موفقیت محققان ایرانی در افزایش سرعت رشد دام با دستکاری ژنتیکی

موفقیت محققان ایرانی در افزایش سرعت رشد دام با دستکاری ژنتیکی
پژوهشگران دانشگاه زنجان با استفاده از روش ژنتیکی موفق به افزایش سرعت رشد دام شدند.
طاهر هرکی‎نژاد اظهار کرد: افزایش سن رشد دام به معنی انجام عملیاتی است که دام زودتر به رشد مناسب برسد تا اگر دام گوشتی است، زودتر بتوان از گوشت آن استفاده کرد. پژوهشگران دانشگاه زنجان به مدت 10 سال روی این موضوع کار کردند تا اینکه به نتیجه رسیدند، در حالت عادی نسبت خوراک دام به افزایش وزن 9 به یک است، یعنی با 9 کیلوگرم خوراک، دام یک کیلوگرم افزایش وزن می‌یابد و موفق شدند این نسبت را به 6 به یک افزایش دهند.
وی افزود: این نوع دام که همراه با دستکاری ژنتیک چند قلوزایی به بازار عرضه می‎شود در اختیار دامداران قرار گرفته است، البته باید تاکید کرد که این دستکاری ژنتیکی به صورت طبیعی بوده و از نظر بهداشت و سلامت هیچ مشکلی برای مصرف‌کننده به وجود نمی‎آورد.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: یک طرح مطالعاتی دیگر توسط پژوهشگران دانشگاه زنجان در دست بررسی است که نتیجه آن کاهش چربی لاشه خواهد بود که در صورت نتیجه دادن هم برای مصرف‌کننده و هم برای دامدار مقرون به صرفه خواهد بود، زیرا مصرف‌کننده تمایل به مصرف چربی کمتر دارد و دامدار نیز از کم شدن چربی و افزایش گوشت دام حمایت می‎کند.
وی اظهار کرد: در پی تفاهم‌نامه منعقد شده بین پژوهشگران و جهاد کشاورزی استان زنجان، دامداران استان در اولویت گرفتن این دام‎ها قرار دارند و در صورت نبودن متقاضی از داخل استان به استان‎های دیگر نیز دام فروخته شود که این دام در اختیار استان‎های سمنان و آذربایجان‌غربی نیز قرار گرفته است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com