نظارت شورای بین المللی طیور بر چالش های صنعت

نظارت شورای بین المللی طیور بر چالش های صنعت
تصویر:فارم مرغداری
انتظار می رود مصرف گوشت مرغ و تخم مرغ در سال های آتی در آسیا به شدت افزایش یابد. اما با این حال، چالش ها همچنان بر سر جای خود باقی می مانند. اعضای شورای بین المللی طیور مجهز به آخرین دستاوردها و فناوری ها شده و پیرامون آینده ی پیش رو به بحث و گفتگو پرداختند.
جیم سامنر، رئیس شورای بین المللی طیور سخنرانی افتتاحیه را چنین آغاز کرد: "چین با مصرف سالانه ی 3.5 میلیون تن، بزرگترین مصرف کننده ی گوشت مرغ در جهان است. لازم به ذکر است که میانگین مصرف سالانه ی هر نفر در چین 10.1 کیلو و در برزیل 45 کیلو است. در نتیجه می توان گفت که با توجه به جمعیت کثیر چین، پتانسیل خوبی برای رشد صنعت دام و طیور در این کشور نهفته است." ، اعضای این شورای بین المللی در حاشیه ی برگزاری نمایشگاه ویو آسیای تایلند گرد هم آمدند تا پیرامون آینده ی صنعت دام و طیور آسیا با یکدیگر گفتگو کنند. به عقیده ی آدریان وبستریت، مدیر عامل شرکت بین المللی رابوبانک (Rabobank) چشم انداز جهانی با 9 میلیارد نفر جمعیت در سال 2050 را فرصتی برای این صنعت می داند و در این رابطه چنین اظهارنظر کرد: " احتمال وقوع بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی بسیار قوی است و ما روی لبه ی پرتگاه ایستاده ایم. از آن جا که ما در یک جهان فراگیر زندگی می کنیم، بحران اروپا، آسیا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و این یک حقیقت است. به علاوه، رشد جهانی مصرف پروتئین حیوانی، موجب رشد مصرف کالاهای کشاورزی نیز خواهد شد. انبارهای ذرت، سویا و گندم طی سه سال اخیر خالی و منجر به افزایش قیمت های غیرمنتظره شده اند."
وبستریت انتظار رشد و ترقی در صنعت تولید ماکیان و طیور و واردات بیشتر کالاهای مربوط به بخش تغذیه را دارد و اعلام می کند: "بیشتر غلات تولید شده به دلیل رشد جمعیت و یا ناهماهنگی میان عرضه و تقاضا به مصرف انسان می رسد. برای تامین نیاز غذایی ساکنان، چین تا حد زیادی وابسته به بازار جهانی است. حمل و نقل دریایی ارزان، واردات سویا و غلات را از برزیل برای تامین غذا ممکن می کند."
متاسفانه، میزان تولید مواد خوراکی در چین کاملاً مطابق استانداردهای اروپا و آمریکای شمالی نیست و همین مسأله، در بعضی مواقع ممکن است بر تولیدات دیگر کشورها تاثیرگذار باشد.
به عنوان مثال:  حجم واردات سویا در چین برای تولید پروتئین حیوانی، به تنهایی با میزان کل تولید سویا در برزیل برابر است. بالا بودن حجم تقاضا برای تامین خوراک و ناکافی بودن تولید مواد غذایی منجر به افزایش قیمت کالاها در سال های اخیر شده است.
    
آنفلوانزای پرندگان
پس از گفتگو پیرامون چالش گران بودن کالاها، دومین چالشی که به بحث کشیده شد تهدید جدی و همیشگی آنفلوانزای پرندگان بود. در این رابطه دکتر هیروشی کیدا از دانشگاه هوکایدوی ژاپن   و دکتر میگل آنجل مارکز از دانشگاه ملی مکزیکو به تبادل دانش و شرح تجربیات خود پرداختند. این دو در ریشه کن کردن، مبارزه با شیوع آنفلوانزای پرندگان  و کمک به دولت در انجام اقدامات مناسب در کشورهایشان نقش کلیدی بر عهده داشتند.
اخیراً شیوع ویروس HPAI در مکزیک، این اخطار را به صنعت طیور و مرغداری این کشور داد تا در گزینش راهکارهای مناسب دوباره بیندیشند. دکتر میگل آنجل مارکز ضمن ترسیم آینده ی صنعت مرغداری در کشورش اظهار داشت: " ما باید دوباره روی تولید متمرکز شویم، از ورود بدون کنترل جوجه های گوشتی زنده به بازار جلوگیری به عمل آوریم و اقداماتی ترتیب دهیم تا مرغدار در سریع ترین زمان ممکن، ویروس آنفلوانزای پرندگان را تشخیص دهد." اگر چنین شود، آینده ی صنعت مرغداری مکزیک فوق العاده پیش بینی می شود و این امر محقق نخواهد شد مگر با مبارزه ی جدی علیه ویروس آنفلوانزای پرندگان در این کشور.
دکتر مارکز در ادامه ی سخنرانی خود، وضعیت صنعت مرغداری مکزیک را بحرانی اعلام کرد. شیوع ویروس به شدت خطرناک آنفلوانزای H7N3 در سال 2012 تولیدکنندگان صنعت را غافلگیر کرد. با ورود و نفوذ این ویروس، 70 میلیون جوجه و پرنده آلوده و هزاران عدد از آن ها کشته شدند. نشانه های اولیه ی این بیماری شبیه وبای پرندگان است. اما پس از مدتی آشکار می شود که عامل اصلی ویروس آنفلونزاست.

واکسیناسیون: اقدامی مفید یا مضر؟
طبق قوانین وضع شده ی سازمان جهانی سلامت حیوانات (OIE)، مسؤولان ذیربط مکزیک کلیه ی منابع لازم را بسیج کردند تا برای مهار بیماری، پرندگان آلوده را جمع آوری کنند. اما بلافاصله پس از آن، موضوع واکسیناسیون مطرح شد. بنا به دلایل اقتصادی و تامین گوشت مورد نیاز مردم، اجازه ی واکسیناسیون موقت با نظارت کارشناسان صادر شد. این در حالی بود که شیوع آنفلوانزا بیش از 760 میلیون دلار خسارت وارد کرده و بر شغل و درآمد 7688 نفر تاثیر منفی گذاشته بود. مارکز ضمن بیان ناراحتی خود از این رخداد بیان کرد: "من هنوز از ماجرای توقف کامیون های حامل مرغ های مرده و سکوت وحشتناک حاکم بر مرغداری ها ناشی از مرگ و آلوده شدن مرغ ها و جوجه ها متأثرم."
رئیس جمهور مکزیک پس از وارد کردن 80 میلیون واکسن به کشور، در 24 اکتبر سال 2012 اعلام کرد که شرایط تحت کنترل است. متأسفانه شرایط کنترل شده نبود. در اولین روزهای سال 2013، این بیماری دوباره در منطقه ای دیگر ظاهر شد و تا به امروز نیز ریشه کن نشده است. مارکز در ادامه ی سخنانش خاطر نشان شد: "شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان برای صنعت مرغداری ما یک تجربه ی غم انگیز و دردناک بود که درس های بسیاری به ما آموخت. ما دوباره باید به آینده ی خود بیندیشیم، روی آن متمرکز شویم و خطر ورود پرنده ی زنده به بازار را به حداقل برسانیم. ما باید با شیوع آنفلونزای پرندگان همچون بلایای طبیعی از قبیل زلزله، سیل و سونامی برخورد کنیم تا بتوانیم در شرایط بحران، از منابع و کمک های فوری دولت بهره مند شویم. به علاوه ما نیاز به یک قانون، یک خط مشی مشخص و بودجه ی کمکی برای تولیدکنندگان گوشت داریم. در غیر این صورت، ما قادر نخواهیم بود به موقع وارد عمل شویم و بدین ترتیب، پیامدها اسفبار خواهند بود.

شوک الکتریکی پیش از ذبح
یکی دیگر از موضوعات مورد بحث شورای بین المللی طیور، شوک الکتریکی پیش از ذبح بود (در این روش با استفاده از جریان الکتریسیته، طیور را پیش از ذبح بیهوش می کنند). این روش پس از پذیرش دستورالعمل های سازمان بیم المللی سلامت حیوانات، هر روز بیش از پیش مشکل ساز می شود. برای انجام صحیح این عمل، جریان الکتریسته باید بالاتر باشد. اما تجارب به دست آمده در اروپا یعنی جایی که دستورالعمل ها به سرعت پذیرفته شدند، این موضوع را تایید نمی کنند. چون اغلب به دلیل انقباض عضلات، شکستگی استخوان، آسیب دیدگی و کبودی  روی بدن پرنده دیده می شود. از این رو، شورای بین المللی صنعت مرغداری به دنبال تجدید نظر در دستورالعمل های وضع شده است؛ آن هم در زمانی که واردکنندگان اروپایی خواهان افزایش جریان الکتریکی هستند. این بدان معنا خواهد بود که هر کس در سراسر جهان بخواهد به اروپا صادرات داشته باشد، باید این موضوع را پذیرفته باشد.
به علاوه کسانی که در صنعت فرآوری گوشت فعالیت می کنند نیز یا باید خطرات و مضرات این روش را بپذیرند یا جایگزینی برای آن پیدا کنند. در جلسه ی اعضای شورا در حاشیه ی برگزاری نمایشگاه بانگوک، طرح تغییر دستورالعمل ها تایید نشد. بنا بر اظهارات رئیس انجمن صنعت فرآوری گوشت مرغ هلند (NEPLUVI) و جان اودیک، یکی از اعضای شورا: "در هلند ما به طور گسترده روی روش های جایگزین روش شوک الکتریکی، سرمایه گذاری کرده ایم و این برای ما یک مزیت محسوب می شود. ما به عنوان اعضای انجمن صنعت فرآوری هلند نمی خواهیم به چند سال پیش یعنی زمانی که شوک الکتریکی با ولتاژ پایین مجاز اعلام شد بازگردیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com