مشکل تامین واکسن دام و طیور در کشور وجود ندارد

مشکل تامین واکسن دام و طیور در کشور وجود ندارد
رییس سازمان دامپزشکی گفت: پیش بینی های لازم برای ذخایر استراتژیک واکسن دام و طیور در کشور انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
علیرضا رفیعی‌پور روز پنج‌شنبه افزود:بیش از 95 درصد واکسن دام در داخل کشور تولید می شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه برای 2 سال آینده هم واکسن سازان پیش بینی های لازم را انجام داده اند،اضافه کرد:در واکسن طیور 60 تا 65 درصد واکسن ها وارداتی بوده ولی پیش بینی های لازم در این خصوص انجام شده و مشکلی ایجاد نخواهد شد.
وی گفت:با وجود تحریم،تمام نهاده‌های مورد نیاز دامداران،آبزی پروران،مرغداران و در بخش‌های مختلف دیگر اعم از صنایع دارویی و واکسن،بسته بندی و کشتارگاه ها تامین شده و کمبودی وجود ندارد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور از شرایط مطلوب در تامین واکسن،دارو و مواد بیولوژیک در حوزه مبارزه و کنترل بیماری ها در سال گذشته خبر داد و افزود:حدود 30 تا 75 درصد کاهش در بیماری های دام و طیور و آبزیان کشور را در این مدت شاهد بودیم که نشان دهنده کنترل گسترده و اقدامات پیشگیرانه موثر است.
رفیعی‌پور اضافه کرد:سازمان جهانی بهداشت دام در روزهای اخیر کشور را از آنفلوانزای حاد پرندگان عاری و عاری و پاک اعلام کرده است.
وی درباره بیماری تب کریمه کنگو نیز گفت:این بیماری هم اکنون در فصل طغیان است و تاکنون پنج نفر در مواجهه با آن جان خود را از دست داده و 60 نفر نیز بیمار شده اند.
وی بیان کرد:این بیماری 20 سال است در کشور بروز و ظهور دارد،ولی قابل پیشگیری است.
وی اضافه کرد:این بیماری در استان سیستان و بلوچستان سه نفر،اردبیل یک نفر و گیلان یک نفر تلفات انسانی داشته ولی امکان آلوده شدن در کل کشور وجود دارد که رعایت توصیه ها مهمترین راهکار مقابله با آن است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد که مردم به ویژه دامداران،دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه ها و میادین دامی که در ارتباط با دام هستند از مواجهه با کنه بپرهیزند و با سمپاشی آنها را از بین ببرند و به مردم در این زمینه آموزش بدهند.
رفیعی‌پور برای بازدیداز واحد واکسن سازی در مهاباد و دیدار با مسئولان استانی و برخی صاحبان واحد های دام و طیور به استان آذربایجان غربی سفر کرده است.
بر اساس اظهارات مسئولان دامپزشکی کشور مؤسسه رازی و بخش‌های فعال خصوصی در کشور هم اکنون از توان تخصصی و فنی تولید واکسن‌های مورد نیاز کشور برخوردار است و می‌توان گفت بیش از 97 درصد داروی دامی کشور در بخش‌های مختلف طیور و آبزیان نیز تولید دانشمندان بومی کشور است.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com