ممنوعیت استفاده از آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری در دامپروری

ممنوعیت استفاده از آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری در دامپروری
سازمان دامپزشکی کشور برای کاهش مخاطرات داروهای دامی، به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها تدابیری اندیشیده که مطابق با قوانین حاکم بر کشورهای اروپایی است.
مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: از سال‌های گذشته مصرف آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری یا محرک رشد در واحدهای دامپروری ممنوع اعلام شده و با متخلفان در این زمینه برخورد می‌شود.
محسن مهدوی‌نژاد با اشاره به اینکه مبحث دارو، هم موضوع تجارت را دربر می‌گیرد و هم مسئله نیاز فارم‌ها را شامل می‌شود، افزود: در فعالیت‌های سازمان دامپزشکی، موضوع تجارت مطرح نیست، به همین خاطر مطابق با استانداردهای اروپا استفاده از آن برای مواردی غیر از درمان، ممنوع اعلام شد. این در حالی است که حدود ۷۵ درصد آنتی‌بیوتیک‌های مصرف شده در آمریکا با هدف پیشگیری است.
به گفته وی، حساسیت کشورهای پیشرفته نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های انسانی بسیار بیشتر از نوع دامی است و آنها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با اقدامات پیشگیرانه، مانع از ایجاد بیماری در انسان‌ها شوند. ضمن اینکه این دارو فقط در اختیار بیمارستان‌هاست و تجویز آن در مطب اتفاق نمی‌افتد. بنابراین داروخانه‌ها هم آن را نمی‌فروشند. در صورتی که در ایران، بیشتر پزشکان برای کوچک‌ترین سرماخوردگی‌ها آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

مهدوی‌نژاد عنوان کرد: سازمان دامپزشکی کشور نیز برای سلامت و بهداشت دام، اهداف پیشگیرانه را دنبال می‌کند. به‌عنوان مثال، بهسازی واحدهای پرورشی، بهبود شرایط قرنطینه‌ای، جلوگیری از دسترسی دام به نقاط آلوده، کاهش حساسیت دام به انواع بیماری‌ها و مواردی از این دست از جمله اقداماتی هستند که مسئولان دامپزشکی در راستای بهداشت دام‌ها به کار می‌گیرند. بنابراین کاهش مصرف داروهای دامی به نوع استراتژی این سازمان مربوط می‌شود و اینگونه نیست که از فروش، واردات یا مصرف آن برای درمان جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: ضمن اینکه هر دارویی در بخش دام، زمان پرهیز از مصرف دارد که برای برخی ممکن است یک روز و برای بعضی از آنها تا چهار هفته طول بکشد. بنابراین در بخش دامی، رعایت زمان پرهیز از مصرف، برای از بین رفتن باقی‌مانده داروها کفایت می‌کند و این نظریه که می‌گوید برای سلامت انسان‌ها از مصرف دارو در دام خودداری شود، درست نیست. با این حال، سازمان دامپزشکی مواد خام دامی را برای تعیین میزان باقی مانده‌ها پایش می‌کند.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور معتقد است: از آنجا که هیچ دارویی بین انسان و دام، مشترک نیست؛ بنابراین فروش دارو از طرف داروخانه‌های انسانی به فارم‌ها خلاف قانون بوده و قاچاق محسوب می‌شود. وزارت بهداشت موظف است کنترل بیشتری بر داروخانه‌های خود داشته باشد و از چنین تخلفاتی جلوگیری کند. البته سازمان دامپزشکی نیز با دامدار یا مرغداری که از داروهای انسانی استفاده می‌کنند، برخورد خواهد کرد. به‌عنوان مثال، یکی از مرغدارانی که در این زمینه تخلف کرده بود، با شکایت سازمان دامپزشکی کشور، به پنج سال حبس محکوم شد.
مهدوی‌نژاد با بیان اینکه ۱۰۰ درصد واردات دارو توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد، تأکید کرد: اکنون حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ شرکت برای واردات به ثبت رسیده و هیچ محدودیتی برای ورود شرکت جدید وجود ندارد. تنظیم و میزان واردات نیز بر اساس نیاز کشور بوده و سالانه بسیار متغیر است. البته سازمان دامپزشکی نیز بنا بر وظایفی که دارد، بر این داروها نظارت کرده و نمونه‌برداری‌ها را متوقف نمی‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد داروهای دامی و طیور مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود. در حالی که ۱۰ درصد واکسن‌های دامی و حدود ۶۵ درصد واکسن‌های طیور، وارداتی است. البته بیشتر مواد اولیه این داروها از خارج از کشور وارد می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com