نبود کشتارگاه صنعتی و مشکل ورود دام قاچاق به تربت جام

نبود کشتارگاه صنعتی و مشکل ورود دام قاچاق به تربت جام
مدیر دام پزشکی شهرستان تربت جام با اعلام این مطلب که سرمایه دامی بعد از نفت دومین سرمایه ملی کشورمان است با این تفاوت که نفت تمام می شود ولی دام ضایعات می باشد، در این گردهمایی گفت: سرمایه دامی برای اقتصاد جامعه و اشتغال زایی خیلی مهم است و باید به آن توجه بیشتری شود. به ویژه که امسال سال جهاد اقتصادی نام گذاری شده است. وی همچنین افزود: پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک که در سازمان دام پزشکی مطرح است یک جهاد اقتصادی به شمار می رود. چون مصرف آنتی بیوتیک مشکلاتی در حوزه سلامت ایجاد می کند.
وجود ۵۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام در استان
دکتر عظیمی درباره وجود بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: در مجموع حدود ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که اغلب آن ها بیماری های عفونی است و واگیری شدیدی دارد و می تواند بیشترین خسارت را به بخش سلامت جامعه وارد کند که از این تعداد ۵۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام در استان خراسان وجود دارد که بهترین راه مقابله با آن فقط قطع کردن راه های انتقال این بیماری ها به انسان است. در رابطه با پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام ما ۵هزار و ۵۰۰ رأس تست سل و بروسلوز که دو بیماری مشترک بین انسان و دام است، انجام دادیم. وی درباره بحث بیماری یابی می گوید: ما در بحث تب برفکی سیستم دقیقی برای بیماری یابی داریم. این بیماری مشکلاتی را در کشور و استان به وجود آورده است و علت آن هم فقط ورود قاچاق دام است که از مرز زابل وارد می شود خسارات سنگینی را در پی داشته است. با توجه به این که تربت جام نزدیک مرز قرار گرفته است، می تواند مبداء ورودی بیماری های دامی و مشترک به کشور قرار بگیرد. از آنجا که ما با ۲ کشور افغانستان و ترکمنستان حدود ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و این دو کشور از لحاظ وضعیت بهداشت عمومی و بهداشت دامی کاملا کشورهای ضعیفی هستند و وضعیت بهداشتی در این ۲ کشور مناسب نیست، اگر همکاران بخش دولتی و خصوصی ما به درستی نتوانند کارهایشان را انجام بدهند، بدون تردید با مشکل مواجه خواهیم شد.
در بحث ورودی دام به شهرستان مشکل داریم
مدیر دام پزشکی تربت جام همچنین به ۲ پست قرنطینه دامی در شهرستان اشاره کرد و گفت: ۲ پست قرنطینه دامی در مبادی ورودی شهرستان داریم که کمک بزرگی در نقل و انتقال دام هاست ولی متأسفانه باز هم در بحث های ورودی به شهرستان مشکل داریم.اگر غیر از قرنطینه دامی راه های دیگر ورودی شهرستان کنترل شود، اقدام بسیار موثری خواهد بود. منطقه تربت جام منطقه کشاورزی و دامپروری است و در بعضی از مناطق که کشاورزی نداریم، دامپروری انجام می شود. وی در ادامه صحبت هایش می گوید: مسئله مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد بحث حمل و نقل دام است. با توجه به ظرفیت های دامی که داریم میزان تولیدات دامی ما از میزان مصرف شهرستان بیشتر است. از این رو این دام باید از منطقه خارج شود و خروج دام هم از منطقه به صورت زنده است.ما حدود ۱۵هزار رأس دام زنده با ۵۲۲ کامیون از شهرستان به مناطق دیگر صادر کردیم و حمل حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ زنده با ۲ هزار و ۳۶۲ کامیون به کشتارگاه ها مجوز گرفته شده اند و ۱۳۰ تن کود دامی و مرغی با ۱۲ کامیون حمل کرده ایم.دکتر عظیمی به واگذاری کارها به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: دام پزشکی در واگذاری وظایف به بخش خصوصی پیشرو بوده است و ما در حال حاضر بخش خصوصی توانمندی در شهرستان داریم. ۵ واحد درمانگاه دام پزشکی، ۶ واحد داروخانه دام پزشکی، ۴ واحد مرکز مایه کوبی وابسته و ۲ واحد مرکز مایه کوبی مستقل در بخش خصوصی فعال است که در مجموع ۱۲ پزشک و ۲۰ کاردان و کارشناس و ۶ نفر نیروی خدماتی در آن به فعالیت می پردازند.اکنون ۱۲ دام پزشک داریم که خوشبختانه تعداد دکترهای بخش خصوصی ما ۴ برابر بخش دولتی در شهرستان است.
نیاز به کشتارگاه صنعتی در منطقه
مدیر دام پزشکی تربت جام همچنین گفت: وجود کشتارگاه نقش مهمی در حفظ بهداشت عمومی جامعه دارد. از طرفی اکنون ۷۰ درصد هزینه های زندگی هر انسان را فرآورده های غذایی تشکیل می دهد و یکی از گران ترین مواد غذایی هم گوشت و فرآورده های خام دامی است.وجود کشتارگاه مناسب در تربت جام به حفظ بهداشت عمومی جامعه نیز کمک خواهد کرد و با این که در کشتارگاه فعلی شهرستان اقدامات خوبی از جمله نصب پیش سردکن و همچنین خرید ماشین حمل گوشت انجام شده است ولی هنوز با نقطه ایده آل فاصله داریم چون هنوز مشکلات بهداشتی در این کشتارگاه وجود دارد از این رو ما باید یک کشتارگاه صنعتی در شهرستان داشته باشیم و سیاست سازمان دام پزشکی هم بر این است که کشتارگاهی به صورت منطقه ای در این شهرستان احداث کند. با توجه به وجود ظرفیت یک میلیون رأس دام سبک و ۴۰ هزار رأس گاو و گوساله در تربت جام، باخرز و تایباد یک کشتارگاه صنعتی مورد نیاز این منطقه است که خوشبختانه این کار هم در حال انجام است و با همکاری و هماهنگی که از طرف جهاد کشاورزی شهرستان انجام شده، مجوزهای لازم برای احداث این کشتارگاه صنعتی صادر شده و هم اکنون نیز ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. راه اندازی این کشتارگاه ضمن این که جنبه اقتصادی دارد، می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغال زایی داشته باشد. از این رو از مسئولان امر می خواهیم در راه اندازی و تکمیل این کشتارگاه کمک کنند.مهندس شجاعی نماینده تشکل های کشاورزی و دامپروری گفت: در گذشته ما در دنیا هیچ گونه حرفی در بخش تولیدات دامی نداشتیم و اگر تولیدات دامی نیز داشتیم به صورت سنتی بود که نیازهای خودمان را تأمین می کرد ولی اکنون صنعت مرغداری ما در آسیا حرف اول را می زند که این حاصل زحمات تمامی تلاشگران در مجموعه دامپزشکی کشور است.
کشتارگاه فعلی شهرستان رضایت بخش نیست
معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان تربت جام با ابراز رضایت از تلاش های دام پزشکی در کنترل بیماری ها گفت: شهرستان تربت جام جزو شهرستان هایی است که در مقابل هر بیماری که به منطقه آمده توانسته است آن را کنترل کند به ویژه در بحث بیماری طیور. وی همچنین در راستای تحقق اصل ۴۴ گفت: در راستای اجرای اصل ۴۴ دام پزشکی واقعا حرکت های خوبی انجام شده است. به طوری که اکنون ۸۵ تا ۹۰ درصد کارهای دام پزشکی به بخش خصوصی واگذار شده و دام پزشکی فقط نظارت می کند. البته بخش خصوصی در کارهایی که انجام می دهد باید نظارت بیشتری داشته باشد چون این بحث با سلامت جامعه در ارتباط است. مهندس متقی همچنین درباره احداث کشتارگاه صنعتی در تربت جام گفت: برای شهرستانی که شاهد توسعه همکاری بخش خصوصی در زمینه دام پزشکی بوده ایم، شایسته نیست که کشتارگاهی با چنین وضعیتی داشته باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com