مرغداران روزانه پنج تا شش میلیون تومان خسارت می بینند

مرغداران روزانه پنج تا شش میلیون تومان خسارت می بینند
برنامه ریزی نادرست و نبود خرید تضمینی مرغ از مرغداران سبب متضرر شدن آن ها و افزایش قیمت مرغ به خصوص در ماه مبارک رمضان خواهد شد.
عباس رحمانی، مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی صنعت مرغداری گوشتی کشوربا بیان این مطلب افزود: مرغداران گوشتی کشور در حال ورشکستگی اند چرا که این قشر زحمتکش با سعی و تلاش مرغ گوشی تولید کرده اند، اما نبود خرید تضمینی سبب از بین رفتن تولید آن ها شده است.
وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو مرغ دو هزار و 400 تا 2 هزار و 500 تومان است، تصریح کرد: دوره رشد مرغ حدود 40 تا 45 روز است و طی این دوره گوشت مرغ تولید می شود اما از این دوره به بعد گوشت در بدن مرغ اضافه نمی شود بلکه بدن مرغ به اصطلاح چربی می بندد.
رحمانی، ادامه داد: هم اکنون سن مرغ های گوشتی اکثر مرغداری ها از 68 روز گذشته و مرغداران برای جلوگیری از تلفات روزانه پنج تا شش میلیون تومان برای تأمین خوراک مرغ ها ضرر می کنند.
وی با اشاره به سخن وزیر جهاد کشاورزی که گفته حداقل قیمت خرید مرغ گوشتی کیلویی دو هزار و 365 تومان است، افزود: تاکنون هیچگونه اقدامی برای خرید مرغ از مرغداران در کشور صورت نگرفته است بنابر این وضع باعث سوء استفاده دلالان و واسطه ها از مرغداران شده و مرغ را کیلویی یک هزار و 980 تا دو هزار و 50 تومان از مرغداران خریداری می کنند، این در حالیست که ما به التفاوت قیمت تمام شده تولید مرغ و قیمت خرید واسطه ها ضرر و زیان های میلیونی به مرغداران وارد می کند.
رحمانی به نوشتن نامه ای به مسئولان کشور اشاره کرد و گفت:‌ چرا این همه سرمایه گذاری برای ساخت واحدهای مرغداری صورت گرفته و صاحبانشان باید بیکار و بدهکار به بانک ها باشند.
این مدیر عامل اتحادیه مرغداران کشور با بیان اینکه 800 میلیارد تومان تجهیزات برای ساخت و تجهیزات مرغداران به اتحادیه مرغداران که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است داده شده است، گفت: اتحادیه ما که زیر نظر وزارت تعاون است نادیده گرفته شده و هیچ اعتباری به اتحادیه ما که 35 درصد تولید مرغ و تخم مرغ کشور را داریم اعطا نشده است.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه مرغداران گوشی کشور تحت پوشش وزارت جهاد پول به مرغداران نمی دهد، تصریح کرد: این اتحادیه با صنعتگران برای تأمین تجهیزات و احداث سقف، دیوار و کارهای صنعتی قرارداد می بندد که 8/1 درصد مبلغ قرارداد به اتحادیه می رسد.
رحمانی با بیان اینکه هر کیلو ذرت 561 تومان و هر کیلو سویا 600 تومان به دست مرغدار می رسد، اظهار داشت: واردات ذرت توسط شخصی صورت می گیرد که وام های کلانی از بانک های داخل دریات کرده و به دلیل پرداخت نکردن وام ها  تحت پیگرد قانونی قرار دارد و این شخص هم که قصد ورود کشتی حامل ذرت و سویا برای تأمین نیاز داخل مرغداری ها به داخل کشور را داشته، کشتی مورد نظر را روی آب متوقف کرده و این اقدام سبب کمبود ذرت و سویا در کشور و افزایش قیمت این محصولات که خوراک اصلی مرغداری هاست شده و قیمت جوجه یکروزه نیز بدلیل نخریدن جوجه توسط مرغداران از واحدهای تولید جوجه یکروزه از یک هزار و 150 تومان در هر قطعه به 800 تومان در هر قطعه رسیده است.
رحمانی با اشاره به اینکه در گذشته رتبه صنعت مرغ و تخم مرغ کشور از ترکیه بالاتر بود تصریح کرد: هم اکنون به وارد کننده مرغ و تخم مرغ از ترکیه تبدیل شدیم و با این روندی که در پیش گرفته شده بیکاری در صنعت مرغداری افزایش و این صنعت رو به نابودی است، اما در صورتی که از این بخش حمایت شود، می توانیم به عنوان صادر کننده بزرگ مرغ و تخم مرغ در دنیا مطرح شویم.
وی با ارسال نامه ای به نمایندگان مجلس از آنها به عنوان مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی و نماینده مرغداران کشور درخواست یاری و مساعدت کرده و در ادامه گفت: هم اکنون که مرغداران نیازمند یاری شما هستند باید آن ها را حمایت کنید بنابر این از شما نمایندگان استدعا داریم که برنامه ریزی دقیق از تولید تا مصرف در مورد صنعت مرغ و تخم مرغ کشور داشته باشید تا دومین صنعت بزرگ کشور احیا شده و اشتغال زایی در این صنعت از بین نرود.
وی با بیان اینکه دولت باید هم اکنون مرغ تولید شده را برای تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان خریداری و ذخیره سازی کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت اقدام به خرید مرغ نمی کند و قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان امسال همانند سال های گذشته به کیلویی سه هزار تومان تا سه هزار و 500 تومان می رسد
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com