مرغداران زنجانی برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک آستین بالا بزنند

مرغداران زنجانی برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک آستین بالا بزنند
مرغداران استان زنجان برای تولید مرغ های گوشتی بدون آنتی بیوتیک و ترویج مصرف آن آستین های خود را بالا بزنند.
گذری در بازار و مراکز عرضه فرآوده های خام دامی شهر زنجان که داشته باشیم در ویترین های مرغ فروشی ها، بسته های مرغ با رنگ سبز و با عنوان مرغ سبز بدون آنتی بیوتیک نگاه ها را به خود جلب می کند.
این مرغ های گوشتی با رنگ، نوشته و برچسبی متفاوت، توجه هر خریداری را برای چند دقیقه ایستادن در پشت ویترین و خواندن نوشته روی بسته این فرآورده خام جلب می کند، نکته جالب توجه بر روی بسته بندی این مرغ های بدون آنتی بیوتیک که در بازار زنجان برای خود جایی باز کرده است، محل تولید این مرغ ها در استان گیلان است.
رئیس اداره بهداشت مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مرغی که هیچ باقی مانده ای از دارو و مواد شیمیایی از جمله فلزهای سنگین را نداشته باشد، مرغ ارگانیک یا سبز است.
مجید اسکندرپور اظهارکرد: تاکنون در سطح کشور هیچ یک از تولید کنندگان مرغ از اداره استاندارد پروانه تولید مرغ ارگانیک را اخذ نکرده است.
وی با بیان اینکه درخواست برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک وجود دارد، افزود: طی مدت زمان تولید این مرغ گوشتی نمونه برداری و آزمایش از این فرآورده انجام می شود تا مرغ عاری از این مواد تولید و وارد بازار مصرف شود.
رئیس اداره بهداشت مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ گوشتی بدون آنتی بیوتیک نسبت به مرغ های فعلی موجود در بازار بالاست، تولید کنندگان رغبتی برای تولید این نوع مرغ ندارند چرا که با کمبود متقاضی مواجه می شوند.
اسکندرپور با تاکید بر اینکه مصرف مرغ های گوشتی بدون آنتی بیوتیک نیازمند فرهنگ سازی است، یادآورشد: دوره تولید این مرغ ها 42 روز، وزن هر مرغ 1700 گرم و کم بودن مقدار مصرف واکسن و شیوع بیماری ها و بالابودن کیفیت گوشت مرغ ها از مزایای مرغ های گوشتی بدون آنتی بیوتیک است.
وی تاکید کرد: مرغ های معمولی موجود در بازار در دوره زمانی 60روز و با وزن بیش از سه کیلوگرم تولید و به دست مصرف کننده می رسد و این موضوع خطر بیماری ها و احتمال مصرف آنتی بیوتیک را بیشتر می کند.
رئیس اداره بهداشت مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در زمان حاضر در سطح این استان یک واحد پرورش مرغ گوشتی اقدام به تولید این فراورده بدون آنتی بیوتیک کرده است.

مانعی برای ورود و خروج مرغ گوشتی به استان های داخل کشور وجود ندارد
مدیر تنظیم بازار نهاده ها و محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: در زمان حاضر سیاست کشور ایجاد فضای رقابتی سالم برای تولید و عرضه انواع محصول کشاورزی، دامی و دیگر کالاها از جمله مرغ به لحاظ کیفیت و قیمت مناسب است که باید این فضا با همکاری همه دستگاه ها فراهم شود.
عبدالله جعفری اظهارکرد: تولید کننده می تواند کالایی را با کیفیت و استانداردهای مناسب و زیر نظارت دستگاه های متولی تولید و وارد بازار کند که دارای قیمت های تعریف شده ای باشد و متقاضی بتواند به راحتی انتخاب کند.
وی به تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک اشاره کرد و افزود: تولید کننده ای که اقدام به تولید این فرآورده خام کند، در مدت زمان تولید نمونه برداری و آزمایش های مورد نیاز از این واحد تولیدی توسط اداره کل دامپزشکی انجام می شود تا صحت ادعای این عامل در خصوص مصرف نکردن آنتی بیوتیک برای تولید این مرغ گوشتی محرز شود.
مدیر تنظیم بازار نهاده ها و محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: پس از تایید نهایی توسط دامپزشکی در خصوص تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک، تولید کننده می تواند از برند مرغ بدون آنتی بیوتیک استفاده و محصول تولیدی را به دست مصرف کننده برساند.
جعفری ادامه داد: اگر متقاضی استفاده از مرغ های گوشتی بدون آنتی بیوتیک در بازار بیشتر شود، تولید کنندگان علاقه مند به تولید این نوع فرآورده خام خواهند شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون مرغ های گوشتی بدون آنتی بیوتیک از استان گیلان وارد استان زنجان می شود، یادآورشد: در صورت داشتن مجوز حمل بهداشتی از دامپزشکی، هیچ محدودیت و مانعی برای ورود و خروج این مرغ های تولیدی در داخل استان ها وجود ندارد.
مدیر تنظیم بازار نهاده ها و محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مرغ هایی که از دیگر استان ها وارد استان زنجان می شود از گیلان و کردستان است و مرغ های تولیدی استان زنجان نیز به بازار استان های اردبیل، تهران، کردستان، قزوین و آذربایجان شرقی ارسال می شود.
جعفری افزود: واردات مرغ از استانی به استان دیگر بر اساس برند و تقاضای مشتریان انجام می شود.

زنجان مرغ های تولیدی مازاد بر مصرف دارد

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشان شهرستان زنجان گفت: روزانه بیش از 10 تن مرغ گوشتی وارد بازار مصرف این شهرستان می شود و با توجه به اینکه مازاد بر مصرف این فراورده خام نیز وجود دارد، واردات آن از دیگر استان ها ضرورتی ندارد.
سیدناصر رمضانلو افزود: متاسفانه مرغ سبز از استان گیلان وارد بازار مصرف شهرستان زنجان می شود که هر کیلوگرم 30 تا 40 هزار ریال بالاتر از قیمت مرغ های معمولی در بازار است.
وی یادآورشد: بر روی این مرغ ها کلمه بدون آنتی بیوتیک درج شده است.
رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشان شهرستان زنجان گفت: روزانه چهار تا پنج تن مرغ گوشتی نیز از استان کردستان وارد بازار مصرف این شهرستان می شود.
یکی از عرضه کنندگان مرغ گوشتی در شهر زنجان گفت: بیشترین استقبال از مرغ های بدون آنتی بیوتیک در شهرک انصاریه و کارمندان این شهر است که مراکز عرضه این شهرک ها متقاضی واردات این مرغ هستند.
وی افزود: با توجه به بالابودن قیمت این مرغ نسبت به مرغ های موجود در بازار، مصرف کننده ها استقبال چندانی از مرغ بدون آنتی بیوتیک در برخی از مناطق شهر زنجان ندارند.
یکی دیگر از عرضه کنندگان مرغ در شهرک کارمندان زنجان گفت: چهارشنبه های هر هفته 2 تا 3 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک از استان گیلان به این مرکز عرضه وارد می شود.
این فروشنده فرآورده خام اظهارکرد: درخواست خرید این مرغ گوشتی بر اساس نیاز مشتریان است و در زمان حاضر تعدادی از ساکنان این شهرک اقماری استقبال برای مصرف مرغ بدون آنتی بیوتیک را دارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com