نخستین محموله دام زنده امروز وارد کشور می شود..

نخستین محموله دام زنده امروز وارد کشور می شود..
رئیس شورای تامین دام کشور، با اعلام اینکه امروز نخستین محموله 6 هزار راسی دام زنده گوسفندی از قزاقستان برای تنظیم بازار گوشت قرمز وارد کشور می شود، گفت: اکنون با افزایش حجم واردات گوشت گرم و منجمد، شاهد روند کاهشی قیمت گوشت قرمز در بازار هستیم.
در هفته های اخیر قیمت گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفندی گوی رقابت را از گوشت گوساله ربود، به طوری که به یکباره قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بین 19 تا 20 هزارتومان و هر شقه گوشت گوسفندی بین 60 تا 70 هزار تومان معامله شد.
طبق آمارها، سالیانه 840 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و نزدیک 100 هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شد، درحالی که ایران ظرفیت صادرات بیش از سه میلیون راس دام سبک را سالانه دارد اما تا سال 1395 فقط نزدیک به یک میلیون راس دام زنده گوسفندی به کشورهای هدف صادر می شد.
بنابراین از ماه رمضان پارسال تاکنون در کنار واردات گوشت منجمد، واردات گوشت گرم گوسفندی نیز در دستور کار قرار گرفت و روزانه بین 50 تا 100 تُن برحسب پیک مصرف به کشور واردات انجام می شد.
برای حمایت از مصرف کنندگان، بیست و پنجم دیماه پارسال «علی اکبر مهرفرد» قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی در نامه ای به رییس کل سازمان توسعه تجارت «صادرات مشروط دام زنده را به ازای واردات گوشت قرمز» کلید زد، اما به دلیل نامتعادل شدن بازار گوشت قرمز در اردیهبشت ماه امسال، دولت اقدام به توقف صادرات کرد.
«منصور پوریان» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص وضعیت بازار گوشت قرمز افزود: به تازگی 2 مجوز جدید برای واردات 200 و 500 هزار راس دام زنده گوسفندی صادر شده و مراحل قانونی خود را طی می کند.
وی اظهارداشت: واردات دام زنده گوسفندی علاوه بر متعادل سازی بازار، به سیستم کشتارگاهی نیز کمک می کند که با مشکل کمبود کشتار مواجه بودند؛ در کنار آن به دلیل کمبود منابع آبی و علوفه ای، برای واردات دام زنده باید جایگاه و علوفه مورد نیاز را نیز تامین کنیم.
رئیس شورای تامین دام کشور گفت: با واردات روزانه بیش از 130 تن گوشت گرم و منجمد گوسفندی شاهد روند کاهشی قیمت گوشت قرمز در بازار هستیم که به طور حتم این مهم با واردات دام زنده سرعت می گیرد.
پوریان به واردات گوشت گرم گوسفندی از روسیه نیز اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر تلاش داریم واردات گوشت گرم گوسفندی را روزانه به 150 تا 160 تن برسانیم تا کسری بازار جبران شود.
به گفته وی، طبق مصوبه دولت، واردات گوشت منجمد و گوشت گرم گوسفندی با نرخ ارز 3800 تومانی تامین و به کشور وارد می شود؛ بنابراین تک نرخی شدن نظام ارزی کشور نباید تاثیری در افزایش قیمت گوشت قرمز داشته باشد.

توزیع گوشت گرم وارداتی اصلاح شد
رئیس شورای تامین دام کشور یکی از مشکلات بازار گوشت قرمز را شبکه توزیع دانست و اظهارداشت: پیش از این گوشت گرم گوسفندی وارداتی فقط در مراکز بسته بندی و فروشگاه های زنجیره ای کشور توزیع می شد، که مشکلاتی را برای این بازار ایجاد کرده بود.
وی افزود: با اصلاح شبکه توزیع گوشت گرم وارداتی، به تازگی این محصول در قصابی ها نیز توزیع می شود که تاکنون تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت ها داشته است.
به گفته پوریان، با اقدامات انجام شده، امروز قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی به 17 هزار تومان و قیمت هر شقه گوسفندی با دنبه در کشتارگاه ها به 39 هزارتومان رسیده و همچنین قیمت هر کیلوگرم شقه وارداتی استرالیایی در شبکه توزیع 30 هزار تومان و اورآسیا 29 هزار تومان است اما قصابی ها می توانند قیمت هر شقه گوسفندی استرالیایی را 33 هزار تومان و اورآسیایی را 32 هزار تومان عرضه کنند.
وی افزود: البته از آنجایی که در قصابی ها گوشت قرمز کیلویی خریداری می شود می توانند هر کیلوگرم گوشت گرم استرالیایی را 35 و اورآسیایی را 33 هزار تومان و قیمت هر شقه گوشت گوسفندی تولید داخل نیز حدود 42 هزار تومان به فروش برسانند، اما عرضه گوشت قرمز وارداتی با قیمت هایی بیش از این، اجحاف در حق مصرف کنندگان و گرانفروشی است.
رئیس شورای تامین دام کشور اعلام کرد که فاصله قیمت گوشت گرم گوسفندی تولید داخل با وارداتی باید حداقل 6 هزار تومان باشد.
وی بر این باور است، با توجه به افزایش حجم واردات گوشت منجمد و گوشت گرم گوسفندی و همچنین واردات دام زنده، بهتر است صادرات دام زنده برقرار شود زیرا ممکن است با مازاد گوشت قرمز و افت شدید قیمت این محصول در هفته های آتی مواجه شویم که به ضرر دامپروران خواهد بود.
 
نظرات شما
  •  

    مسلم ثابت گفت : ۹۹/۰۱/۲۴

    سلام وقت بخیر
    برای تهیه گوسفد زنده سافولک شما کار کردید؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com