مرغداران در رقابت با خودشان هستند

مرغداران در رقابت با خودشان هستند
این روزها این سوالات بارها توسط مرغداران مطرح می شود که؛ چرا صنعتی که زمانی بعد از نفت بزرگترین صنعت کشور بود به این روز افتاده است و حدود 80 درصد تولیدکنندگان آن تا مرز ورشکستگی پیش رفته اند؟ عوامل موثر در معضلات به وجود آمده در صنعت مرغداری کشور چه بوده است و چه کسی باید پاسخگو مشکلات پیش آمده باشد؟
حسن شهریاری – مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی سیستان و بلوچستان – در پاسخ با این سوالات می گوید: یکی از عوامل موثر در وضعیت کنونی صنعت بی نظمی مرغداران در جوجه ریزی می باشد که باعت ایجاد رقابت ناسالم بین مرغداران شده است بی نظمی که از مدیریت ضعیف وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه ها سرچشمه می گیرد.
وی ادامه داد: حضور بی شمار دلالان در صنعت مرغداری از دیگر مشکلات این صنعت است که هر روز مرغداران بیشتری به دلیل کمبود نقدینگی و ناکارآمدی تعاونی و اتحادیه ها به آنها رجوع می کنند.
به گفته شهریاری دلیل دیگر افت قیمت و مشکلات صنعت مرغ گوشتی عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام کشور می باشد که علاوه بر اینکه نهاده ها را با قیمت بالا و شرایط سخت در اختیار مرغداران قرار می دهد مرغ های منجمد را بدون توجه به شرایط بازار با پایین تر قیمت عرضه می کند و به عنوان رقیب مرغداران وارد بازار مرغ می شود.{tor_sutitle}شرکت پشتیبانی به فکر صادرات باشد و خریدهای خود را بت هدف صادر کردن گوشت مرغ انجام دهد{/tor_sutitle}
وی ریشه ناتوانی و ناکارآمدی اتحادیه و تعاونی را در سیاست نامناسب دولت دانسته و می افزاید: سیاست غلط دولتی ها باعث ناتوانی و ناکارآمدی اتحادیه ها شده است زیرا که به اتحادیه و تعاونی ها اعتماد نکرده و کارها را به آنها واگذار نمی کند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی سیستان و بلوچستان راهکارهای پیشنهادی خود را برای گذر از مشکلات کنونی صنعت چنین برشمرد: ابتدا اینکه برای اصلاح بی نظمی در جوجه ریزی وزارت جهادکشاورزی با بررسی و کارشناسی صحیح سهمیه جوجه ریزی را برای هر استان مشخص و توزیع آن را به اتحادیه ها واگذار نماید، دیگر اینکه به دلیل سودهای بالای بانکی و بدهی اکثر مرغداران به بانک، مناسب است که تسهیلات توسط وزات جهاد کشاورزی تامین و در اختیار اتحادیه قرار گیرد تا از طریق آنها به مرغداران پرداخت شود.
شهریاری افزود: در آخر اینکه توزیع نهاده ها و تنطیم بازار مرغ که هم اکنون در اختیار پشتیبانی است به اتحادیه ها واگذار گردد و اتحادیه ها نهاده ها را به صورت مدت دار در اختیار مرغداران قرار دهند تا توانایی بازپرداخت بدهی های گذشته را داشته باشند، همچنین شرکت پشتیبانی تنها بحث صادرات را در کلان پیگیری کند و تمام خریدهای خود را با هدف و برنامه صادرات انجام دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com