ناهماهنگی عرضه و تقاضا شیر برای دامداران مشکل ساز است

ناهماهنگی عرضه و تقاضا شیر برای دامداران مشکل ساز است
رئیس اتحادیه دامداران همدان گفت: ناهماهنگی بین و عرضه و تقاضا از مشکلاتی است که دامداران و تولید کنندگان شیر در استان همدان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
ابراهیم رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: روزانه بیش از هزار تن شیر در استان همدان تولید می شود که این میزان از ظرفیت مورد نیاز در استان همدان بیشتر است.
وی با بیان اینکه عرضه بالای توزیع شیر در استان همدان موجب شده تولید کنندگان شیر را با قیمت بسیار کم در اختیار شرکت های لبنیاتی قرار دهند گفت: این موضوع باعث ضرر دامداران می شود.
وی با بیان اینکه دولت باید برای جلوگیری از متضرر شدن دامدارن چاره بیندیشد تصریح کرد: خرید تضمینی و توافقی از سوی دولت در استان به مقدار حدود 200 تن در روز بخشی از مشکلات را در استان همدان حل می کند.
رئیس اتحادیه دامداران همدان با بیان اینکه درخواستی از سوی اتحادیه به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است افزود: در این نامه از وزیر خواسته شده با اختصاص یارانه مصرف فرآرده های لبنی برای کوتاه مدت مشکل را تا حدودی حل کند.
رستمی ادامه داد: اگر دامداران شیر را با قیمت بالاتری به واحدهای تولید لبنیات بفروشند قیمت تولیدات لبنی نیز افزایش یافته و این امر موجب پایین آمدن سرانه مصرف می شود چرا که مردم قدرت خرید بالاتر را ندارند.
وی بیان کرد: ایجاد شرکت هلدینگ ملی برای صادرات نیز می تواند در کمک به دامداران و صادارات محصولات لبنی کمک کند چرا که در حال حاضر صادرات محصولات لبنی در استان وجود ندارد.
وی ادامه داد: اعطای یارانه از سوی دولت و کاهش سود بانکی نیز در کمک به دامداران موثر است چرا که بالا بودن سود تسهیلات بانکی بسیاری از دامداران را زمین گیر کرده است.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: قیمت نهاده ها در چند سال اخیر کاهش داشته و در زمان مصوبه قیمت شیر قیمت ذرت کیلویی 12 هزار و 500 ریال بوده است اما امروز ذرت با قیمت هشت هزار ریال توزیع می شود که این به حمایت از دامداران کمک می کند.
محمد نظر پور افزود: در سال 94 به منظور حمایت از دامداران 60 میلیارد ریال یارانه در استان بین دامدارانی که شیر را به کارخانجات تحویل داده بودند، توزیع شد.
وی بیان کرد: در سفر سال گذشته رییس جمهوری به همدان پیشنهاد استمرار یارانه به دامداران داده شده که در صورت تحقق به دامداران کمک می شود.
وی ادامه داد: اگر قیمت شیر افزایش یابد قدرت خرید مردم کاهش می یابد و قیمت شیر باید به گونه ای باشد که مردم قدرت خرید داشته باشند .
نظر پور گفت: در استان همدان 350 واحد صنعتی گاو شیری با ظرفیت 25 هزار راس وجود دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس عرضه و تقاضا شیر واحدهای تولیدی به فروش می رسد افزود: در استان همدان 48 واحد صنایع لبنی وجود دارد.
وی تولید شیر سالانه استان را 370 هزار تن اعلام و اظهار کرد: سرانه مصرف شیر استان حدود 102 کیلوگرم می باشد اما در میانگین جهانی 160 کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته 300 کیلو گرم است.
وی افزود: مردم به مصرف شیر فرزندان خود اهمیت نمی دهند و این امر نیازمند فرهنگسازی بیشتر است که به جای تنقلات شیر جایگزین شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com