نخستین واکسیناسیون بیماری آنفلوانزای پرندگان آغاز شد

نخستین واکسیناسیون بیماری آنفلوانزای پرندگان آغاز شد
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی ایران گفت: برای نخستین‌بار واکسیناسیون برای مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است که به طور قطع اثر لازم را می گذارد.
قاسم رضاییان زاده افزود: پروتکل مبارزه با بیماری آنفلوانزای پرندگان مشخص است و اقدامات اجرایی در راستای پیشگیری، کنترل و مبارزه با این بیماری در کشور انجام می شود.
وی ادامه داد: برای اخذ پاسخ مناسب از واکسیناسیون باید موارد دیگر از جمله بهداشت و امنیت زیستی در واحدها رعایت شود.
شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پاییز پارسال سبب معدوم سازی 25 میلیون قطعه مرغ های آلوده در واحدهای تولیدی شد که این امر افزایش قیمت تخم مرغ را در بازار به دنبال داشت؛ به طوری که قیمت هر شانه تخم مرغ به مرز 21 هزار تومان رسید اما دولت برای متعادل سازی بازار اقدام به عرضه تخم مرغ وارداتی با نرخ 12 هزار و 600 تومان کرد.
وزارت جهادکشاورزی با جایگزینی 70 درصد گله های مرغ تخمگذار آسیب دیده از بیماری آنفلوانزای پرندگان، امیدوار است تابستان امسال شرایط تولید تخم مرغ پایدار شود و ایران دوباره به چرخه صادرکنندگان این محصول باز گردد.

توصیه های ترویجی درباره بیماری تب کریمه کنگو
این مسوول درباره بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری از لحاظ مدیریتی به حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برمی گردد اما رعایت توصیه های ترویجی و اقدامات پیشگیرانه ارایه شده توسط سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری دارد.
به گفته وی، این بیماری از سال 1378 وارد ایران شد و اغلب به وسیله کنه ها یا کشتار دام آلوده منتشر می شود.
تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که از راه گزش کنه وارد بدن دام می شود.
بیماری تب کریمه کنگو در فروردین تا شهریورماه شایع می شود و راه های انتقال ویروس، تماس با خون و ادرار دام آلوده به ویروس از دام به دام و انسان است.
ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور و دل درد بروز می کند
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com