ناگفته‌های مرغداران در هفته جهاد کشاورزی

ناگفته‌های مرغداران در هفته جهاد کشاورزی
پرورش مرغ دیگر صرفه اقتصادی ندارد و مرغ‌دار چاره‌ای جز ماندن در این صنعت ندارد... نوسانات بازار مرغ انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران باقی نمی‌گذارد... از مرغداری‌های مدرن هیچ حمایتی نمی‌شود...
مرغداران هم علی رغم اینکه امسال با تغییر شرایط و وعده‌های دولت برای تحویل نهاده‌های ارزان راضی‌تر از گذشته‌ هستند گویا دل پر دردی دارند و ادامه تولید برایشان نمی‌صرفد.
مرغداران سال گذشته شرایط خوبی از نظر تولید نداشتند اما به وعده خود که تولید یک میلیون و 800 هزار تن گوشت مرغ بود عمل کردند و امسال امیدوارند نوسانات بر خلاف سال گذشته به‌گونه‌ای کنترل شود که حاشیه‌ سود مطمئن‌تری داشته باشند.
محمد‌علی پورعابدی – پرورش دهنده مرغ گوشتی استان اصفهان - به ایسنا گفت: در حال حاضر پرورش مرغ دیگر صرفه اقتصادی ندارد چرا که برنامه‌ مدونی برای این‌که کشور به چه مقدار گوشت مرغ نیاز دارد و چه مقدار مرغ باید پرورش داده شود، وجود ندارد.
وی افزود: مدیریت و برنامه‌ریزی این صنعت مشخص نیست که در اختیار کدام وزارتخانه است بنابراین مرغدار تکلیف خود را نمی‌داند.
به گفته این مرغدار نمونه استان اصفهان نهاده‌های تولید براساس نرخ ارز آزاد به دست مرغداران می‌رسد اما آنها به هنگام عرضه‌ محصول خود به بازار با دخالت‌های دولت در قیمت و کنترل آن مواجه هستند که ضرر و زیان آن‌ها را رقم می‌زند.
پورعابدی ادامه داد: از طرف دیگر هنگامی که قیمت گوشت مرغ افزایش می‌یابد برخی جوسازی می‌کنند، در حالی که این افزایش قیمت ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است و مردم باید بدانند که هزینه‌های تولید برای مرغداران در هیچ یک از ماه‌های سال ثابت نیست.
وی گفت: از آنجا که ثباتی در بازار مرغ وجود ندارد و به صرفه‌نبودن تولید برای مرغداران را سبب می‌شود آن‌ها مجبورند مرغداری‌های خود را رها کنند و به جوجه‌ریزی ادامه ندهند که در نهایت تولید کاهش و قیمت افزایش می‌یابد اما دولت پس از افزایش قیمت، گوشت مرغ وارد می‌کند تا حدی که دوباره قیمت‌ها به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
این پرورش دهنده مرغ گوشتی استان اصفهان افزود: دولت به جای چنین دخالت‌هایی می‌تواند نقدینگی مناسب را به صنعت مرغداری تزریق کرده تا تولید و قیمت مرغ به ثبات مناسبی برسد و نیازی به واردات گوشت مرغ نداشته باشیم.
همچنین رضا حسن‌پور - مرغدار نمونه استان مازندران - درباره وضعیت این صنعت به ایسنا گفت: صنعت مرغداری همواره در تلاطم و نوسان بوده است اما گویا مسوولان رغبتی برای ثبات بخشی به این صنعت ندارد و از طرف دیگر فضای رانت اقتصادی به وجود آمده رغبتی برای سرمایه‌گذاران در این صنعت باقی نگذاشته است.
وی افزود: 76 درصد از هزینه‌ها در پرورش مرغ گوشتی به ذرت و سویایی که خوراک طیور است بر می‌گردد اما علی‌رغم این‌که نحوه و قیمت واردات این نهاده‌ها مشخص است، قیمت آن در بازار روزانه بالا و پایین می‌شود که بی‌ثباتی در این بازار را رقم می‌زند.
این مرغدار نمونه استان مازندران اظهار کرد: از روز اول جوجه‌ریزی تا روزی که مرغدار می‌خواهد جوجه‌های خود را جمع‌آوری کرده و به بازار تحویل دهد آنقدر نوسان وجود دارد که مشخص نیست سود مرغدار از این تولید چه قدر است.
حسن‌پور ادامه داد: پرورش مرغ در صنعت مرغداری کشور توجیه اقتصادی ندارد اما از آنجایی که مرغدار نمی‌تواند با سال‌ها تجربه و تلاش کار خود را رها کند مجبور است برای چرخاندن زندگی خود به پرورش مرغ ادامه دهد.
وی گفت: یکی‌دیگر از مشکلات مرغدارانی که از ابتدا پرورش مرغ را در سالن‌های مجهز و مدرن انجام داده‌اند این است که دولت و مسوولان گمان می‌کنند آنها نیازی به حمایت ندارند و بنابراین مرغداری‌های مدرن در کشور رها شده‌اند و هیچ‌گونه تسهیلات و حمایتی نمی‌شوند.
وضعیت تولید محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که امسال برای تامین نیاز کشور می‌توان به تولیدکنندگان داخلی دلخوش بود چراکه در حال حاضر تولید گوشت مرغ بیشتر از مصرف کشور است و دولت تنها باید با برنامه‌ریزی و مدیریت یکپارچه به نوسانات بازار تولید و مصرف این فرآورده پروتئینی پایان دهد. 
 
نظرات شما
  •  

    علی اسدالهی گفت : ۹۲/۰۳/۲۷

    گر هم گله ای هست دگر حوصله ای نیست. ما که در این صنعت فدا شدیم نسبت به همکلاس های قدیم. ولی به فرزندانم توصیه کردم هیچگاه هیچگاه دنبال مرغداری نروند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com