مکمل خوراک جدید کمپانی DSM با قدرت بازدارندگی از انتشار گاز متان

کمپانی DSM مکمل خوراک جدید خود را برای تأیید مقامات اتحادیۀ اروپا می فرستد این مکمل که برای گاوهای شیری است گفته می شود تا 30 درصد از انتشار گاز متان کاهش می دهد و بدین ترتیب به طرز قابل توجهی از اثرات زیست محیطی تولیدات شیر و لبنیات می کاهد .
نشخوارکنندگان فرایند گوارشی پیچیده ای دارند که در طی آن میکروب ها به تجزیۀ مواد غذایی و استخراج مواد مغذی از گیاهان فیبردار مثل علف کمک می کنند. در بخشی از این فرایند، سایر میکروب ها تولید متان می کنند که با گاز معده دفع می گردد. یک گاو شیری به تنهایی در یک سال حدود 3 تُن گاز دی اکسید کربن تولید می کند. گاز دی اکسید کربن نیز همانند متان از گازهای گلخانه ای محسوب می شود که بر روی اوضاع جوی تأثیرگذار است. طبق نظر DSM کاهش انتشار جهانی گاز متان بر روی کاهش دمای کرۀ زمین می تواند اثرگذار باشد. اما مکمل خوراک کاهندۀ انتشار متان با عنوان 3-nitrooxypropanol یا 3NOP ، در طی یک دورۀ پژوهشی طولانی تقریباً 10 ساله رشد و توسعه یافت.
در مطالعه ای که سال 2016 میلادی منتشر شد و توسط هر دو گروه محققین DSM و محققین آلمانی مؤسسۀ پژوهشی میکروبیولوژی زمینی Max Plank انجام شد به خوبی نشان می داد که چگونه مولکول موجود در 3-NOP آنزیم معده ای را که تولید متان می کند، سرکوب می سازد. بنا به گفتۀ کمپانی DSM ، به ازای هر گاو یک چهارم قاشق چایخوری از این مکمل خوراک در روز کافیست تا این آنزیم را سرکوب کند. پس از سرکوب آنزیم تولیدکنندۀ متان در معده، این مکمل به ترکیبات طبیعی موجود در معدۀ گاو تجزیه می گردد.
DSM برآورد می کند که تا سال 2021 – 2020 میلادی این محصول را در اروپا و به دنبال آن نیز در سایر مناطق دیگر توزیع کند.
دانلود
استارتاپ برای منع انتشار گاز متان  
یک استارتاپ کشاورزی سوئیسی تحت عنوان Mootral، نیز بر روی همین موضوع یعنی کاهش نشر و انتشار گاز متان کار می کند.
هنگامیکه رسانه ها حدود 2 ماه پیش با آنها مصاحبه ای انجام دادند، آنها گفتند که هنوز منتظر نتایج آزمایشات و طرح های آزمایشی هستند تا پس از آن برای مصرف نشخوارکنندگان روانۀ بازارهای منتخب اروپا کنند. اولین محصول این استارتاپ با عنوان Mootral Ruminant ، کاهش دهندۀ تولید متان در گاوهای گوشتی و شیری و همچنین گوسفند است و از ترکیبات آلی گوگرد دار سیر و بیوفلاونوییدهای استخراج شده از مرکبات ساخته شده است.
مسئول بازاریابی Mootral اظهار کرد: "نتایج تحقیقات بر روی زمانبندی دقیق ما برای توزیع رسمی این محصول بسیار تأثیرگذار است اما انتظار می رود که در نیمۀ دوم سال 2019 آمادگی این کار را داشته باشیم."
در ماه آوریل، مؤسسۀ Carbon Trust انگلیس به دنبال استفادۀ موفقیت آمیز و با توجه به 10 سال تلاش و تحقیق این تیم برای تولید مکملی برگرفته از مواد طبیعی جهت کاهش 38 درصدی تولید گاز متان در گلۀ گاو شیری، گواهینامه صادر کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com