ممانعت از کشتار غیرمجاز دام در عید قربان

ممانعت از کشتار غیرمجاز دام در عید قربان
درحالی مراسم عید قربان نزدیک است که هنوز بیماری تب‌کریمه کنگو به طور کامل کنترل نشده و امکان سرایت آن به انسان با کشتار غیرمجاز دام وجود دارد.
مدیر کل دامپزشکی استان تهران، گفت: در سال جاری با توجه به شیوع تب‌کریمه کنگو در کشور برنامه‌ای ویژه برای عید قربان در استان تهران طرح‌ریزی شده که بر مبنای آن از هر گونه کشتار غیرمجاز جلوگیری شود.

اصغر برائی‌نژاد، با اشاره به اینکه حدود ۶۵ مرکز ذبح دام در مناطق ۲۲ گانه تهران توسط شهرداری ایجاد می‌شود، افزود: بنابراین به مردم توصیه می‌شود که از کشتار دام در نواحی غیر از مراکز مشخص شده، ممانعت کنند. به همین منظور، سازمان دامپزشکی کشور با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط مانند تعزیرات، شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه و صنوف مربوطه و همچنین استانداری با تخلفات صورت گرفته برخورد و دام یا لاشه مربوطه ضبط خواهد شد.
وی عنوان کرد: حدود ۳۰۰ دامپزشک و ۱۰۰ ناظر شرعی در کشتارگاه‌ها و مراکز کشتاری که برای عید قربان در نظر گرفته شده، حضور دارند و درخواست دامپزشکی از شهرداری این است که تعداد مراکز را گسترش دهد.
برائی‌نژاد تاکید کرد: حتی اگر کشتار دام در مراکز غیرمجاز ذبح شد، از مصرف آن تا مدت ۲۴ ساعت پرهیز شود. زیرا ابتلای حتی یک نفر به دلیل مصرف گوشت آلوده نیز نباید اتفاق بیفتد.
مدیر کل دامپزشکی استان تهران، گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، قرار است برای کسانی که قصد قربانی کردن دارند، لاشه سرد از طریق کشتارگاه ارائه شده و از این طریق، کسانی که مایل باشند، می‌توانند قربانی خود را از کانال‌های کاملا بهداشتی تهیه کنند.

این مقام مسئول، معتقد است به دلیل شیوع آنفلوآنزا در کشور، مردم باید از خرید مرغ و طیور زنده از دوره‌گردها و مراکز نامعتبر امتناع کنند. زیرا بیشتر این پرندگان، از شناسنامه بهداشتی برخوردار نبوده و تحت پوشش سازمان دامپزشکی نیستند. به ویژه در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه که مسافران از آنجا طیور زنده می‌خرند. زیرا این موضوع هم برای سلامتی خودشان و هم انتشار بیماری‌ها بسیار مخاطره‌آمیز است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com