مولکول کشف شده جدید برای بهبود وضعیت سلامت روده طیور

مولکول کشف شده جدید برای بهبود وضعیت سلامت روده طیور
پرستروپ (Perstorp)، تولیدکننده تخصصی مواد شیمیایی، مولکول جدیدی به بازار عرضه کرد که قول داده شده است این مولکول بروز آنتریت نکروتیک (necrotic enteritis) در طیور را کاهش دهد.
بسیاری از مشکلاتی که امروزه مرغداران گوشتی اروپا با آن مواجه هستند به یک موضوع مهم و کلیدی گره خورده است که به گفته پروفسور ریچارد دوکاتل استاد دانشگاه خنت بلژیک این موضوع برای سلامت روده پرندگان حیاتی است.
مهم ترین این مشکلات، بیماری گوارشی آنتریت نکروتیک (necrotic enteritis) است . در این زمینه اخیرا پژوهشی انجام شده است که چشم اندازی از یک راه حل برای این بیماری است؛ بیماری ای که از نظر اقتصادی در آینده خسارات چشمگیری وارد می کند.
از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در جوجه های گوشتی برای پوشاندن مشکلات روده، حفظ سلامت و باروری آنها به طور گسترده و به میزان کم استفاده می شود، اما ممنوعیت هایی هم برای استفاده از آنتی بیوتیک ها گذاشته شده است.
بر خلاف بعضی از پیش بینی ها، ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در اتحادیه اروپا که در سال 2006 اعمال شد نه تنها موجب اتمام تولید مرغ های گوشتی در این منطقه نشد بلکه برعکس موجب بهبود خوراک دهی، مدیریت و عملکردهای بهداشتی در این زمینه نیز شد. بسیاری از کشورهای دیگر دنیا نیزهمین اقدام را انجام داده اند زیرا خرده فروشان و شرکت های خدمات غذایی آنها را ملزم کردند تا استفاده از آنتی بیوتیک ها را در محصولات خود کاهش دهند.

آنتریت نکروتیک: بیماری پنهان با پیامدهای پر هزینه

پروفسور دوکاتل که اخیرا در سمپوزیم تغذیه طیور اروپا در اسپانیا شرکت داشته اظهار داشت که یکی از نتایج اعمال ممنوعیت از سوی اتحادیه اروپا در استفاده از محرک های رشد، بروز آنتریت نکروتیک بوده است.
آنتریت نکروتیک که از باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس به وجود می آید، در حال حاضر مشکلی جهانی برای طیور است و موجب ضررهای اقتصادی زیادی می شود. این بیماری بالینی مرگ و میر را افزایش می دهد و در 4 هفتگی طیور گوشتی به اوج خود می رسد، اما می توان گفت که این بیماری نسبتا نادر است.
آنتریت نکروتیک بدون علامت گسترش بیشتری دارد، به سختی می توان به وجود این بیماری پی برد و ممکن است تا بعد از معدوم کردن مرغ نیز نتوان متوجه آن شد، زیرا فقط در زمان معدوم سازی است که نقاط سفید روی کبد دیده می شود. عفونت های بدون علامت آنتریت نکروتیک ضررهای مالی چشمگیری را به دنبال دارند. این ضایعات بعد از چند روز بهبود می یابد اما آسیب وارد آمده باعث ایجاد مشکل در هضم، جذب مواد مغذی و تبدیل خوراک به گوشت در زمان رشد پرنده می شود.
باکتری کلستریدیوم به طور کامل ریشه کن نمی شود و ممکن است آنتریت نکروتیک در شرایط مساعد، مانند زمان آلودگی به کوکسیدیوز، خوراک های حاوی پروتئین های حیوانی (به ویژه پودر ماهی)، تراکم جمعیت بالا در محیط و سرکوب سیستم ایمنی رخ دهد.


راه حل جدید برای آنتریت نکروتیک تاثیر "چشمگیر" دارد

پروفسور دوکاتل و همکاران وی با استفاده از نمونه ای که در دانشگاه خنت برای مطالعه بیماری بدون علائم در پرنده ها در 16 تا 24 روزگی توسعه یافته است، مولکول جدیدی را آزمایش کردند تا متوجه شوند که این مولکول در کاهش جراحات روده که منجر به خسارات اقتصادی در پی آلودگی به آنتریت نکروتیک می شود، مفید عمل می کند یا خیر. این مولکول با استفاده از والرین، که استری از ارگانیک اسید، یعنی والریک اسید یا همان والریک اسید گلیسرید (به اختصار VAG) است به دست آمده است.
پژوهشگران سطوح گنجایش مختلفی را برای VAG آزمایش کردند و دریافتند که استفاده از 1.5 کیلوگرم در هر تن موثرترین میزان است؛ تعداد پرندگان مبتلا به آنتریت نکروتیک در روده کوچک و شدت جراحت های آنها این موضوع را تایید کرده است.
پروفسور دوکاتل اظهار داشت: «در این میزان استفاده از VAG، کاهش چشمگیری در تعداد پرندگان دارای جراحت وجود داشت. همچنین کاهش چشمگیری نیز در میزان جراحت ناشی آنتریت نکروتیک وجود داشت، به این معنا که هر گونه آسیب روده ای دیگر شدت کمتری داشته است.»

شیوه عمل
این محققان که کارآمد بودن VAG را تایید کردند، آزمایش هایی را انجام دادند تا شیوه عمل در برابر آنتریت نکروتیک را دریابند.
اسید والریک، مانند دیگر اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در دستگاه گوارش تحتانی وجود دارد و از طریق میکروب هایی تولید می شود که به طور طبیعی در روده تحتانی به وجود آمده است. دیدگاه او، اطلاعات اندکی در مورد این مولکول فارغ از ساختار آن، که شامل پنج مولکول کربن می شود، به دست داد – به دلیل این ساختار نام اسید پنتانوئیک به آن داده است –و به همین دلیل مورد توجه بخش سوخت های زیستی قرار گرفت.
والریک اسید به صورت طبیعی در روده از طریق میکروب های آسیکلوباکتر در سکوم یا روده کور تولید می شود.
در یک دسته از آزمایش ها مشخص شد که VAG تاثیر آنتی بیوتیکی مستقیمی بر تعداد باکتری های کلستریدیوم که عامل آنتریت نکروتیک است، ندارد. در نتیجه محققان روی تاثیرات غیرمستقیم مولکول در دیواره روده مطالعه کردند.آنها هیچ گونه تاثیری از سوی VAG بر روی آنزیمهای پروتئولیتیک یا فعالیت های آلفاتوکسین باکتری های کلستریدیوم پیدا نکردند.

عامل کلیدی
به گفته پروفسور دوکاتل، عامل مهم برای ویروسی شدن کلستریدیوم پرفرنژنس، فعالیت همولیتیک توکسینی است که تولید می کند. توکسینی که به دیواره روده آسیب وارد می کند و با آنتریت نکروتیک مرتبط است به اسم نت بی (Net B) شناخته شده است. گروه محققان بلژیکی با استفاده از آزمایش روی این توکسین ارتباط واضحی میان غلظت VAG و فعالیت نت بی باکتری کلستریدیوم پیدا کردند.
پروفسور دوکاتل اظهار داشت:« این نتایج برای ما بسیار ضروری بوده و به ما کمک کرد تا به شیوه عملکرد آن پی ببریم، زیرا تاثیر آن به میزان دوز بستگی داشت.»
تیم تحقیقاتی او علاوه بر مطالعات تاریخی نشان داد که VAG تاثیرات مفیدی روی ساختار دیواره روده داشته است و ظاهرا در برابر تاثیرات آسیب رسان توکسین نت بی  روی سلول های سطح روده (اپیتلیوم) که برای جذب مواد مغذی مهم است، محافظت می کند.
روده کوچک جوجه دارای سلول های اپیتلیال است – که در ردیف هایی به شکل برجستگی های انگشت مانند، که پرز نامیده می شود، شکل گرفته اند – و بین این پرزها، سلول های کریپت قرار دارند. سلول های پرز روده و سلول های کریپت به همراه یکدیگر سطح روده را تشکیل می دهند. هر چه این سطح بزرگ تر باشد، پرنده می تواند مواد مغذی بیشتری را از خوراک خود جذب کند. در روده سالم، سلول هایی که در منطقه کریپت ایجاد می شوند، به مرور در کنار اپیتلیوم شروع به حرکت می کنند تا یکی از میلیون ها پرز را تشکیل دهند.

افزایش سلول های ال (L)

آنتریت نکروتیک و دیگر بیماری های دستگاه گوارشی موجب آسیب رسیدن به سلول های اپیتلیال و کوتاه شدن پرزها می شوند. این امر موجب کاهش سطح جذب مواد مغذی و در نتیجه، رشد آرام تر و کارایی کمتر پرنده می شود.
پژوهشگران دانشگاه خنت با نگاه بیشتر به مکانیسم حفاظت از سلول های اپیتلیال روده، دریافته اند که VAG تعداد سلول های ال را در کریپت اپیتلیوم افزایش می دهد. سلول های ال سلول های بسیار مهمی هستند زیرا مولکول GLP2 تولید می کنند؛ GLP2 مولکول سیگنال دهنده ای است که به تولید و تفکیک سلول های روی سطح کریپت که پرزها را تشکیل می دهند، کمک می کند.
پروفسور دوکاتل، که پژوهش خود در مورد VAG  را جمع بندی کرده، گفته است که VAG در برابر آنتریت نکروتیک در شرایط نمونه آزمایشگاهی او، محافظتی جزئی داشته است. مهم ترین شیوه عمل از طریق شبیه سازی رشد سلول های مهم روده برای افزایش سطح روده پرنده بوده است. VAG، توکسین نت بی را که به روده آسیب می رساند، سرکوب می کند.
 
شرکت پرستروپ محصول اسید والریک جدید خود را درسمپوزیم تغذیه طیور اروپا معرفی کرد. محصول جدید این شرکت که ProPhorce™ Valerins نام دارد استرهای گلیسرول اسید والریک است که در خوراک برای افزایش کارایی پرنده استفاده می شود. دانشگاه های خنت و لوند و مرکز پژوهش طیور جنوب آمریکا موثر بودن این محصول را تایید کرده اند، به ویژه در جیره طیور گوشتی و با وجود باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس. کمپانی پرستروپ شروع به توزیع این محصول در بازارهای منتخب کرده است.

 
نظرات شما
  •  

    mohsen گفت : ۹۶/۰۷/۰۴

    مقاله عالی بود . مرسی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com