سفیر فیلیپین در ایران گفت:
موافقتنامه تبادل کشاورزی با ایران باید تجدید و نوسازی شود

موافقتنامه تبادل کشاورزی با ایران باید تجدید و نوسازی شود
سفیر فیلیپین در ایران گفت: موافقتنامه بین ایران و فیلیپین در مورد تبادل محصولات کشاورزی قدیمی شده و ضروری است که با نگاهی جدید بررسی و تجدید شود.
'ادواردو مارتین آرمنیز' در نشست هیاتی اقتصادی، کشاورزی کشور متبوعش که با سرپرستی دستیار کشاورزی خاورمیانه در وزارت خارجه این کشور با رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی صورت گرفت، سفر به این استان را نقطه آغازی برای ارتباطات بیشتر در این زمینه دانست.
وی افزود: 70 درصد ارتباطات تجاری فیلیپین با ایران مربوط به واردات موز است و ما آمادگی داریم که محصولاتی مانند آناناس، مانگو و نارگیل نیز به ایران صادر کرده و در عوض برخی محصولات مرغوب کشاورزی ایران نظیر سیب را وارد کنیم.
دستیار کشاورزی وزیر امور خارجه فیلیپین نیز در این جلسه دلیل اصلی سفر خود و هیات همراهش به خراسان رضوی را برخورداری این استان از سطح بالای فناوری و توصیه سفیر فیلیپین در ایران عنوان کرد.
خانم کی سیلیک کیتانا گفت: امنیت غذایی در کشور فیلیپین که توسعه مبتنی بر کشاورزی دارد، بسیار مهم است و راههای همکاری زیادی با ایران در این زمینه وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: این استان با 116 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی است و سالانه حدود 7.2 میلیون تن محصولات زراعی، دامی و غذایی تولید می کند.
مجتبی مزروعی افزود: از جمله محصولات اصلی کشاورزی و باغی خراسان رضوی می توان به پسته، زعفران، کشمش و انار اشاره کرد که بخش زیادی از این تولیدات به کشورهای اروپایی صادر می شود.
وی ادامه داد: همچنین محصولات زراعی خراسان رضوی نظیر گوجه فرنگی، سیب زمینی و انواع سبزی و صیفی از این استان به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
وی بیان کرد: بیش از 813 واحد صنایع غذایی برای بسته بندی، سورت و نگهداری مواد غذایی در خراسان رضوی وجود دارد و روزانه 2 هزار و 500 تن شیر در این استان تولید می شود که در 130 کارخانه لبنیات فرآوری می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تعداد واحد دامی این استان14میلیون است و سالانه 1.2 میلیون تن محصولات دامی از قبیل گوشت مرغ، تخم مرغ و فرآورده های لبنی در این استان تولید می شود که به کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس صادر می شود.
مجتبی مزروعی خاطرنشان کرد: یکی از مزیتهای اصلی بخش کشاورزی ایران بخصوص خراسان رضوی، تولید گیاهان دارویی بویژه زعفران است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com