مزایای ناگفته از استفادۀ مکمل‌ها در خوراک طیور

مزایای ناگفته از استفادۀ مکمل‌ها در خوراک طیور
استفاده از مکمل‌های خوراک طیور در تمام نقاط جهان یکسان نیست ، گاهی برای جبران کیفیت بد خوراک طیور استفاده می شود اما با تاثیر تکنولوژی بر روی این صنعت ، مواد تشکیل دهنده مکمل ها بهتر شده و حتی در برخی موارد اثرات مفید بیشتری نیز مشاهده شده است. 
به طور معمول مکمل ها شامل ویتامین‌ها ، ،مخمرها ، آنزیم‌ها ، عصاره‌های گیاهی و آنتی اکسیدان‌ها می باشد . اثرات استفاده از این مکمل ها هم به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است . 
به عنوان مثال آنزیم ها از جمله مکمل هایی هستند که در مقیاس وسیع در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند . در سال های اخیر پژوهش هایی انجام شده تا میزان دقیق استفاده از این آنزیم ها بدست آید . تاثیر آنزیم ها بر روی مواد غیرقابل هضم ، نقش آنها در هضم و سنتز سلولی و شکستن زنجیره گلیکوپروتئین (ترکیبی از پروتین و کربوهیدرات) اثبات شده است . به دلیل اثرات مفید آنزیم فیتاز در سلامت طیور، در حال حاضر این آنزیم در چندین فارم پرورشی مورد استفاده قرار گرفته است . 
به عنوان مثال، تیم تحقیقاتی  Christophe Courtin از دانشگاه Leuven بلژیک اثر آنزیم xylanase در صنعت مرغداری را بررسی کرد . از تجزیۀ این آنزیم ،AXOS   که مولکول زیستی غیرقابل هضم ، مقاوم دربرابر اسیدیته معده ، با قابلیت تخمیر توسط میکروبیوتای روده ، و مقاوم در برابر باکتری های روده است آزاد می گردد . این تیم در انتها به این نتیجه رسید که از همین خصوصیت می توان برای جلوگیری از تکثیر بیماری سالمونلا استفاده کرد .  
نکته قابل توجه در مورد مکمل های خوراکی شناخته شده مانند آنزیم ها کارامدتر و مقرون به صرفه بودن آن است. از آنجایی که جهان درحال ورود به دوره جدیدتری از مکمل های خوراکی است امروزه متخصصان تغذیه و کشاورزان سعی دارند از مکمل های خوراکی پیشرفته تری استفاده کنند که علاوه بر سودآوری ، تاثیر بیشتری بر روی سلامت و افزایش ایمنی دستگاه گوارش طیور داشته باشد . 
استفاده از مواد افزودنی در مرغداری های عاری از آنتی بیوتیک ، سلامت طیور را تضمین کرده از سوی دیگر برای مرغدار نیز سود دهی به همراه دارد. افزایش تولید از جمله مواردی است که مرغدار را ترغیب کرده تا از مواد افزودنی در خوراک طیور استفاده کنند .
این در حالی است که تحقیقات بسیاری در حال انجام است تا علاوه بر تعیین مقدار معین مکمل های خوراک مانند ویتامین ها، آنزیم ها، مخمرها و برخی گیاهان خاص ،اثرات جدید انها نیز کشف شده و حتی تاثیر متقابل آنها برهم نیز بررسی شود . 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com