منع صادرات گوشت مرغ تصمیمی عجولانه است

منع صادرات گوشت مرغ تصمیمی عجولانه است
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که گوشت مرغ مورد نیاز کشور تامین است، گفت: منع صادرات گوشت مرغ تصمیمی عجولانه و غیرکارشناسی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
محمد اسماعیل نیا بیان کرد: در چند ماه گذشته به بخش خصوصی اجازه داده شد در زمینه صادرات مرغ در منطقه فعالیت کند، اما به یکباره با تصمیم گیری عجولانه و غیرکارشناسی صادرات این محصول ، از این اقدام منع شد.
وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از صادرات ، اصول مدیریت توسعه نیست، گفت: به طور قطع باید برای پیشرفت اقتصادی کشور به سوی مدیریت سیستمی و امنیت صادرات گام برداریم.
اسماعیل نیا با بیان اینکه ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور 2.5 میلیون تن است، افزود: هم اکنون سالانه 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود، در حالی که میانگین مصرف گوشت مرغ در سال بین یک میلیون و 600 تا یک میلیون و 700 هزارتن است.
وی اظهار کرد: بخشی از مازاد تولید گوشت مرغ برای متعادل سازی بازار در ایام پرمصرف به میزان بیش از 120 هزار تن ذخیره سازی شده است، بنابراین مابقی مازاد تولید را می توان صادر کرد تا برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به طور معمول در هر دوره 90 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود و در دوره پایانی آخر سال، بیش از 100 میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای تولیدی صورت می گیرد.
وی درخصوص گرانی قیمت مرغ در بازار گفت: در حال حاضر قیمت گوشت مرغ به 6 هزارو 500 تومان رسیده است که باید تلاش شود با کنترل و عرضه مناسب نرخ این محصول کاهش یابد.
به گفته ی این مسوول، طبق تفاهم نامه کارگروه مجلس شورای اسلامی، معاون اول رییس جمهوری و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی؛ بخش خصوصی موظف است در صورتی که قیمت مرغ از حدود هر کیلو پنج هزار و 300 تا 400 برای مصرف کننده افزایش یابد، به سرعت وارد عمل شود تا با توزیع به موقع مرغ ذخیره سازی شده ، نرخ این محصول کاهش پیدا کند.
اسماعیل نیا با تاکید بر اینکه عرضه میزان کافی گوشت مرغ و انجام به موقع این عملیات به مدیریت صحیح نیاز دارد، افزود: در تمامی دنیا وقتی قیمت محصولی افزایش می یابد، مردم از خرید خودداری می کنند، اما در کشور ما با افزایش قیمت ها، مردم اضافه بر نیاز مصرف خود خرید می کنند که این بزرگترین ضعف فرهنگی کشور است که همین امر موجب افزایش قیمت ها می شود.
این مقام مسوول اظهارکرد: در حال حاضر جوجه ریزی کافی در واحدهای تولیدی صورت گرفته است و مردم نگران کمبود گوشت مرغ نباشند.
وی گفت: هم اکنون به منظور کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار، مرغ ذخیره سازی شده در برخی استان ها توزیع شده و در برخی استان ها در حال انجام است، اما به دلیل شیوه مدیریتی ، عملیات توزیع به کندی صورت می گیرد.
این مقام مسوول تصریح کرد: چرخه عرضه و تقاضا در افزایش قیمت ها تاثیر بسزایی دارد، بنابراین مردم از خرید غیر ضروری در ایام گرانی خودداری کنند تا با کاهش تقاضا و عرضه مناسب محصولات، قیمت ها کاهش یابد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com