مروری بر روش­های سم­زدایی مایکوتوکسین­ها در خوراک طیور

مروری بر روش­های سم­زدایی مایکوتوکسین­ها در خوراک طیور
مقدمه

مایکوتوکسین­ها متابولیت­های ثانویه قارچ­های رشته­ای هستند که باعث بروز واکنش­های مسمومیتی -مایکوتوکسیکوزیس - می­شوند. قارچ­های فوزاریوم، آسپرژیلوس، پنیسیلیوم، کلاویسپس و آلترناریا فروان­ترین قارچ­هایی هستند که این سموم را تولید می­کنند و غذای انسان و خوراک حیوانات را در طول دوره رشد گیاه در مزرعه و یا دوره انبارداری آلوده می­نمایند. یک قارچ می­تواند مایکوتوکسین­های متفاوتی تولید کند و این به معنی آن است که یک مایکوتوکسین می­تواند توسط قارچ­های متفاوتی تولید شود. قارچ­های رشته­ای در واکنش به شرایط تنش هم­چون گرما، سرما، انجماد، تغییرات یا محدودیت اکسیژن، مایکوتوکسین­ها را ترشح می­نمایند.

پراکنش جهانی و وسعت آلودگی در سرتاسر جهان نگرانی­های زیادی را در رابطه با این سموم ایجاد کرده است. به طوری­که طبق گزارش سازمان خواروبار جهانی بیش از 25 درصد مواد خوراکی در جهان آلوده به انواع این سموم هستند. به دلیل شرایط انبارداری نامناسب، آلودگی به این سموم در شرایط ایران بیش از میانگین جهانی است. نتایج چندین تحقیق داخلی آلودگی­های شدید خوراک­های ایران را به سموم مایکوتوکسینی تایید کرده است.

 

انواع مایکوتوکسین­ها

تا کنون بیش از 300 نوع مایکوتوکسین جداسازی شده­اند، اما تعداد سمومی که از لحاظ عملی در تغذیه حیوانات اهلی مورد توجه هستند محدود می­باشند و آنها را به شش دسته اصلی آفلاتوکسین­ها، تریکوتسن­ها، زیرالنون، اکراتوکسین­ها، فیومنیسین­ها و آلکالوییدهای ارگوت تقسیم بندی می­نمایند.

براساس پیشنهاد سازمان خوار و بار جهانی سطح آلودگی به مجموع آفلاتوکسین­ها (B1، B2، G1 و G2)در خوراک طیور نبایستی از 20 قسمت در بیلیون فراتر رود. در واقع حساسیت به سطح مجاز آفلاتوکسین­ها در خوراک طیور از این حقیقت ناشی می­شود که این سموم می­توانند با تغییر شکل شیمیایی وارد گوشت و تخم­مرغ شوند و خوراک انسان را آلوده نمایند. سازمان بین المللی تحقیقات سرطانشناسی، آفلاتوکسین­ها را جز دسته اول ترکیبات سرطانزا در انسان تقسیم بندی نموده­اند.

تریکوتسن ها را به دو دسته تریکوتسن­های گروه A (مانند T-2 toxin, Ht-2 toxin, DAS) و تریکوتسن­های گروه B (مانند DON, AcDON, NIV) تقسیم بندی می­نمایند. تریکوتسن­ها غالبا توسط گونه­های مختلف فوزاریوم­ها تولید می­شوند و تا کنون 170 سم تریکوتسنی شناخته شده است که در واقع خطرناک­ترین مایکوتوکسین­ها به لحاظ تاثیرات فیزیولوژیکی برروی طیور به حساب می­آیند. هم­چنین به دلیل دارا بودن ساختمان غیرقطبی، این مایکوتوکسین­ها توسط مایکوتوکسین بایندرها جذب<

 
نظرات شما
  •  

    محمدی گفت : ۹۱/۰۳/۳۰

    با تشکر. مطلب ارایه شده بسیار به روز و مفید بود. مقاله اطلاعات بسیار خوبی راجع به انواع مایکوتوکسین ها ارایه کرده و روش های سم زدایی هر کدام را نیز به خوبی توضیح داده است.

    پاسخ...
  •  

    قلجایی فرد گفت : ۹۱/۰۴/۲۶

    مقاله ی بسیار خوبی بود

    پاسخ...
  •  

    گیلانی گفت : ۹۱/۱۲/۲۳

    از مقاله خوب و کاملتون ممنون

    پاسخ...
  •  

    دکتر فرزان سلیمانی گفت : ۹۸/۰۵/۳۱

    بسیار سپاسگزارم. اطلاع رسانی های شما موجبات ارتقاء بهداشتی در کشور می باشد.

    پاسخ...
  •  

    دکتر فرزان سلیمانی گفت : ۹۸/۰۶/۰۴

    حضور مسئولین فنی _ بهداشتی در کارخانجات مکمل سازی و خوراک دام و طیور یک ضرورت بلامنازع میباشد.
    گفتنی است، این مسئولین میباید دارای اطلاعات و آگاهی های لازم را در این زمینه دارا باشند.
    مسئولین فنی بهداشتی، دامپزشکی با پیروی از قوانین و اصول تولید خوب ( G. M. P) نقش مهمی را در تامین امنیت غذایی و حوزه سلامت مردم کشورمان دارند،
    لذا نظارت های فنی این گروه از دامپزشکان میتواند موجبات کاهش در بیماری های انسانی با منشاء غذایی را در جامعه در پی داشته باشد.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com