ملاحظات دولتی مانع برنامه ریزی منطقی در صنعت مرغداری

ملاحظات دولتی مانع برنامه ریزی منطقی در صنعت مرغداری
تعیین سهیه جوجه ریزی مناسب در هر استان با توجه به مشکلاتی که مازاد تولید در صنعت مرغداری به وجود آورده است شاید منطقی ترین راه برای کنترل تولید باشد.
کسری پیوندی – مدیرعامل اتحادیه  مرغداران گوشتی استان سمنان – در گفتگو با خبرنگار ITPNews، در این باره می گوید: هم اکنون وزارت جهاد کشاورزی سهمیه جوجه ریزی را برای هر استان مشخص نموده و به اتحادیه ها اعلام می نماید تا بر اساس آن مجوز جوجه ریزی صادر شود اما با یک بررسی ساده می توان با اطمینان گفت که در این به اصطلاح سهمیه بندی نگاه کارشناسی وجود ندارد و ما همچنان شاهد جوجه ریزی بیش از اندازه در استان ها هستیم.
وی ادامه داد: در حالی که امروز صنعت به مازاد تولید در کشور آگاه هست، تعیین سهمیه جوجه ریزی که ایجاد تولید گوشت مرغ بیش از نیاز در کشور می نماید قابل توجیه نیست و به نظر می رسد دلیل این اقدامات وزارت جهاد کشاورزی را باید ورای تنظیم بازار و توجه به تولیدکننده و در ملاحظات دولتی جستجو کرد.
پیوندی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید ظرفیت تولید را بر اساس میزان مصرف سرانه کشور و امکان صادرات کشور تعیین نماید تا تولیدکننده با مشکلی به نام مازد تولید و افت قیمت مواجه نشود.
مدیرعامل اتحادیه  مرغداران گوشتی استان سمنان تعیین قیمت مستقل در هر استان را از بهترین راهکارهای رفع مشکلات صنعت مرغداری کشور دانست و گفت: تعیین سقف و کف قیمت بر اساس برآورد هزینه تولید و سود منطقی مرغدار به صورت مستقل در هر استان ، از اهمیت زیادی در جلوگیری از زیان تولیدکنندگان برخوردار است زیرا استان های مختلف با توجه به شرایط منطقه و بعد مسافت در تامین خوراک و دان هزینه تمام شده متفاوتی خواهند داشت.
وی با تاکید بر توجه به نقش مهم اتحادیه های استانی در امکان کنترل تولید، گفت: کنترل تولید باید با کمک گرفتن از اتحادیه ها صورت گیرد زیرا هیچ منبعی بهتر از اتحادیه ها نمی تواند آمار دقیقی از فعالیت واحدهای مرغداری فعال مجاز و غیرمجاز در منطقه و میزان مورد نیاز تولید و عرضه مرغ و همچنین مصرف در استان را ارائه دهد.
پیوندی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مرغداران با تغییر سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در قبال شرکت پشتیبانی امور دام قابل حل خواهد بود، اظهار داشت: شرکت پشتیبانی امور دام با فروش مرغ زیر قیمت خرید به نوعی از دولت یارانه دریافت می کند در حالی که این مبلغ می تواند در اختیار مرغداران قرار گیرد تا در زمان هایی که مرغداران ناچار به فروش مرغ با قیمت پایین هستند زیان خود را جبران نمایند وبا اطمینان بیشتری به تولید ادامه دهند.
به گفته وی توزیع مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی در روزهای پایانی سال که مرغداران امید رسیدن به قیمت منطقی بعد از یکسال زیان را داشتند آسیب به تولید و تولیدکننده بود.
مدیرعامل اتحادیه  مرغداران گوشتی استان سمنان معتقد است اگر مرغدارن در روزهای پایانی سال از سود منطقی برخوردار نشوند قطعا زیان یکسال گذشته اجازه تولید در سال آینده را نخواهد داد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com