مهمان ناخوانده دام‌های ایرانی

مهمان ناخوانده دام‌های ایرانی
لمپی‌اسکین یا آبله گاوی بیماری ویروسی بومی آفریقا بوده که مدتی می‌شود مهمان ناخوانده جمعیت گاوی در مناطق غربی ایران شده است.
بیماری لمپی‌اسکین که بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالاست، سبب کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی شده و به همین دلیل خسارت اقتصادی بالایی را برای دامداران به همراه می‌آورد.
لمپی‌اسکین از نوع آبله گاوی بوده و با نفوذ در بدن گاو و گوساله موجب بیمار شدن و از بین رفتن تدریجی گاو می‌شود.
این بیماری ویروسی دارای علائمی از جمله، تب، ریزش آب از چشم‌ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر و ظهور ضایعات پوستی به شکل برجستگی‌های دانه مانند بوده که ممکن است تمام بدن را بپوشاند و در نهایت منجر به افت شیر تا 100 درصد ‌شود.
این بیماری بومی قاره آفریقا بوده که در برخی از کشورها از جمله مصر، اردن، لبنان، فلسطین، عمان، عراق و ترکیه گزارش داده شده است.
بیماری لمپی‌اسکین در ایران از هفته گذشته از مرزهای باختری ایران و از سمت عراق و ترکیه با انتقال دام از سرحدهای این کشورها شروع شده است و با گسترش در مناطق غربی، تلاش می‌شود از بومی ‌شدن آن در میان جمعیت گاوی کشور جلوگیری شود.
در انتشار این بیماری علاوه بر تماس با گاوهای بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، پشه‌‌ها و مگس‌ها به شکل مکانیکی اهمیت زیادی دارند و چون این مرض غیربومی بوده و گاو و گوساله‌ها را در تمامی سنین درگیر می‌کند، درمان قطعی ندارد.
تنها راه‌های ممکن در جلوگیری از انتشار این بیماری رعایت موازین بهداشتی، کنترل تردد افراد و وسایل نقلیه به دامداری و عدم نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی است.
همچنین واکسینه‌کردن، سمپاشی و ضدعفونی دام و جایگاه آن، مایه‌کوبی دام‌های حساس، معدوم‌کردن گاوهای بیمار و رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از سری اقدامات قابل انجام در کنترل این بیماری است.
بانه، سقز، دیواندره و سروآباد نخستین شهرستان‌های آلوده شده به این بیماری در استان کردستان هستند که با اقدامات سریع و شبانه‌روزی دامپزشکی مبنی بر حذف و ریشه‌کنی بیماری بر پایه تشدید اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای و معدوم‌سازی دام‌های بیمار در آنها انجام شده است.
موردی از بیماری لمپی‌اکسین در کامیاران گزارش نشده است
رئیس شبکه دامپزشکی کامیاران گفت: این بیماری از سه‌شنبه هفته گذشته وارد شهرها و استان‌های غربی ایران شده و بروز آن در شماری از گاوداری‌های این مناطق گزارش داده شده است.
اهون احمدی گزش حشرات به صورت مکانیکی و تماس دام سالم با گاو بیمار را مهم‌ترین عامل انتقال این بیماری دانست و افزود: این بیماری از انواع آبله‌های گاوی است که دارای نشانه‌هایی مانند تب بالا، افزایش ترشحات دهان و بینی، کاهش شیر، ناتوانی در حرکت و از واضح‌ترین نشانه‌های آن می‌توان به  برآمدگی‌های نقطه مانندی در تمامی بدن دام اشاره کرد.
وی بانه و سقز را نخستین شهرستان‌های آلوده شده در استان کردستان عنوان کرد و ادامه داد: این بیماری مشترک میان انسان و حیوان نبوده چراکه این مرض قابل سرایت به انسان نیست.
احمدی تصریح کرد: این بیماری ویروسی بوده و قابلیت واگیری بالایی در میان دام‌ها دارد اما تاکنون در کامیاران موردی مبنی بر آلودگی جمعیت گاوی مشاهده و گزارش نشده است.
وی در خصوص اقدامات شبکه دامپزشکی کامیاران در راستای مقابله با ورود این بیماری به این شهرستان اظهار کرد: از دو روز قبل 12 نفر از پرسنل این اداره به صورت شبانه‌روزی اقدام به سمپاشی تمامی دام‌ها و طویله‌های سطح شهرستان و واکسینه کردن دام‌ها کرده‌اند.
به گفته رئیس شبکه دامپزشکی کامیاران، طی دو روز گذشته بالغ بر هزار و 500 رأس دام واکسینه شدند و پیش‌بینی می‌شود بیش از 25 هزار رأس دام دیگر نیز واکسینه شوند.
وی در ادامه تشکیل کمیته بحران و ستاد ساماندهی را از نخستین اقدامات این اداره در راستای مقابله با این بیماری عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در صورت گزارش هر مورد از این بیماری باید تا 10 کیلومتری اطراف را واکسینه و سمپاشی سریع صورت گیرد، از دیروز روستاهای محور پالنگان در دست اقدام هستند.
احمدی تصریح کرد: از امروز هم سمپاشی و واکسینه کردن دام‌ها را در روستاهای محور کرمانشاه شروع خواهیم کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی کامیاران در خصوص غرامت معدوم‌سازی دام‌ها به صاحبانشان، اضافه کرد: اگر دام توسط دامپزشکی شناسایی و تشخیص لمپی‌اسکین داده شود در راستای معدوم‌سازی دام تا 70 درصد غرامت به صاحبان پرداخت خواهد شد.
احمدی در خصوص چگونگی معدوم‌سازی دام بیمار افزود: با توجه به اینکه ویروس در خون دام وجود دارد، در راستای معدوم‌سازی آنها باید از خونریزی حیوان جلوگیری شود چرا که ریخته ‌شدن خون دام حامل ویروس لمپی‌اسکین سبب انتشار سریع‌تر ویروس در محیط می‌شود.
وی ادامه داد: به همین دلیل تزریق دارو به دام بیمار، سبب مرگ تدریجی و بدون درد برای دام شده و در نهایت بعد از بیهوشی و تلف ‌شدن دام، ضمن سمپاشی دام و محل دفنش که باید حداقل دو و نیم متر طول داشته باشد اقدام به مدفون کردن دام بیمار می‌کنیم.
احمدی گفت: گوشت دام مبتلا به بیماری به دلیل تب بالای آن قابل خوردن نیست اما از لحاظ انتقال بیماری به انسان در صورت خوردن آن جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
رئیس شبکه دامپزشکی کامیاران در پایان توصیه کرد: دامداران شهرستان در صورت مشاهده هر گونه از علائم ذکر شده، در اسرع وقت با اداره دامپزشکی با شماره‌های 352 2145 و پیامگیر 1512 تماس بگیرند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com