشند و اینجاست که نقش تشکیلات مقتدر دامپزشکی در مبارزه سامان یافته با این معضلات و کاهش بروز این بیماری‌ها بیش از پیش آشکار می‌شود.
به گفته آقامیری، دامنه اصلی فعالیت‌های دامپزشکی شامل تشخیص، مبارزه ، مراقبت، پیشگیری و کنترل و ریشه کنی بیماری‌ها است و هرگز نباید نقش اساسی دامپزشکی را در سلامت جامعه فراموش کرد.
آقامیری همچنین گفت: موضوع انتقال بیماری‌ها از انسان به حیوان و بالعکس موضوع جدیدی نیست، بلکه به تدریج که یافته‌ها و آگاهی‌های بشر افزون شده این مقوله نیز گسترش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر به استناد آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی و تایید سازمان جهانی بهداشت دام، تاکنون از مجموع ‪۱۷۰۹‬ عامل بیماری زا که برای انسان شناخته شده، ‪ ۸۳۲‬عامل آن مشترک با حیوانات است.
رییس سازمان نظام دامپزشکی افزود: به همین دلیل در کنگره جهانی دامپزشکی پاریس در سال ‪ ۲۰۰۴‬توصیه شد تا زمانی که در سراسر گیتی از ضعیف ترین تا توسعه یافته‌ترین کشورها با هر مرام و مسلک توجه جدی به نقش ارزشمند علمی و بهداشتی نیروهای دامپزشکی نکنند، دامپزشکان را به عنوان مسئول اصلی سلامت دام و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان نشمارند، از دخالت دیگران در وظیفه آنها ممانعت به عمل نیاورند، آن را تا سطح سیستم بهداشتی انسان ارتقا ندهند و از هر جهت آن را تقویت نکنند و وحدت همه جانبه‌ای بین دستگاه‌های بهداشتی انسان و حیوان به وجود نیاورند، مطمئنا مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان ناقص خواهد شد و جهان در انتظار بیماری‌های نوپدید دیگر و عدم تامین سلامت با تعریف درست جهانی روبرو خواهد بود.
وی تصریح کرد: بی‌دلیل نبوده است که دانشمندان و مسئولان در یک تصمیم گیری علمی سطح دفتر بین‌المللی بیماری‌های واگیر دامی را به سازمان جهانی بهداشت دام ارتقا دادند.
آقامیری سپس تاکید کرد: برگزاری هفته سلامت بدون توجه به نقش دامپزشکی زنجیره‌ای ناقص است که حلقه مفقوده آن جامعه را به سرمنزل مقصود که همان ارتقای بهداشت و سلامت جامعه از طریق تامین مواد غذایی سالم است، نخواهد رساند.
وی یادآور شد: یکی از وظایف بزرگ دامپزشکان جلوگیری و کاهش بیماری‌های منتقله از موادغذایی با منشا دامی به جامعه است و سلامت جامعه در گرو این وظیفه مهم دامپزشکان است و به همین منظور سازمان نظام دامپزشکی ایران در راستای اهداف و وظایف خود که همان ارتقای توانمندی‌های علمی و افزایش سطح آگاهی اعضای خود است، اقدام به برگزاری همایش‌های متعدد علمی در سطوح ملی و بین‌المللی کرده است.
آقامیری ابراز امیدواری کرد: با تبادل و انتقال یافته‌های نوین در مسیر تولید غذای سالم در ماموریت خود و ایجاد جامعه‌ای سالم موفق شویم.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com