نارضایتی مرغداران از هزینه‌ها

نارضایتی مرغداران از هزینه‌ها
بالا بودن قیمت نهاده و دیگر هزینه‌های تولید موجب شده تا مرغداران با مشکلات فراوانی روبرو باشند و بخشی از تولید خود را کاهش دهند.
نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان مجددا نگاه‌ها را به سمت بازار مواد غذایی، بخصوص مرغ سوق داده است. هرچند به گفته برخی از مسئولان و اذعان تولیدکنندگان ذخیره سازی برای این کالا از ماه‌ها قبل انجام و ذخیره خوبی صورت گرفته اما تولیدکنندگان بر عدم صرفه تولید اشاره داشته و کاهش تولید کنونی را بر بازار آینده تاثیرگذار می‌دانند.
بهرام فهیمی یکی از تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ است که در گفتگو با خبرنگار مهر، از قیمت کنونی مرغ گرم در بازار ابراز نارضایتی می‌کند.
وی ضمن اشاره به بالا بوده هزینه‌های تولید این امر را موجب کاهش جوجه ریزی مرغ گوشتی واحد خود می‌داند و می‌گوید: ظرفیت واحد من 400 هزار جوجه است که به علت به صرفه نبودن طی دو دوره اخیر تنها 80 هزار جوجه ریزی داشته‌ام.
این تولید کننده قمی قیمت بالای نهاده‌های دامی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: نهاده‌ها با واسطه به دست مصرف کننده می‌رسد که این امر موجب می‌شود در نهایت این نهاده با قیمت بالا به دست مرغداران برسد.
وی درباره آینده بازار مرغ با توجه به کاهش تولید مرغداران اینگونه پیش بینی کرد که با توجه به ذخیره‌ای که صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک بازار دچار مشکل نمی‌شود.
گفته های مصطفی چهره قانی نیز حاکی از وجود مشکل در بخش تولید مرغ و تخم مرغ است وی نیز تاکید دارد که تولید در حال حاضر مقرون به صرفه نیست.
وی نیز به بالا بودن هزینه‌های تولید اشاره دارد و افزایش قیمت داروها و همچین سوخت و دستمزد کارگران را از عواملی عنوان می‌کند که تولید کننده را به سمت عدم تولید سوق می‌دهد.
وارد شدن ضربه اساسی به ریشه تولید مرغ و تخم مرغ
چهره قانی با تاکید بر اینکه به ریشه تولید مرغ و تخم مرغ ضربه اساسی وارد شده عنوان کرد: چنانچه در حال حاضر نیز مشکل کمبود تولید به علت ذخیره سازی نمایان نشود این مشکل در آینده حتما بر بازار مرغ تأثرگذار خواهد بود.
حسن چیت ساز نیز از دیگر تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ در قم است که به نظر می‌رسد عدم صرفه اقتصادی و بالا بودن هزینه تولید در واحد تولیدی مرغ گوشتی این تولید کننده اثر بسیار بالایی داشته که وی تصمیم گرفته تولید مرغ گوشتی در واحدهای تولیدی خود را متوقف کند.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه استان قم با توجه به وسعت از لحاظ وجود واحدهای تولید مرغ گوشتی اشباع شده عنوان کرد: از سویی دیگر بالا بودن تلفات و افزایش هزینه‌های تولید باعث شده تا واحد تولیدی مرغ گوشتی خود را تعطیل کنم و طی پنج ماهه گذشته جوجه ریزی برای تولید مرغ گوشتی نداشته‌ام.
وی نیز تاثیر کاهش تولید بر بازار را مانند همکار خود توصیف و بیان می‌دارد که با توجه به ذخیره سازی انجام شده در آینده نزدیک نمی‌توانیم شاهد تاثیرگذاری در بازار باشیم اما در این بین ضرر اصلی متوجه تولید کننده است.
تولید کنندگان مرغ، عدم تاثیر پذیر بازار از کاهش تولید را ذخیره سازی مرغ توسط نهادهای ذیربط می‌داند و این مطلبی است که گفتگو با مدیر پشتیبانی امور دام استان نیز موید آن است.
مسعود فرجی در گفتگو با خبرنگار مهر از ذخیره هزار تن مرغ ویژه ایام ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد که توزیع آن از 25 خردادماه در قم آغاز شده است.
وی اطمینان می دهد که مصرف کننده گان نگران نباشند زیرا مرغ ذخیره شده دو برابر نیاز استان است.
گفته‌های تولیدکنندگان حاکی از آن است که بالا بودن هزینه‌های تولید مرغ و به صرفه نبودن آن منجر به عدم اقبال به تولید این ماده غذایی مهم شده و در این بین تاکید بیشتر تولید کنندگان بر گران بودن نهاده‌های دامی است و این مطلبی است که معاون زیربنایی مرکز پژوهش‌ها طی گفتگویی به آن اشاره داشته و تولید مرغ در ایران را عاقلانه نمی‌داند.
محمدرضا محمدخانی تاکید دارد که ما کشوری نیستیم که مرغ تولید کنیم چون ذرت و کنجاله سویا نداریم.
وی تاکید دارد: تولید ذرت آب زیادی نیاز دارد و واردات و صادرات آن با واردات و صادرات آب مشابه دانسته می‌شود. 
 
نظرات شما
  •  

    علی اسدالهی گفت : ۹۲/۰۴/۲۶

    آقا بعنوان یک تولید کننده کوچک (خوشبختانه و شکر خدا کوچک) اعلام می نمایم که در 2ماه گذشته بدلیل عدم سود دهی .واحد اینجانب تعطیل و خود و کارگرانم بیکار هستیم. گرچه اکنون به دلیل وردات .و ذخیره مرغ افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید محسوس نیست اما در آینده نزدیک و پس از تمام شدن مرغ انبار شده افزایش شدید قیمت مرغ را خواهیم داشت . حالا اونموقع شانس کدوم مرغدار باشه خدا می داند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com