نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس : نباید بی‌رویه بخش دام و طیور را گسترش دهیم

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس : نباید بی‌رویه بخش دام و طیور را گسترش دهیم

زین‌العابدین طهماسبی ـ نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس ـ در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با آخرین وضعیت طرح جامع نظام دامپروری در این کمیسیون اظهار کرد: این طرح اصل هشتاد و پنجی است و به کمیسیون کشاورزی واگذار شده است که نهایتا باید هر ماده‌ای از این طرح که به تصویب می‌رسد دو سوم اعضای کمیسیون به آن رای موافق بدهند.
وی ادامه داد: تا کنون دو سوم مواد طرح، مراحل اظهارنظر کارشناسی و رای‌گیری را گذرانده و شاید یک سوم از مواد این طرح باقی مانده باشد.
طهماسبی درباره تاخیر در تصویب طرح نظام دامپروری گفت: به دلیل آن‌که در مذاکراتی که در کمیسیون انجام می‌شود، میان بخش اجرایی سازمان نظام پزشکی و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی از نظر تفکیک اختیارات بحث‌هایی به وجود می‌آید، در سرعت تصویب طرح تاخیر ایجاد شده است.
نماینده‌ی مردم سروستان در مجلس اضافه کرد: سازمان دامپزشکی و معاونت امور دام در بخشی از این مواد از لحاظ حوزه‌ی اختیاری خود اختلاف نظرهای کارشناسی دارند و همین مساله بعضا در کمیسیون وقت‌گیر است.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نوسان قیمت مواد اولیه در بازار گفت: در حال حاضر به دلیل نوساناتی که درباره‌ی قیمت بسیاری از مواد اولیه در بحث تولید گوشت و فرآورده‌های لبنی و شیر وجود دارد، تولیدکنندگان از قیمت‌گذاری محصولات نهایی امور دام و شیر و لبنیات ناراضی هستند.
او ادامه داد: یکی از علل وجود نوسان این است که بخش عمده‌یی از علوفه را وارد می‌کنیم و چون واردات علوفه تحت تاثیر نوسان قیمت بازارهای جهانی است، هزینه‌های تولید را در داخل افزایش می‌دهد. در نتیجه محصول نهایی هم گران تمام می‌شود.
طهماسبی، تصویب طرح نظام دامپروری را در خروج از نوسان قیمت مواد اولیه اثرگذار خواند و گفت: اگر این طرح به قانون تبدیل شود، بخش امور دام و صنعت دامپروری کشور ساماندهی خواهد شد ولی نباید باعث شود که بی‌رویه و بدون حساب و کتاب بخش دام و طیور را گسترش دهیم.
نماینده‌ی مردم سروستان در مجلس با بیان این‌که طرح نظام دامپروری در صورت قانون شدن باید در مناطقی تعمیم و توسعه یابد که دارای مزیت‌های نسبی است و علوفه کافی در دسترس دارند، تاکید کرد: در تمام کشورهای دنیا عمده‌ی سرمایه‌گذاری‌ها در امور دام و طیور است؛ زیرا در بحث علوفه و عوامل تولید هیچ‌گونه محدودیتی ندارند و به صورت ارزان در مزارع و مراتع خود در اختیار دارند.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: اما ما با توجه به محدودیت منابع آبی که داریم و از طرفی در تولید علوفه که مصرف آبش بسیار است دچار محدودیت‌هایی هستیم، اگر بیش از نیاز کشور وارد عمل شویم دچار مشکلات و نوسان در تولید خواهیم شد.
طهماسبی افزود: اگر قرار باشد که خودمان ذرت و سویا و کنجاله سویا را وارد و در مرغداری‌ها و دامداری‌های صنعتی خود مونتاژ کنیم، مواد اولیه را برای بخش‌های دام و طیور بدهیم تا شیر و مرغ و گوشت تولید کنند، باید با دقت نظر و تأملی بیش‌تر همراه باشد و در حدی که نیاز کشور را تامین کند روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.
وی با بیان این‌که 80 درصد دامداری کشور سنتی هستند، اظهار کرد: در شیوه‌ی سنتی دامداران به دلیل آن‌که به طریق سنتی از مزارع و مراتع خود بهره‌برداری می‌کنند تا حدی نیاز داخلی را تامین می‌کنند؛ ولی ممکن است تصویب شدن این طرح در نظام دامداری سنتی ما اثرگذار باشد. هرچند این موضوع به معنای این نیست که با تصویب آن، تمام دامداری‌های کشور صنعتی شوند و چه بسا به صلاح نباشد که دامداری‌ها را از شکل سنتی خارج کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com