مشکلات نتوانست مانع هدفگذاری افزایش تولید مرغ در سمنان بشود

مشکلات نتوانست مانع هدفگذاری افزایش تولید مرغ در سمنان بشود
سمنان یکی از قطب های تولید گوشت مرغ کشور به گفته مسوولان امر در سال 97 تولید تا 57 هزار تن را هدفگذاری کرده است که در واقع مشکلات متعدد فرارو، نتوانست مانع توسعه صنعت مرغداری در این استان بشود.
استقلال غذایی و خودکفایی اقتصادی هر کشوری تا حد زیادی به بخش کشاورزی وابسته است، این بخش با تولید ماده اصلی غذایی، بخش مادر محسوب می شود و صنایع وابسته به کشاورزی نیز در دنیا از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در دولت تدبیر و امید برای بخش های مختلف کشاورزی راهبردهای توسعه ای مبتنی بر ظرفیت ها درنظر گرفته شد، به ویژه برای صنعت مرغ، به عنوان دومین صنعت مهم جهان که با سرمایه گذاری قابل توجه، اشتغال چشمگیری نیز به همراه دارد.
دولت با برنامه رونق تولید و صادرات محصولات پروتئینی، گوشت مرغ، تخم مرغ و فرآورده های لبنی را هر ساله در دستور کار دارد، به طوری که به عنوان نمونه برای سال 95 تولید حدود 840 هزارتن گوشت قرمز، 10 میلیون تن شیرخام، 2 میلیون و 200 هزارتن گوشت مرغ و 990 هزارتن تخم مرغ و 86 هزارتن عسل هدف گذاری شد.
بنابراین برنامه سالانه رونق تولید و صادرات در بخش های مختلف کشاورزی به ویژه صنعت مرغ در نگاه دولت جدی پیگیری می شود، به شکلی که در سال 95 با پیش بینی و هدفگذاری تولید 820 هزارتن گوشت قرمز، 9 میلیون و 650 هزارتن شیرخام، 2 میلیون و 170 هزارتن گوشت مرغ، 950 هزارتن تخم مرغ و 83 هزارتن عسل در کشور، این اهداف با تولید 815 هزارتن گوشت قرمز، 9 میلیون 510 هزارتن، دو میلیون و 100 هزارتن 940 هزارتن تخم مرغ و 81 هزارو 500 تن عسل تقریبا محقق شد؛ یعنی تولید گوشت قرمز 99.5 درصد، شیرخام 98.5 درصد، گوشت مرغ 99.5 درصد، تخم مرغ 99 درصد و عسل 98 درصد محقق شد.
استان سمنان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ کشور است و صنعت مرغ بخش مهم و مولدی است که سرمایه گذاری قابل توجهی به خود اختصاص داده و بخش مهمی از مرغ مورد نیاز پایتخت کشور را نیز تامین می کند، این استان 450 واحد مرغداری دارد که 400 واحد تولیدکننده مرغ گوشی، چهار واحد تولیدکننده مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و بقیه واحدها مرغ تخمگذار فعالیت دارند؛ در واحدهای مرغداری این استان یک میلیون و 600 هزار مرغ تخمگذار در یک دوره تولید می شود، ظرفیت تولید مرغ گوشتی در استان سمنان در یک دوره 10 میلیون و در سال 50 میلیون قطعه است.

در زمان حاضر نیاز است بخش خصوصی برای تولید گوشت مرغ در وزن استاندارد، اصلاح روش‌های تولید، استاندارد سازی تجهیزات تولید و پرورش، به‌ روزرسانی تغذیه و پرورش و روش‌های عرضه پیشقدم شود تا به شاخص‌ها و معیارهای بین‌المللی نزدیک شویم و اهداف صادراتی در این صنعت محقق شود.
با وجود فعالیت 450 واحد مرغداری در استان سمنان که 400 واحد آن تولیدکننده مرغ گوشتی با ظرفیت حدود 38 میلیون قطعه جوجه در چهار نوبت سال جوجه‌ریزی است، به دلیل نبود کشش بازار و به منظور تنظیم قیمت بازار، در طول سال مرغداران سمنان به 25 میلیون قطعه جوجه‌ریزی اقدام می‌کنند که 13 میلیون کمتر از ظرفیت جوجه‌‍ریزی سالانه است یعنی بخشی از ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری در مرغداری استان سمنان بدون استفاده می‌ماند.
بنا به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، تولید گوشت مرغ در این واحدهای تولیدی استان تا 57 هزارتن در سال 97 هدفگذاری شده است.
سیدحسن میرعماد، افزود : طبق برنامه‌ریزی میزان تولید گوشت مرغ در سال آینده با حدود سه درصد افزایش‌ به 56 هزار و 800 تن باید برسد.
وی تصریح کرد : تحقق این هدفگذاری نیازمند هماهنگی کامل سرمایه‌گذاران و رعایت نکات کامل بهداشتی و نظارت کامل دامپزشکی است.
میرعماد، به میزان تولید گوشت سفید در مرغداری‌های استان اشاره و اضافه کرد: تولید گوشت مرغ تا پایان امسال به 55 هزار و 160 تن می‌رسد.
میرعماد خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات متعدد صنعت مرغداری، تولید سال 96 استان سمنان طبق برنامه پیش رفت و نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای افزایش میزان تولید گوشت مرغ، ادامه داد : جوجه‌ریزی گوشتی در مرغداری‌های استان سمنان از ابتدای سال 96 تاکنون 25 میلیون و 644 هزار قطعه بود.
وی با بیان این که در این استان تولید گوشت مرغ به‌اندازه کافی صورت می‌گیرد، بیان کرد: 70 درصد تولید گوشت مرغ استان مازاد بر نیاز استان است.
وی با بیان این که عمده گوشت مرغ تولیدی استان سمنان به استان‌های هم‌جوار ارسال می‌شود، افزود : مازاد گوشت مرغ تولیدی استان بیشتر به استان تهران ارسال می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی سمنان تاکید کرد : برای ورود گوشت مرغ تولیدی استان به بازارهای کشور، منطقه یا بین‌المللی، اولین اقدام ایجاد رغبت در تولیدکنندگان برای پرورش مرغ در وزن استاندارد و مورد پذیرش بین‌المللی است.
استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 450 واحد مرغداری دارد که 400 واحد تولیدکننده مرغ گوشی، چهار واحد تولیدکننده مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و بقیه واحدها مرغ تخمگذار است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com