مشکلات ناتمام یک روز کمبود نهاده، یک روز کرایه حمل بار

مشکلات ناتمام یک روز کمبود نهاده، یک روز کرایه حمل بار
صنعت دامپروری از ابتدای سال‌جاری با چالش‌های متعددی مواجه بوده است، به‌طوری که دامداران به‌علت کمبود نهاده، گرانی علوفه، به‌صرفه نبودن تولید، قیمت پایین گوشت و شیر و ... دست به کشتار دام‌های مولد زدند و بسیاری از دامداری‌ها نیز دچار ورشکستگی شدند.
خوشبختانه مشکل کمبود نهاده تا حدود زیادی رفع شده است و افزایش قیمت پایه شیر و گوشت نیز تا حدودی مشکلات دامداران را مرتفع کرد، اما به‌نظر می‌رسد چالش‌های دامداران پایانی ندارد.
چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های قطب دامپروری در کشور محسوب می‌شود و سهم بسزایی در تولید گوشت و شیر در کشور دارد، بنابراین بی‌توجهی به مشکلات دامداران، فعالان این صنعت دارای اهمیت را با مشکل مواجه می‌کند، به‌نظر می‌رسد باید یک تدبیر اساسی برای به پایان رسیدن مشکلات دامداران در کشور اندیشیده شود.

کمبود ذرت دانه‌ای در چهارمحال و بختیاری
بهرام دهقانی- رئیس اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت صنعت دامپروری در استان، اظهار کرد: خوشبختانه در تاریخ یازدهم مردادماه سال‌جاری قیمت شیر به ۶۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد و اکثر کارخانجات لبنیات و مراکز جمع‌آوری، شیر را با همین قیمت از دامدار خریداری می‌کنند، همچنین به ازای هر دهم درصد چربی ۸۰ تومان مازاد پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت توزیع نهاده‌های دامی در بین دامداران بهبود پیدا کرده است، گفت: سهمیه‌های خوبی به دامداران چهارمحال و بختیاری اختصاص پیدا کرده است، اما در حال حاضر با کمبود ذرت دانه‌ای در استان مواجه هستیم.
دهقانی افزود: ذرت دانه‌ای عموما در استان‌های گرمسیری تولید می‌شود و در چهارمحال و بختیاری ذرت علوفه‌ای کشت می‌شود.

نوتریکا مهر کیان


 رئیس اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گرانی نهاده و علوفه هم‌چنان ادامه دارد، بیان کرد: اما افزایش قیمت شیر و گوشت تا حدودی مشکلات دامداری‌ها را حل کرده و تولید به‌صرفه‌تر شده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل اصلی دامداران چهارمحال و بختیاری افزایش چند برابری کرایه حمل و نقل توسط شرکت‌های باربری است، توضیح داد: دامداران باید نهاده مورد نیاز خود را از بندر امام خمینی به استان منتقل کنند، قیمت مصوب برای حمل نهاده به ازای هرکیلوگرم ۲۸۰ تومان است، اما اکنون این قیمت رعایت نمی‌شود و شرکت‌ها به ازای هرکیلوگرم تا ۵۰۰ تومان هزینه حمل را از دامدار دریافت می‌کنند، دامدار نیز برای اینکه بتواند تغدیه دام خود را تامین کند، مجبور است این میزان کرایه را پرداخت کند.

دهقانی خاطرنشان کرد: افزایش دو برابری کرایه حمل و نقل توسط شرکت‌های باربری دامداران را متحمل ضرر و زیان می‌کند، متاسفانه نظارتی نیز بر این مسئله صورت نمی‌گیرد و شرکت‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com