مصرف هورمون در مرغداری‌ها، شایعه‌ای بیش نیست

مصرف هورمون در مرغداری‌ها، شایعه‌ای بیش نیست
مرغداران، مسؤولان جهاد کشاورزی، دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر این باورند که مرغ تولید شده در واحدهای مرغداری از سلامت کامل برخوردار است و در روند رشد آن از هیچ هورمونی استفاده نمی‌شود.
در پی انتشار مطلبی در شبکه‌های مجازی از جمله گروه‌های تلگرامی دال بر مصرف غیرمتعارف هورمون در مرغداری‌ها، معاون بهبود تولیدات دامی استان کردستان آن را کاملاً نفی می‌کند و این موضوع را فاقد هرگونه توجیه فنی و اقتصادی می‌داند.
خالد جعفری با تأکید می‌گوید: مصرف هورمون در مرغداری‌ها، شایعه‌ای بیش نیست.
وی اضافه می کند: بالا رفتن علم اصلاح نژاد، تغذیه، مدیریت و بهداشت باعث شده که طول دوره پرورش در جوجه‌های گوشتی به حدود 45 تا 50 روز برسد چون نژادهایی که در سالن‌های مرغداری پرورش می‌یابند حاصل سالیان به‌گزینی و اصلاح نژاد بهترین سویه‌های گوشتی جهان است.
او تصریح می‌کند: همچنین با جیره‌های غذایی کاملا بالانس و بر اساس احتیاجات مرغ مورد تغذیه قرار گرفته و از نظر بهداشتی و مدیریتی نیز سالن‌های بسیار مجهز که تمام نیازهای مرغ از قبیل دمای مناسب، عاری بودن از گازهای مضر و رطوبت کافی و سایر پارامترهای مورد نیاز در آن پیش‌بینی شده و با توجه به استفاده از تجهیزات پیشرفته و اتوماسیون کاملا تحت کنترل می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به گران بودن هورمون استفاده از آن در تغذیه مرغ فاقد توجیه اقتصادی بوده به عامه اطمینان مصرف آن از نظر سلامت داده و با توجه به آنکه گوشت مرغ جزء پروتئین‌های ارزان قیمت بوده و در سلامت نیز نقش مهمی دارد به افزایش مصرف سرانه آن در سبد خانوار تأکید کرد.

تاکنون هورمونی برای مصرف مرغ ساخته نشده است
ناصر مخدومی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان با رد هرگونه شایعه مصرف هورمون در واحدهای مرغداری بر این باور است که تاکنون هورمونی برای استفاده در صنعت مرغداری و مصرف مرغ‌ها تولید نشده است.
او می‌گوید: از نظر ژنتیکی مرغ‌های صنعتی به حداکثر پتانسیل رشد رسیده‌اند و جایی برای مصرف هورمون وجود ندارد و اگر هورمونی در صنعت مرغداری استفاده شود باعث تلفات خواهد شد.
مخدومی بر این عقیده است که هورمون‌ها بسیار گران‌قیمت هستند و از نظر اقتصادی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیستند بنابراین دلیلی برای مصرف هورمون در صنعت مرغداری وجود ندارد.

مردم از بابت مرغ آسوده خاطر باشند
عثمان مدرس‌گرجی یکی از مرغداران شهرستان سنندج می‌گوید: اگر من به عنوان یک ‌تولیدکننده مرغ بگویم که در واحدهای مرغداری هورمون مصرف نمی‌شود کسی حرف من را باور نمی‌کند ولی در حقیقت هیچ نوع هورمونی برای تغذیه و رشد مرغ در مرغداری‌ها استفاده نمی‌شود و مردم از این بابت خیالشان راحت باشد.
من چون فروشنده مرغ هستم شاید اگر بگویم در مرغ هورمون مصرف نمی‌شود مردم بگویند که از خود دفاع می‌کنم اما مسؤولان جهاد کشاورزی و دامپزشکی می‌توانند در این خصوص برای مردم شفاف‌سازی کنند.
اگر یک درخت میوه پیوندی را با یک درخت عادی از نظر نوع ژنتیک و تغذیه مقایسه کنید مشاهده خواهید کرد که درخت پیوندی میوه‌های بیشتر و بزرگتری می‌دهد  و در صنعت مرغداری هم رشد سریع مرغ به دلیل اصلاح ژنتیک و تغذیه مناسب نسبت به گذشته است.

در خصوص رشد سریع مرغ نسبت به اروپا عقب هستیم
خبات مردوخی یک از مرغداران شهرستان مریوان که یک مرغداری 77 هزار قطعه‌ای دارد بر این باور است که مصرف هورمون در مرغداری‌ها توجیه اقتصادی ندارد.
او می‌گوید: نزدیک 17 سال است که مرغدار هستم اما تاکنون نه رنگ هورمون را دیده‌ام و نه اطلاعات دقیقی در مورد آن دارم.
مردم گاهاً این سوال را از من می‌پرسند که رشد سریع مرغ در مرغداری‌ها به چه دلیل است و من در جواب آنها می‌گویم رشد سریع مرغ به دلیل اصلاح نژاد و تغذیه مناسب است.
اصلاح نژاد در کنار جیره‌های غذایی بالانس شده، رشد مرغ را سریع کرده است البته باز هم در این خصوص نسبت به کشورهای اروپایی عقب هستیم.
در کشورهای اروپایی مرغ در 42 روز به گوشت می‌رسد و برای کشتار مناسب است اما در ایران این زمان 47 روز است.
در گذشته برای تغذیه مرغ در مرغداری‌ها از گندم که 17 درصد پروتئین دارد، استفاده می‌شد اما اکنون از سویا که 46 درصد پروتئین دارد و از ذرت که چندبرابر گندم انرژی دارد استفاده می‌شود.
این مرغدار مریوانی بر این این عقیده است که کل مواد مصرفی برای تغذیه مرغ در مرغداری‌ها گیاهی بوده و حتی ویتامین‌هایی هم که استفاده می‌شوند ویتامین خالص هستند و از میوه‌ها گرفته می‌شوند.
مردوخی می‌گوید: من حتی در بیرون از خانه و سفر هم به غیر از مرغ از غذای دیگری استفاده نمی‌کنم چون به سلامت آن اطمینان دارم.
او ادامه می‌دهد: من به عنوان یک تولیدکننده مرغ به مردم اطمینان می دهم که بحث مصرف هورمون در مرغ کاملاً کذب است و تنها دلیل رشد سریع مرغ اصلاح نژاد بوده که یک کار علمی و اثبات‌شده نیز است.

در سلامت مرغ کردستان هیچ ابهامی وجود ندارد

حسن‌زاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز اظهار کرد: در سلامت گوشت مرغی که وارد بازار کردستان می‌شود هیچ گونه شک و ابهامی وجود ندارد و از سلامت کامل برخوردار است.
وی اضافه می‌کند: در خصوص سلامت گوشت مرغ به مردم اطمینان می‌دهیم و مردم در این باره به شایعات و گفته‌های بی‌اساس توجه نکنند.
 
نظرات شما
  •  

    علی گفت : ۹۵/۰۶/۲۸

    این که از هورمون استفاده نمی شه مساله ای هستش که همه توی این صنف بر اون واقف هستن. لطفا این اطلاع رسانی به صورت گسترده برای مردم جامعه انجام بشه تا اونها هم اگاه بشن.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com