مشکلات ناتمام پرورش دهندگان بلدرچین در خوزستان

مشکلات ناتمام پرورش دهندگان بلدرچین در خوزستان
پرورش دهندگان بلدرچین می‌گویند: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به بهانه‌‌های مختلف مانع از فروش دان بلدرچین توسط شرکت‌های تامین کننده خوراک دامی به ما می‌شود اما مسئولان جهاد مدعی هستندکارگاه‌های بلدرچین مجوز ندارند و ما نمی‌توانیم خوارک دام مورد نیاز آن‌ها را تهیه کنیم.
قطعاً مهمترین کار در پرورش و نگهداری بلدرچین تهیه دان بلدرچین مناسب و با کیفیت است و عدم توجه به نیازهای غذایی بلدرچین سبب می‌شود مزرعه پرورش بلدرچین دچار بحران شده و در بهترین حالت ممکن سود آوری اقتصادی خود را از دست دهد و یا با تلفات سنگین این پرونده روبرو شود.
بر اساس این گزارش، اما سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به عنوان متولی تامین و تهیه دان بلدرچین به بهانه‌‌های مختلف مانع از فروش دان بلدرچین توسط شرکت‌های تامین کننده خوراک دامی شده است ای در حالی است که در خوزستان ده‌ها کارگاه پرورش بلدرچین در شهرهای مختلف استان مشغول فعالیت هستند که علاوه بر فراهم کردن فرصت اشتغال برا بالغ بر 400  نفر  و آورد اقتصادی برای  تولید کننده سبب شده است گوشت این پرونده که از رزش‌های غذایی بالایی برخوردار است وارد سفره مردم بشود.

سنگ اندازی سازمان جهاد کشاورزی در تهیه دان بلدرچین
حسن برمکی مسئول  اقتصاد مقاوتی سازمان بسیج سازندگی سپاه ولی عصر در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حدود 6 تا 7 سال است که مجموعه سپاه و بسیج در این عرصه فعالیت‌های حمایتی خود را از کارگاه‌های تولید بلدرچین انجام داده و  به نتایجی خوبی دست‌ پیدا کرده است.
وی افزود: در بحث تولید بلدرچین تا کنون 3 کشتارگاه در استان راه اندازی و بیش از 50 کارگاه اساسی در حال پرورش پرنده بلدرچین در سطح استان هستند که  بالغ بر 400 نفر در این صنعت مشغول فعالیت هستند.
مسئول اقتصاد مقاوتی سازمان بسیج سازندگی سپاه ولی عصر با بیان اینکه گوشت بلدرچین در مقایسه با گوشت مرغ از ارزش غذایی غنی‌تری برخوردار بوده و تقریبا وارد سفره مردم شده است، گفت: اما  چندین سال است که سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن عدم تامین خوراک مورد نیاز بلدرچین، در برابر کار ما سنگ اندازی نیز می‌کند

برمکی افزود: سازمان جهاد کشاورزی حاضر به تهیه  نهاده دان بلدرچین نیست و معتقد است پرنده بلدرچین جزو سبد غذایی خانوار به شمار نمی‌رود به همین دلیل هیچ گونه حمایتی از این پرونده نمی‌توان کرد.
وی  با بیان اینکه سالانه در خصوص تهیه نهاده دان بلدرچین با سازمان جهاد کشاورزی مشکل داریم، عنوان کرد: خوراک مورد نیاز بلدرچین یا به وسیله مازادی که دارند به ما می‌دهند و گاهی از طریق خرید از استان اصفهان تهیه می‌شود که این شرایط قیمت نهاده را برای ما افزایش داده است.
برمکی با بیان اینکه شهرستان دزفول قطب تولید و پرورش بلدرچین است و در یکی از از کارگاه‌ها حدود 700 تا 800 هزار تخته بلدرچین در یک دوره پرورش داده می‌شود، عنوان کرد: به منظور جلوگیری از تلفات این پرنده کارگاه‌داران برای خوراک طیور نان خشک و نخود که ربطی به غذای بلدرچین ندارد خریداری کردند.

ترس از رقابت گوشت بلدرچین با گوشت مرغ
وی با اشاره به تعدد مراجعات خود به سازمان جهاد کشاورزی جهت تامین خوراک بلدرچین، گفت: علت مخالفت با رونق کارگاه‌های بلدرچین در خوزستان این است که نمی‌خواهند گوشت آن رقیب مرغ شود.
برمکی افزود: مسئولان جهاد کشاورزی به بهانه اینکه یارانه تهیه خوراک بلدرچین را ندارند و  این پرنده جزو سبد غدایی خانوار نیست از تهیه خوراک بلدرچین خودداری می‌کنند این در حالی است که در تمام فروشگاه‌های استان بلدرچین استان‌های دیگر پیدا می‌شود.
وی گفت: برخی شرکت‌های تهیه کنند نهاده‌های طیور حاضر به همکاری با ما هستند اما جهاد کشاورزی به آن‌ها اجازه فروش نهاد دان بلدرچین را به آن‌ها نمی‌دهد.

به شرکت‌های تامین دان بلدرچین تذکر داده می‌شود
مهدی ظهیری نماینده اتحادیه بلدرچین داران استان نیز با اشاره به ظرفیت تولید بلدرچین در استان اظهار کرد: حجم تولید بلدرچین فقط در شهرستان دزفول از ظرفیت تولید این پرنده در شهرهای تهران، یزد و اصفهان بیشتر است اما هیچ کدام از  شرکت‌های  تامین‌کننده خوراک دام که زیر نظر جهاد کشاورزی استان هستند حاضر به تامین خوراک مورد نیاز طیور نیستند.
وی با بیان اینکه مصرف بلدرچین در خوزستان و کشور به ویژه پس از شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است، گفت: شرکت سلامت دام دزفول که یکی از بزرگترین شرکت‌های خوراک دام در کشور است همیشه با ما همکاری کرده است اما اکنون از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به آن تذکر داده شده است.

ظهیری با بیان اینکه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان به بهانه اینکه نباید ارز دولتی را  که صرف  خرید نهاده‌های دام می‌کنند در اختیار تولیدکنندگان بلدرچین قرارداد، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی تولیدکنندگان بلدرچین را جزو آمار خود حساب نمی‌کند و اگر شرکتی با ما همکاری کند از سوی سازمان جهاد زیر سوال می‌رود.

احتمال بیکار شدن 500 نفر در کارگاه‌های پرورش بلدرچین
وی با اشاره به کارگاه‌های تولید بلدرچین در شهرهای اهواز، هندیجان، اندیمشک، دزفول و... بیان کرد: در صورت ادامه روند عدم تامین دان بلدرچین در آینده نزدیک  حداقل 500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیکار خواهند شد.
عبد الامیر نیرومند معاون امور دام جهاد کشاورزی خوزستان اما با رد دلایل عدم تامین نهاده های دان مورد نیاز بلدرچین از سوی مسئولان اظهار کرد: هر کسی مزرعه دامپروری، چه دام سبک و سنگین، و چه ماکیان و طیور داشته باشد نهادهای مورد نیاز آن را تامین می‌کنیم.
وی افزود: از نظر ما کسی  دام دار یا مرغ دار است(به عنوان پرورش دهنده مرغ، بلدرچین، دام دار و...‌) که کد شناسه یکتا داشته باشد تا  از طریق تعاونی‌ها و تشکل‌هایی که داریم نهادها را را در اختیار آن‌ها می دهیم.

پرورش دهندگان بلدرچین کد شناسه یکتا بگیرند
معاون امور دام جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بر اساس اینکه یک کارگاه چقدر دام دارد به سامانه بازارگاه نهادهای کشاورزی که سامانه کشوری است معرفی می‌شود و  تعاونی نهاده‌های مورد نیاز  را برای آن‌ها خریداری و تحویل‌شان می‌دهند
نیرومند گفت: پرورش دهندگان بلدرچین باید کد شناسانه یکتا بگیرند چرا که در صورت عدم دریافت این کد احتمال آن می‌رود که خوراکی که از تعاونی دریافت می‌کنند را در بازار آزاد بفروشند.
وی با اظهار بی اطلاعی از تعداد کارگاه‌های بلدرچین در سطح استان، بیان کرد: معمولاً ماکیان و مزارع پرورش شتر و  بلدرچین یکجا هستند.

پرورش دهندگان بلدرچین مجوز ندارند
نیرومند با اشاره به عدم داشتن مجوز فعالیت کارگاه‌های پرورش بلدرچین، عنوان کرد: اما بسیاری از پرورش دهندگان بلدرچین شرایط گرفتن مجوز را ندارند چرا که وسط شهر اقدام به احداث کارگاه بلدرچین کرده‌اند که با این شرایط موفق به دریافت مجوز بهداشتی، محیط زیست و شهرداری نمی‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا سازمان جهادکشاورزی به عنوان متولی تهیه نهاده‌های دامی چرا آن‌ها را ملزم به گرفتن مجوز نکرده است تا این تعداد از پرورش‌دهندگان بلدرچین بدون مشکل موفق به تهیه دان بلدرچین شوند، گفت: ما تخلفات پرورش‌دهندگان بلدرچین را گزارش نمی‌دهیم چون نمی‌خواهیم بیکار شوند اینها در محدوده شهر هستند و باید پلمب شوند.
نیروند در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اگر نمی‌خواهید بیکار شوند چرا خوراک دام آن‌ها را تهیه نمی‌کنید، بیان کرد: جانمایی کارگاه‌های بلدرچین درست نیست و یا توجیه اقتصادی ندارند که خوراک دام در اختیار انها گذاشته شود و اغلب پرورش‌دهندگان بلدرچین به این فعالیت به عنوان  کمک هزینه زندگی نگاه می‌کنند.

با توجه به توسعه صنعت بلدرچین در استان و بالا رفتن تقاضا برای تهیه گوشت این پرنده توسط مردم باید دید چه دلایلی برای عدم تهیه دان مورد نیاز بلدرچین در استان وجود دارد آیا سیاست‌های غلط سازمان جهاد کشاورزی در حمایت از این صنعت نوپا در آینده سبب خواهد شد صنعت بلدرچنین در استان از بین برود یا پرورش دهندگان بلدرچین به دلیل نبود خوراک مورد نیاز طیور مجور به معدوم کردن هزاران تخته بلدرچین شوند؟
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com