مهر تأیید وزارت صنعت بر افزایش قیمت لبنیات

مهر تأیید وزارت صنعت بر افزایش قیمت لبنیات
پس از حدود یک ماه از افزایش قیمت خودسرانه ازسوی برخی شرکت‌های لبنی و عدم برخورد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با این موضوع سرانجام وزارت صنعت با ابلاغ افزایش رسمی قیمت محصولات لبنی موافقت کرد.
قیمت انواع لبنیات و شیر خام رسما افزایش یافت و انجمن صنایع لبنی نرخ‌های جدید این محصولات را که افزایش چشمگیری نیز دارد، به کارخانه‌های زیرمجموعه خود اعلام کرد. بعد از مدت‌ها افزایش قیمت بدون مجوز محصولات لبنی برخی صنایع کشور، بالاخره نرخ جدید این محصولات به طور رسمی همراه با افزایش قیمتی چشمگیر، ازسوی انجمن مربوطه به اعضا ابلاغ شد. در این نامه به مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار درباره حداکثر نرخ ۱۵۷۰ تومانی شیر خام دامداران نیز اشاره شده که در مقایسه با نرخ قبلی، این محصول حدود ۹ درصد افزایش نرخ یافته، این درحالیست که قیمت برخی از محصولات صنایع لبنی بیش از ۱۷ و ۳۲ درصد افزایش دارد. به طور مثال نرخ (مصوب) شیر پرچرب یک لیتری (۳ درصد چربی) از ۲۸۰۰ تومان به ۳۷۰۰ تومان افزایش یافتهاست.
در همین زمینه حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران ایران با اشاره به اینکه تعیین قیمت نهایی شیرخام بین سازمان حمایت، کارگروه تنظیم بازار و وزارتخانه‌‌های مذکور در حال پاسکاری است، اظهار کرد: با توجه به آنکه قیمت شیرخام تابع عرضه و تقاضاست؛ بنابراین قیمت‌گذاری ازسوی دولت سودی برای دامدار در بر ندارد. وی افزود: با وجود آنکه ۴ سال گذشته دولت نرخ مصوب هر کیلو شیرخام را ۱۴۴۰ تومان اعلام کرد، اما هیچ‌یک از کارخانه‌های لبنی به بهانه‌های مختلف تن به اجرای این مصوبه ندادند و قیمت‌گذاری مجدد، تفاوتی به حال دامدار ندارد، چراکه باز هم قصه چهار سال گذشته تکرار می‌شود.
نعمتی با اشاره به اینکه قیمت شیرخام تا حدودی در بازار افزایش یافته است، بیان کرد: البته با نرخ ۱۷۰۰ تومانی اعلامی ازسوی وزارت جهاد کشاورزی فاصله دارد که به سبب کاهش قدرت خرید مردم و شرایط کنونی اقتصاد نمی‌توان انتظار داشت که به این نرخ رسید و تنها خواستار این موضوع هستیم که چرخ مملکت بچرخد تا مردم نیز با گرفتاری متعددی روبه‌رو نشوند.
رئیس اتحادیه دامداران نوسان نرخ ارز و کاهش تولید را دلیل اصلی افزایش قیمت شیر خام در بازار اعلام کرد.
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی نیز با تایید ابلاغ قیمت جدید محصولات لبنی اظهار کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت شیر ۹ درصد و قیمت محصولات لبنی ۹٫۷ درصد افزایش یافته است.
پیش‌تر احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران از افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمت شیر و لبنیات خبر داده و گفته بود: پس از امضای وزیران عضو ستاد تنظیم بازار این مصوبه ابلاغ می‌شود.
افزایش قیمت برخی محصولات لبنی در بازار رسما اعلام شد. البته با وجود آنکه افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی به تازگی اعلام شده، اما برخی برندهای لبنی اقدام به افزایش قیمت ۲۰ درصدی محصولات خود در بازار کرده‌اند.
صنایع لبنی دلیل اصلی افزایش قیمت ۲۰ درصدی محصولات خود را گرانی ظروف یک‌بار مصرف اعلام کردند. با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار باید راجع به افزایش قیمت محصولات لبنی اظهارنظر و در این باره اقدام کنند. البته پیش‌بینی ما مبنی بر افزایش قیمت لبنیات بود، اما با افزایش ۱۰ درصدی هم پیش‌بینی کرده بودیم که باز هم رشد قیمت‌ها را شاهد باشیم. در حال حاضر هم همین افزایش ۲۰ درصدی هرچند خودسرانه هم باشد، اتفاق افتاده است.
مطابق هر سال کمی دچار افزایش قیمت در لبنیات شدیم که بخشی از این افزایش قیمت قابل پیش‌بینی و براساس تورم سالانه و برخی دیگر در جریان افزایش سایر هزینه‌ها بوده است. امسال برای تامین هزینه‌های حقوق و دستمزد کارمندان و پرسنل، بیمه، حمل‌ونقل، انرژی و… مستلزمافزایش قیمت محصولات هستیم.
بنابراین عوامل بسیاری در افزایش قیمت لبنیات اثرگذار بوده و می‌توان به افزایش نرخ ارز، قیمت انرژی و دیگر هزینه‌های تولید اشاره کرد، اما با وجود اینکه افزایش قیمت هر کالایی می‌تواند باعث کاهش مصرف و تقاضای آن شود، نمی‌توان درباره لبنیات چنین قضاوتی انجام داد.
کاهش سهم محصولات لبنی در سفره ایرانی‌ها
افزایش قیمت لبنیات در حالی به طور رسمی اعلام شد که از مدت‌ها پیش شاهد رشد قیمت‌ها در بازار لبنیات بودیم و خبری از نظارت و برخورد با گران‌فروشان هم نبود. لبنیات جزو کالا‌های گروه یک و مشمول قیمت‌گذاری است و شرکت‌های لبنی نمی‌توانند خودسرانه نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدام کنند، اما این شرکت‌ها بی‌توجه به این موضوع هرازگاهی نسبت به افزایش قیمت اقدام می‌کنند.
تا پیش از اعلام رسمی افزایش قیمت‌ها در بازار لبنیات، شاهد افزایش خودسرانه قیمت‌ها بودیم که در مقابل مسئولان سازمان حمایت تنها با بیان اینکه هیچ‌گونه مصوبه‌ای برای تغییر قیمت این محصولات ابلاغ نکرده‌ایم به این افزایش قیمت‌ها واکنش نشان داده و طبق معمول اعلام کرده با شرکت‌های متخلف برخورد شده است، اما گشت و گذار در بازار نشان داد با وجود اعلام برخورد سازمان حمایت با شرکت‌های لبنی متخلف، اما قیمت‌ها ازسوی این شرکت‌ها کاهش نیافت و با قیمت‌های جدید در بازار عرضه می‌شدند. نبود عزم جدی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در برخورد با شرکت‌های متخلف موجب شده تا سهم محصولات لبنی در سفره خانوارهای ایرانی بیش از گذشته کاهش یابد و در این بین خانوارهای ایرانی برای تهیه این محصولات هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند.
شاید بتوان این موضوع را اینطور تفسیر کرد که تخلف مکرر شرکت‌های لبنی در افزایش قیمت و انفعال سازمان حمایت منجر به گرانی رسمی این محصولات شده است. امیدواریم افزایش قیمت دیگری در این بازار وجود نداشته باشد، چراکه مبنای مصوبه اخیر از ابتدای سال است، به طوری که هرگونه تغییر قیمت در آن لحاظ می‌شود و اینطور نیست که چندباره‌کاری صورت گیرد و مجددا کارخانه‌ها قیمت خود را افزایش دهند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com