معاون وزیر جهاد: مشکل تامین نهاده‌های دامی کشور برطرف شده است

معاون وزیر جهاد: مشکل تامین نهاده‌های دامی کشور برطرف شده است
تصویر:مرتضی رضایی - معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی
معاون امور دامی وزیر جهاد کشاورزی، گفت: مشکل تامین نهاده‌های دامی کشور طی سه ما اخیر با تلاش وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بانک‌های عامل کاملا برطرف شده است.
مرتضی رضایی افزود: کشور در حوزه واردات جو محدودیت هایی داشت که با جایگزینی این محصول با ذرت مشکل دامداران روستایی و صنعتی برطرف شده و هر هفته سهم آنان شارژ می شود.
وی با بیان اینکه با این روند کشور در حوزه تامین نهاده های دامی مشکلی نخواهد داشت، عنوان کرد: دامداران و مرغداران با ثبت درخواست خود در بازارگاه می توانند سهم نهاده های خود را بگیرند، تمامی اطلاعات در این سامانه ثبت می شود و اگر کسری باری هم رخ دهد این مشکل به زودی برطرف می شود.
رضایی یادآور شد: کشور در حوزه تامین نهاده های مرغداران هیچگونه مشکلی ندارد و در حوزه تامین و توزیع نهاده های دامی نیز در حال حاضر کمبودی نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به افزایش بهره وری در صنعت گاو شیری کشور، گفت: دامپروری کشور در عرصه دانش و تکنولوژی در سطح دنیا به روز است به گونه ای که امروز صنعت گاوداری شیری ایران در سطح کشورهای برتر دنیاست قرار دارد.
رضایی اضافه کرد: امروز به دلیل استفاده از روش های نوین و علمی در صنعت دامداری کشور ضریب نفوذ دانش و تکنولوژی در این صنعت بسیار بالا است.
وی با بیان اینکه ایران در تولید مواد ژنتیکی دامی جزو کشورهای برتر محسوب می شود، بیان داشت: امروز ۹۰ درصد مواد ژنتیکی مورد نیاز کشور بومی سازی شده است و ۱۰ درصد دیگر آن نیز از بهترین مواد ژنتیکی جهان تامین می شود.
رضایی عنوان کرد: برخی از گاوهای شیری که به عنوان پر شیر معروف هستند بالای ۶۰ لیتر شیر می دهد و این نشان دهنده عملکرد و توان ژنتیکی و پرورشی بالای دامداری های ایران است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به دستاوردهای حوزه دامپروری بعد از پیروزی انقلاب، توضیح داد: سال های اول انقلاب سرانه تولید شیر در حدود ٢میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که این عدد امروز به بیش از ١١ میلیون تن افزایش یافته است.
رضایی با بیان اینکه جمعیت کشور از ۳۶ میلیون نفر اوایل انقلاب به ۸۴ میلیون نفر رسیده است، گفت: سرانه مصرف شیر ایرانیان از ۶۰ کیلوگرم به بالای ۱۱۰ کیلوگرم رسیده است.
وی اضافه کرد: سرانه تولید شیر طی چهار دهه گذشته افزایش چشمگیر داشته است چرا که علاوه بر افزایش سرانه مصرف شیر گاو مقدار زیادی نیز صرف گوساله های شیرخوار می شود این در حالی است که قبل از انقلاب کشور در این حوزه کاملا وابسته به واردات بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشور تا همین اواخر در حوزه تولید کره حیوانی و تخم مرغ نیز وابسته بود، افزود: امروز تولید تخم مرغ کشور به حدی است که توان صادارت در این حوزه را داریم.
رضایی با اشاره به اینکه تحریم ها باعث شد ملت ایران یاد بگیرند چگونه از آنها عبور کنند، بیان داشت: تولید کنندگان کشور در سه حوزه تولید کره حیوانی، اجداد مرغ گوشتی و تولید گوشت قرمز توانستند علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی زمینه صادرات آنها را نیز ایجاد نمایند.
وی اضافه کرد: ایران تا سال قبل سالانه در حدود ۵۰ هزار تن به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار کره حیوانی وارد می کرد که امروز با تمهیدات اندیشیده شده این عدد به صفر رسیده است.

بامداد رسپینا

رضایی با بیان اینکه متاسفانه کشور در حوزه اجداد مرغ های گوشتی وارد کننده بوده و است، افزود: تحریم مرغ اجداد به عنوان موتور مولد مرغ های گوشتی پس ازاینکه در سال ۹۸ توسط دشمنان کلید خورد، سیاست ها به سمت احیا مرغ اجداد رفت و باعث شد هم اکنون ۵۰ درصد مرغ اجداد در داخل تولید شود و براساس برنامه تا سال آینده واردات این نوع مرغ به صفر خواهد رسید.
وی اضافه کرد: تمهیدات اندیشیده شده در حوزه تامین مرغ اجداد باعث شد با وجود تمام تغییرات قیمت مرغ کمبودی در این حوزه احساس نشود، تغییرات قیمت نیز جزوی از بازار است که باید با آن کنار آمد.
رضایی در ادامه با اشاره  به وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور تاکید کرد: سال گذشته در حدود ۱۷۰ هزار تن گوشت قرمز از برزیل وارد کشور شد که امسال با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و تلاش دامداران ایرانی این عدد به ۳۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است.
وی یادآور شد: واردات گوشت قرمز از کشور برزیل طی سال جاری فقط برای تنظیم بازار و ذخیره در انبارها صورت گرفته است، خوداتکایی در حوزه تولید گوشت قرمز موجب جلوگیری از خروج یک میلیون دلار ارز از کشور شد.
رضایی با بیان اینکه هم اکنون ۸۵ درصد خوداتکایی در تولید گوشت قرمز داریم، افزود: مجموعه فعالیت هایی که دامداران به عنوان  سرداران تولید انجام داده اند موجب شد هموطنان غذا به اندازه کافی سر سفره هایمان باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز کارآفرینی مهمتر از افزایش تولید است، بیان داشت: خوشبختانه با سیاست های درست دولت تدبیر و امید آمار ایجاد اشتغال و تولید داخلی با وجود تمامی تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بالا است.
رضایی اضافه کرد: افزایش آمار اشتغال کشور در حالی صورت گرفته است که ایران طی چند سال اخیر تحت سخت ترین تحریم های تاریخ، جنگ اقتصادی و شیوع بیماری کرونا قرار گرفته ولی با این وجود هیچگونه کمبودی در حوزه کالاهای اساسی در کشور احساس نشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با تبریک به مالک و سرمایه گذار مجتمع تولید شیر و گوشت احسان، گفت: این تولید کنندگان و سرمایه گذاران بخش دامداری کشور هستند که غذای سفره های ایرانیان را در شرایط سخت کرونا و تحریم های ظالمانه تولید کردند و این کار بسیار ارزشمند است.

رضایی یادآور شد: فعالان صنعت دامپروری کشور به دلیل اینکه این صنعت به هیچ عنوان تعطیلی ندارد کار سخت و طاقت فرسایی است که باید دست تمامی فعلان این حوزه را بوسید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com