میادین عرضه دام فاقد پروانه بهداشتی متوقف می شود

میادین عرضه دام فاقد پروانه بهداشتی متوقف می شود
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: فعالیت میادین عرضه دام فاقد پروانه بهداشتی معتبر از سازمان دامپزشکی، بر اساس برنامه ای زمانبندی شده متوقف می شود.
دکتر سید محسن دستور، از اجرای طرح ساماندهی اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل به امر خرید و فروش دام، خوراک دام و فرآورده های دامی خبر داد و تعیین آزمایشگاه های مرجع برای هر گروه از باقیمانده ها، تدوین روشهای آزمایشگاهی استاندارد در تمامی آزمایشگاه ها، تجهیز شبکه آزمایشگاه های دامپزشکی و برقراری سیستم یکپارچه ردیابی دام، خوراک دام و فرآورده های دامی را از جمله برنامه های این سازمان عنوان کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی همچنین بر حذف داروهای دارای اثرات سوء بر سلامت مصرف کنندگان در بخش دامپزشکی تاکید کرد و گفت: ساماندهی مجدد استقرار دامپزشکان به عنوان مسوول فنی – بهداشتی در مراکز تولید و عرضه دام، تسریع در ثبت داروهای با منشاء طبیعی و ترویج استفاده از داروهای گیاهی، اجرای مقررات بهداشتی تولید و تضمین کیفیت بر اساس سامانه های بین المللی در اماکن دامی و عمومی و تعطیلی دامداری ها، مرغداری ها و آبزی پروری های فاقد پروانه بهداشتی معتبر از جمله محورهای فعالیت این سازمان است.
دکتر دستور از وضعیت مطلوب تولید در ایران سخن گفت و تصریح کرد: در شرایطی که تعداد گرسنگان جهان از مرز یک میلیارد فراتر می رود، ایران رتبه چهارم در تولید گوشت گوسفند، هفتم در گوشت بز، نهم در گوشت طیور، یازدهم در عسل، سیزدهم در گوشت گاومیش و نوزدهم در تولید گوشت شتر را از آن خود کرده است.
وی ادامه داد: ایران در تولید تخم مرغ در مقام سیزدهم، شیر بیست و یکم و در تولید گوشت گاو نیز در رتبه سی و یکم قرار دارد.
دکتر دستور اضافه کرد: در این شرایط با افزایش بهره وری از طریق آموزش و تبادل اطلاعات آموزش ترویجی، بهبود خدمات دهی، کاهش تلفات دامی، کاهش ضایعات محصولات دامی، ارایه خدمات حمایتی و توسعه بیمه، اقدامات اصلاح نژادی، بهسازی و نوسازی جایگاه، تاسیسات و تجهیزات مرغداری ها، بهبود ضریب تبدیل، استفاده از فناوری های نوین برای تحقق اهداف برنامه های توسعه کلان کشور به کار گرفت.
وی ادامه داد: در این راستا سازمان دامپزشکی کشور سه هدف حفظ سرمایه دامی از طریق تامین بهداشت دام، حفظ و ارتقای بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماری های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان و همچینین تحقق امنیت غذایی از طریق فراهم کردن شرایط بهداشتی برای سرمایه گذاری و تولید، کاهش ضایعات فرآورده های دامی، افزایش راندمان تولید و سلامت غذا را دنبال می کند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در بحث سلامت غذا علاوه بر مخاطرات بیولوژیکی، مخاطراتی از قبیل باقیمانده های دارویی، سموم و آفت کش ها، فلزات سنگین در سلامت مواد غذایی مورد توجه است.
وی تصریح کرد: آزمایشگاه های تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی و پایش باقیمانده ها در شهرهای تهران، مشهد، بندرعباس و قزوین توسط سازمان دامپزشکی احداث و راه اندازی شده که با بهره برداری از این آزمایشگاه ها نه تنها امکان نظارت جامع بر سلامت غذا با منشاء دامی در کشور فراهم خواهد شد بلکه در امر صادرات فرآورده های دامی و شیلاتی نیز موانع موجود برطرف می شود.
وی توسعه برنامه های ملی پایش و مراقبت بیماری های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل به ویژه بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و همچنین راهبرد جدید سیاست گذاری برنامه مبارزه با بیماری ها در جهت جایگزینی رعایت اصول بهداشتی و نیز واکسیناسیون به جای درمان دارویی پیشگیرانه را از جمله اقداماتی دانست که توسط سازمان دامپزشکی در آینده اجرا خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com