مصرف سالیانه مرغ در کردستان ۳۷ هزار ۵۰۰ تن است

مصرف سالیانه مرغ در کردستان ۳۷ هزار ۵۰۰ تن است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان کردستان، ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن مصرف سالیانه مرغ وجود دارد و ۲۶ هزار تن افزایش تولید نسبت به مصرف در استان صورت می‌گیرد.
کریم ذوالفقاری در جلسه کارگروه اقتصادی استان کردستان در سنندج با اشاره به وضعیت اراضی ملی اظهار کرد: اراضی ملی درست است که به نام ملی ثبت شده اما بهره برداران خاص خود را دارد و این موضوع باید در مکان یابی در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به این که متولی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و واگذاری اراضی ملی سازمان جهاد کشاورزی است گفت: در اراضی آبی به هیچ عنوان امکان تغییر کاربری وجود ندارد اما برای اراضی دیم می توان اقدام کرد و هیچ پروژه‌ای نیز نباید در حریم شهرها قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به دستور کار دوم جلسه که بررسی قیمت مرغ بود اشاره کرد و تصریح کرد: مدتی است که قیمت مرغ تحت تاثیر عرضه مازاد بر نیاز و تقاضا قرار گرفته و به صورت روزانه و هفتگی شاهد کاهش قیمت آن هستیم.
وی با اشاره به وجود 20 هزار واحد مرغ داری در کشور گفت: 661 واحد در استان کردستان با ظرفیت تولید 85 هزار تن در سال وجود دارد.
ذوالفقاری به مقایسه جوجه ریزی در 6 ماه نخست سال‌های 92 و 93 پرداخت و افزود: در 6 ماه نخست سال 92، 17 میلیون قطعه جوجه ریزی وجود داشت که در 6 ماه نخست سال 93 افزایش وجود نداشته و پیش بینی تولید 64 هزار تنی در سال 93 شده است.
وی گفت: با توجه به جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری استان کردستان، 37 هزار و 500 تن مصرف سالیانه مرغ وجود دارد و 26 هزار تن افزایش تولید نسبت به مصرف در استان صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به این که افزایش مصرف سرانه پروتئین یکی از شاخص‌های سلامتی و توسعه یافتگی در دنیا محسوب می‌شود اظهار کرد: سرانه مصرف مرغ در کشور 25 کیلوگرم است که هدف گذاری شده است این مصرف به 27 تا 28 کیلوگرم برسد.
وی گفت: مازاد تولید مرغ سبب راکد شدن تقاضا شده و قیمت مرغ از مبلغ تمام شده کمتر به فروش می‌رسد که این امر تولید کنندگان را متضرر می‌کند.
ذوالفقاری با اشاره به این که روزانه 150 تن مرغ زنده و 110 تن مرغ لاشه در استان تولید می‌شود افزود: 12 هزار نفر در صنعت مرغداری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان اشتغال دارند بنابراین خارج شدن مرغداری از چرخه تولید می‌تواند مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند.
وی درباره آخرین قیمت اعلامی مرغ گفت: آخرین قیمت اعلامی تا تاریخ هشتم آبان ماه برای مرغ زنده 4 هزار و 250 تومان و برای مرغ لاشه 6 هزار و 250 تومان بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به این که میانگین سرانه مصرف مرغ در دنیا برای هر نفر 40 کیلوگرم است خاطرنشان کرد: اگر در کشور سرانه مصرف مرغ از 25 کیلوگرم به 27 تا 28 کیلوگرم برسد دیگر مازاد عرضه مرغ نخواهیم داشت.
وی به تشریح راهکارهای جلوگیری از تولید مازاد مرغ پرداخت و گفت: برای جلوگیری از این امر در ابتدا باید سرانه مصرف مرغ را افزایش دهیم که هم به لحاظ سلامتی و هم به لحاظ سرمایه‌گذاری در این عرصه مورد توجه است.
ذوالفقاری بر مدیریت تولید مرغ تاکید کرد و افزود: مدیریت تولید مرغ نیز راهکار دیگر جلوگیری از عرضه مازاد آن است و می‌توان به راحتی 10 تا 20 درصد جوجه ریزی را در کشور بدون این که اتفاق خاصی بیافتد کاهش داد.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات مرغ گفت: متاسفانه در حال حاضر حجم صادرات گوشت مرغ بسیار کم است، به طوری که سال گذشته تنها 40 هزار تن گوشت مرغ صادر شده است این در حالی است که ما می‌توانیم با افزایش تولیدی که در کشور وجود دارد بازار مورد نیاز کشورهای همسایه ار جمله عراق را تامین کنیم که می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com