مرغداران ایلام در آستانه ورشکستگی

مرغداران ایلام در آستانه ورشکستگی
در حالی بیش از ۵۰ هزارتن گوشت سفید یعنی حدود ۲.۵ درصد گوشت مرغ کشور در ایلام تولید می شود که ورشکستگی این روزهامرغداران استان را به دلیل نبود بازار فروش و ناتوانی در پرداخت اقساط تهدید می کند.
بدون شک کشاورزی یکی از مهمترین ظرفیتهای استان ایلام به شمار می رود که در این بین بخش تولید گوشت سفید و قرمز از زیر مجموعه ها بخش کشاورزی در استان طی سالهای اخیر رونق گرفته است.
آب و هوا و شرایط منطقه ای باعث شده این استان طی سالهای اخیر به یکی از قطبهای بزرگ تولید گوشت سفید با احداث مرغداری های متعدد تبدیل شود و هم اکنون طبق آمار اعلام شده بیش از سه برابر نیاز استان گوشت سفید تولید می شود.
جدا از همه مشکلات با توجه به افزایش تولید گوشت سفید در استان ایلام و کیفیت بالای آن، می توان از مرغداری ها به عنوان موفق ترین تولیدکنندگان استان در بخش کشاورزی نام برد.
البته در کنار بالارفتن تولید گوشت سفید در استان مشکلات دیگری از جمله مشکل فروش گوشت مازاد استان به سراغ مرغداری ها آمد. در این بین خیلی از مرغداری ها به دلیل نداشتن بازار فروش مناسب و ناتوانی در پرداخت اقساط ورشکست شده اند یا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.
مشکل اصلی مرغداران ایلام فروش گوشت سفید مازاد در استان ایلام است
مجتبی شیرخانی معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ هزار تن گوشت سفید یعنی چیزی حدود دو و نیم درصد گوشت مرغ کشور در استان ایلام تولید می شود که نزدیک به ۳۳ هزار تن مازاد بر نیاز است.
وی بیان داشت: فروش گوشت سفید مازاد استان مهمترین مشکل مرغداران استان ایلام است که همین عامل باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مرغداران سطح استان شده است.
این مسئول بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی به منظور بررسی مشکلات واحدهای مرغداری سطح استان آنها را مورد ارزیابی قرار می دهد که در صورت نیاز نسبت به تمدید وام های آنها اقدام می کند.
معاون جهاد کشاورزی ایلام ابراز امیدواری کرد که با ساماندهی همه بخش های مربوط به تولید، بسته بندی، صادرات و عرضه مرغ بتوان بخشی از مشکلات واحدهای مرغداری استان برطرف کرد.
شیرخانی بیان داشت: البته بخشی از مشکلات مرغداران استان ایلام مربوط به گران شدن نهاده های اولیه و دیگر بخش ها است که نیازمند توجه دولت است.
شیرخانی تکمیل زنجیره تولید در استان از قبیل احداث مزارع پرورش مرغ گوشتی، مادر، کارخانه جوجه کشی، بهینه سازی سامانه های دانخوری و آبخوری را از اهداف معاونت بهبود تولیدات دامی استان در راستای حل مشکلات صنعت مرغداری در استان ذکر کرد.
وی عنوان کرد: همه مشکلات مرغداران استان در کنار نبود فروش گوشت سفید باعث شده این عزیزان حال روز خوبی نداشته باشند و بدون شک برای راه اندازی و فعال شدن این واحدهای تولیدی میلیارد ها ریال تسهیلات و سرمایه بخش خصوصی هزینه شده که اکنون نیازمند حمایت و توجه ویژه برای ادامه فعالیت هستند.
مرز مهران مهمترین فرصت برای فروش گوشت سفید مازاد استان به عراق است
محمدرضا مرواید استاندار ایلام روز گذشته در نشست بررسی مشکلات مرغدارات استان اظهار داشت: با توجه به رایزنی ها و موافقت استانداران استان های همجوار در عراق، آنها تمایل زیادی به واردات مرغ از استان ایلام دارند.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت مرغ تولیدی در این استان که سه برابر نیاز مردم است از این ظرفیت می توان برای صادرات گوشت مرغ به کشور عراق بهره برد.
مروارید افزود: انجام صادرات مرغ به کشور عراق و مصرف مرغ ذخیره تولید استان توسط دستگاه های اجرایی همچون دانشگاه علوم پزشکی، پتروشیمی، کمیته امداد از اقداماتی است که موجب حمایت از تولید کنندگان استان و کمک به فعالان این عرصه می شود.
وی اضافه کرد: استان ایلام با توجه به آمار موجود اکنون از نظر میزان تولید گوشت مرغ (گوشت سفید) سه برابر بیشتر از نیاز خود تولید می کند که بخش اعظمی از آن به استان های همجوار صادر می شود.
استاندار ایلام گفت: باید برنامه ریزی مناسبی برای ساماندهی به صنعت مرغ این استان صورت گیرد تا چرخ تولید مرغ از جوجه کشی تا کشتار و بسته بندی در این منطقه انجام و این صنعت رونق گیرد.
مروارید یادآور شد: اکنون سالانه نزدیک به ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در واحدهای مرغداری استان ایلام تولید می شود که سه برابر بیشتر از میزان مصرف استان است لذا این صنعت نوپا نیازمند حمایت و توجه مسوولان و دست اندرکاران است تا بتواند به تولید خود با تمام ظرفیت ادامه دهد.
برای صادرات یک‌هزار تن صادرات مرغ زنده به عراق هماهنگی لازم صورت گرفته که در خصوص صادرات مرغ مازاد تمهیداتی در نظر گرفته شده است؛ مشکل اصلی ما مشکلات و کاغذ بازی‌های اداری داخل کشور است که در حال حاضر ما به دنبال صادرات مرغ زنده به عراق هستیم و در گام نخست صادرات یک‌هزار تن مرغ نهایی شده است.
استاندار ایلام گفت: اگر ما فقط استان واسط عراق را تأمین کنیم مشکل تولید مازاد مرغداری‌های استان حل می‌شود.
بازاریابی مهمترین مشکل بر سر راه صادرات مرغ
خلیل حیدری مدیرکل گمرک استان ایلام اظهار داشت: گمرکات استان ایلام با تمام توان خود در خدمت تجار و فعالان عرصه تولید استان ایلام است.
وی بیان داشت: شرایط برای صادرات مرغ و گوشت سفید فراهم است اما باید خود تجار ایرانی به عراق بروند تا ببیند تجار عراقی چطور مرغی و با چه نوع بسته بندی را قبول خواهند کرد.
این مسئول اظهار داشت: به طور قطع ایجاد کشتارگاه طیور در ایلام و بسته بندی استاندارد گوشت مرغ تاثیر مهمی در صادرات آن به عراق و بدست گرفتن بازار این کشور دارد.
خیدری ظهار داشت: باید در زمینه مرغ بازاریابی و بسته بندی در صنعت مرغداری استان فعال شود تا مشکل صادرات حل شود.
۳۷۷ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت تولید شش میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در استان ایلام فعال است و با توجه به ظرفیت‌های استان ایلام و همچنین قابلیت توسعه صادرات محصولات به کشور عراق صنعت مرغداری استان ایلام با مشکلاتی از قبیل مازاد تولید، پایین بودن قیمت مواجه است که امیدوایم این مشکل هرچه زودتر حل شود.

 
نظرات شما
  •  

    اهوازی گفت : ۹۳/۱۱/۰۱

    از ماست که برماست.مرغداران ایلامی موجب زیان ما مرغداران خوزستانی به علت واردات از این استان به شهرستان اهواز شده اند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com