مرغداران در ۵ ماه گذشته فقط ضرر کردند

مرغداران در ۵ ماه گذشته فقط ضرر کردند
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور با بیان اینکه این صنعت در سال گذشته بیش از 800 میلیارد تومان خسارت دیده است، گفت: ما از کیفیت تخم مرغی که به مردم می‌دهیم، راضی نیستیم.
سید فرزاد طلاکش در همایش گرامیداشت ۶۰ سالگی پرورش مرغ تخم گذار کشور با بیان اینکه تا سال گذشته کارکرد صنعت مرغداری و رویکرد دولتی در تنظیم بازار تخم مرغ با ۴۰ سال قبل تفاوتی نداشته است، گفت: این مسئله ناشی از اشتباهات و کوتاهی‌های متولیان صنف و مسئولان سیاست گذار ذی ربط بوده که خوشبختانه با رویکرد جدید وزارت جهادکشاروزی، این وضعیت رو به بهبود است.
وی با بیان اینکه صنعت مرغ تخم گذار در حال حاضر به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته و امروزه بیش از ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود، گفت: متاسفانه همیشه دیگرانی به نام دولت برای این صنعت برنامه ریزی کرده‌اند و در این برنامه ریزی ها بیشتر دغدغه‌های خود را مورد توجه قرار داده‌اند.
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور، صنعت مرغداری را به عنوان یک سیستم خواند و افزود: این سیستم دارای سه بخش ورودی، برآیند و خروجی که تمام امکانات کشور فقط صرف ورودی آن یعنی تولید شده است.
طلاکش با اشاره به اینکه حتی بخش فرآیند که مربوط به بحث کیفیت و بهره وری است، مورد توجه قرار نگرفته است، اضافه کرد: ما از کیفیت تخم مرغی که به مردم می دهیم، راضی نیستیم.
وی خطاب به مسئولان دولتی اضافه کرد: اجازه دهید مردم از قیمت واقعی تخم مرغ آگاه شوند. در حال حاضر دستگاه‌های دولتی با استفاده از قوانین دستوری، قیمت برآوردی محصول را پایین نگه داشته و تعادل قیمت را از بین برده‌اند به گونه ای که تولید همیشه به ضرر تولید کننده بوده است.
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور تصریح کرد: زیان مرغداران باعث می شود آنان به ناچار از هزینه های عمرانی خود بکاهند تا از عهده هزینه های جاریشان برآیند که در نتیجه این مسئله بهره وری کاهش پیدا می کند.
طلاکش با اشاره به نقات قوت مرغ تخم گذار کشور نیز افزود: میزان مرغ اجداد تخم گذار کشور به اندازه ای است که ما تا ۲۰ سال آینده نیازی برای سرمایه گذاری در این زمینه و توسعه آن نداریم، همچنین در زمینه مرغ مادر تخم گذار نیز تا ده سال آینده نیازی به سرمایه گذاری نیست.
طلاکش با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد ظرفیت تولید تخم مرغ در ۷ استان کشور متمرکز شده است، اضافه کرد: این مسئله باعث می شود مدیریت واحدها آسان تر شود.
وی از دیگر ظرفیت‌های صنعت مرغ تخم گذار به وجود ۸۵ واحد آماده سازی و بسته بندی مجاز تخم مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، تعداد ۸ کارخانه تولید مایع پاستوریزه تخم مرغ با ظرفیت تولید روزانه ۲۵۰ تن در کشور فعالیت می کند و این کارخانجات تولید تخم مرغ مایع محصول خود را به سه شکل سفیده، زرده یا مخلوطی از این دو عرضه می کنند.
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور با بیان اینکه حداقل در سه سال گذشته هیچ گونه تسهیلات دولتی برای تامین نقدینگی در اختیار مرغ داران قرار نگرفته است، گفت: صنعت مرغ تخم گذار کشور در سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده است.
طلاکش با بیان اینکه باید در ۷ استان اصلی تولید تخم مرغ پایانه های جمع آوری و فروش داشته باشیم، گفت: این امر سبب قیمت گذاری مناسب می شود.
وی همچنین شناسنامه دار شدن تمام تخم مرغ ‌کشور را به دلیل مزایای اقتصادی و بهداشتی که دارد، ضروری خواند و افزود: اصلاح ساختار بیمه و اصلاح ساختار پرورش پولس از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com