نبود تعادل عرضه و تقاضا علت گرانی گوشت قرمز

نبود تعادل عرضه و تقاضا علت گرانی گوشت قرمز
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اعتصاب کامیونداران در مبادی بندری تأثیراتی داشته، اما این اقدام در بازار میوه و سبزی چندان مؤثر نبوده است.
محمود حجتی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره تأثیر اعتصاب کامیونداران بر حمل محصولات کشاورزی اظهار کرد: اعتصاب کامیونداران در مبادی بندری تأثیراتی داشته در حالی که این اقدام در بازار میوه و سبزی چندان مؤثر نبوده است. وی همچنین درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: اکنون سهمیه سطح تولید به مناطق داده شده است، اما به‌دلیل مسائل اقلیمی و زودتر گرم و سرد شدن برخی مناطق کشور، ممکن است همزمان محصول گوجه فرنگی از دو استان جیرفت - کهنوج و بندرعباس وارد بازار شود که موجب افت قیمت می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دولت برای حمایت از تولیدکنندگان، خرید تضمینی گوجه فرنگی و سیب زمینی را در دستور کار دارد و تاکنون 8 هزارتن سیب زمینی طرح استمرار در خارج از فصل تولید خریداری شده است.
حجتی در ادامه درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار نیز اظهار کرد: کنترل قیمت‌ها در حیطه وظایف سازمان بازرسی و تعزیرات کشوری قرار دارد اما در بحث تأمین بازار، تقاضا برای گوشت قرمز دام سبک به عرضه پیشی گرفته است. وی اظهارکرد: عمده تولید گوشت دامی در کشور از طریق تولیدکنندگانی همچون چوپانان عشایر و روستاییان رمه‌گردان صورت می‌گیرد که به‌دلیل کمبود ظرفیت مراتع و مشکلاتی که در تأمین علوفه مواجه هستند؛ این امر مشکلاتی را برای تولید و تأمین دام سبک ایجاد کرده است. وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه برای واردات گوشت منجمد هیچ مشکلی نداریم، تصریح کرد: آنچه امکان‌پذیر بوده، تجار در حد کشش بازارهای آسیای میانه آن را تأمین و وارد می‌کنند. برای واردات از مناطق دوردست به‌دلیل طولانی بودن مسیر، محصول باید صرفاً با هواپیما حمل شود که با توجه به تمهیداتی که در این زمینه انجام شده الان این اتفاق می‌افتد. امروز شاهدیم گوشت گرم گوسفندی استرالیایی تأمین و وارد می‌شود اما قیمت تمام شده آن بالاست. حجتی ادامه داد: به‌دلیل اینکه ذائقه مردم به سمت مصرف گوشت گرم گوسفندی است این موضوع باعث شده در بحث عرضه و تقاضا مقداری کسری در بازار پیش بیاید.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com