مشکل اساسی عدم وجود زنجیره تولید است

مشکل اساسی عدم وجود زنجیره تولید است
جلسه گفتمان مدیران اتحادیه های دام،طیور،صنایع لبنی و کشتارگاه ها  با محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس‌، جزایری معاون بهبود تولیدات دامی، سایر مدیران ذی ربط این سازمان و مهندس مدیرکل دامپزشکی فارس معاونین شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعاون روستایی پیرامون مسائل و مشکلات صنعت دام و طیور این استان بررسی شد.                                         
به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان فارس در این جلسه که قریب ۴ ساعت، از ساعت ۱۷:۳۰ لغایت ۲۱:۳۰ به طول انجامید پس از بیان مسائل و مشکلات موجود توسط مسئولین هر اتحادیه قاسمی اظهار داشت:  تمام دست اندرکاران این صنعت اعم از معاونت امور دام، پشتیبانی امور دام و به ویژه تشکل ها با هم فکری و با ارائه بسته حمایتی در جهت رفع موانع تولیداقدام نمایند.
وی افزود: در جهت کاهش قیمت تمام شده در استان و افزایش بهره‌وری در استان، متقاضیان اجرای طرح های پنل های خورشیدی و اتوماسیون و هوشمند سازی طیور،  مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی قرار خواهند گرفت تا حداقل به صورت الگویی در سطح استان اجرا گردد و محدودیتی نیز از بابت استفاده از تسهیلات در این امر وجود ندارد و از هر محلی که امکان پذیر باشد در اعطای تسهیلات ارزان قیمت کمک خواهد شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در ادامه با اشاره کرد این آمادگی را داریم که از منابع دولتی ، چه تملکی و چه تسهیلاتی به سمت و سویی که شما ترسیمش کنید در خدمت شما باشیم  و افزود : مسئولین آگاه هستند که قیمت خریداری شده شیر توسط کارخانجات کمتر از قیمت تمام شده شیر می باشد و دامداران را به سختی انداخته است و تدابیری در جهت رفع این مشکل اندیشیده و پیگیری هایی صورت گرفته است.
قاسمی سپس با بیان این که مطالبه گری در چارچوب قانون و فضای آرام نتیجه مطلوب تری خواهد داشت اظهار داشت: در این سازمان  توسط مدیریت  توسعه بازرگانی هفتگی و مداوم وضعیت بازار رصد شده و قیمت ها روزانه به وزراتخانه ارسال و توسط وزیر محترم مشاهده می شود.
این مقام مسئول در قسمت دیگری از سخنانش گفت : یونجه در شرایط خشکسالی در این استان تولید می گردد و با توجه به صادرات این محصول درخواست هایی تهیه و از جانب استاندار  گرامی از مسئولین امر خواستار مدیریت تولید و عدم صادرات یونجه شده ایم تا با اجرایی شدن این امر، دامداران ما بتوانند در کنار کشاورزان به تولید پایدار برسند.
وی افزود: در ارتباط با قیمت شیر خوشبختانه تمهیداتی اندیشیده شده و به دنبال ایجاد قیمت تمام شده در جهت سود حداقلی برای دامداران هستیم؛ که تا آن زمان به زودی خرید تعاونی با قیمت 1440 تومان، در حال عملیاتی شدن است.
قاسمی یادآور شد: افزایش قیمت جهانی نهاده ها عرصه را بر مرغداران نیز تنگ کرده است که در جهت حمایت از این قشر حمایت‌های پشتیبانی صورت گرفته  و با توجه به این که صنعت مرغداری ما یک صنعت وابسته در ذرت و سویا است، این دو نهاده تامین شده و به وسیله کامیون ها واز طریق  ریلی وارد استان می گردد.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی عدم وجود زنجیره تولید است و تولیدکنندگان و اعضای زنجیره تولید می بایستی از یکدیگر حمایت نموده  و در سود و زیان یکدیگر سهیم باشند و در کنار هم قرار بگیرند،  به عنوان مثال در صنعت مرغداری منافع مرغدار با کارخانه دام و کشتارگاه به هم پیوند خورده و یا در صنعت دامداری منافع دامدار و کارخانه لبنی همسو است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه گفت: در سه سال اخیر اقدامات زیادی در صنعت دام و طیور انجام پذیرفته که باعث ایجاد بهبود فصای کاری شده است که از جمله می توان به  راه اندازی سامانه جوجه ریزی که بخش عمده ای از آن در استان فارس رقم خورده است و پیش از این حتی آمار تعداد مرغداری ها در این استان مشخص نبود، همچنین ارائه تسهیلات مختلفی که دولت به این سمت و سو هدایت کرده است و نیز استاندارد سازی هایی که انجام شده است اشاره کرد.
وی در خاتمه سخنانش گفت:  استاندار محترم فارس بسیار دغدغه بخش کشاورزی را دارند و توجه خاص ایشان به بخش کشاورزی زمینه رفع بسیاری از مشکلات در استان را  بدون نیاز به انعکاس در خارج از استان  فراهم نموده است و امیدوارم با هم افزایی و در کنار هم بودن و با سعی و تلاش بیشتر مشکلات را برطرف نماییم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com