مرغ های مازاد بر مصرف مازندران، تولید کنندگان را با مشکل مواجه کرده است

مرغ های مازاد بر مصرف مازندران، تولید کنندگان را با مشکل مواجه کرده است
اعضای کارگروه اقتصادی استان مازندران بر لزوم صادرات مرغ های تولیدی استان به خارج از کشور تاکید کردند و گفتند: در زمان حاضر بیش از 12 هزار تن مرغ مازاد بر مصرف توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان خریداری شده است که بازار مصرف ندارد.
مازندران 35 درصد بازار مرغ تهران و 11 درصد تولید مرغ کشور را در اختیار دارد و اگر مشوق های صادراتی مرغ و توزیع مرغ های غیر صادراتی در قالب سبد حمایتی خانواده از ذخیره خارج نشود با مشکل جدی ادامه تولید، کاهش قیمت متناسب با هزینه تولید و انقضای تاریخ مصرف مرغ های منجمد مواجه خواهیم شد.
سید مصطفی ابراهیمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مازندران با بیان اینکه در 6 ماهه امسال 12 هزار تن مرغ خریداری شده است و باید از ذخیره خارج شود، گفت: توجه به مقوله صادرات و توزیع مرغ های غیر صادراتی به صورت حمایت از سبد خانوار ضروری است.
وی با اشاره به اینکه در هفت ماه امسال هشت میلیون و 700 هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، ادامه داد: با وجود کاهش حدود یک میلیون قطعه ای جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما بازار مصرف مرغ در داخل کشور اشباع است.
ابراهیمی گفت: استراتژی ذخیره مرغ در کشور سالانه 50 هزار تن است اما پارسال 180 هزار تن مرغ ذخیره شده و اگر امسال نیز بازار مصرف در خارج از کشور مهیا نشود، بیشتر نیز می شود.
وی حداکثر نگهداری مرغ منجمد را یک سال اعلام کرد و گفت: وجود بیماری آنفلونزای مرغی صادرات مرغ را با مشکل مواجه کرد.
علیرضا عطایی نژاد مدیر امور دام معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نشست نسبت به تعیین سهم جوجه ریزی هفت میلیون و 500 هزار قطعه در استان انتقاد کرد و افزود: باید به جای کاهش تولید و سهمیه بندی با مشوق های صادراتی محصولات تولیدی را صادر کنیم.
وی با بیان اینکه بیماری آنفلونزای مرغی تا حدودی بازار تولید مرغ مازندران را کاهش داده است، ادامه داد: از آنجایی که کانون احتمالی شیوع بیماری آنفلونزای مرغی در ماکیان محلی استان بوده است، باید با ورود مرغ های تخم گذاری که از استان های همجوار به روستاهای استان منتقل می شود، جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: بیماری از مرغ های تخم گذار استان های همجوار به روستاهای مازندران منتقل می شود که باید ورودی های استان تحت کنترل قرار گیرد.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران توصیه کرد ،محیط زیست مناطق اصلی فرود پرندگان مهاجر برای کنترل احتمالی بیماری آنفلونزای مرغی را زیر نظر داشته باشد.
مهدی راز جویان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری مازندران صنعت مرغ و طیور استان را تاثیر گذار در تولید مرغ کشور دانست و گفت: علاوه بر کمبود بازار ،دارایی و مالیات از مشکلات تولید کنندگان مرغ استان است.
وی بر لزوم کمک به حوزه صادرات مرغ مازندران به کشورهای عراق و افغانستان تاکید کرد و ادامه داد: از طرفی باید کنترل ورودی استان مازندران را برای جلوگیری از احتمال شیوع بیماری آنفلونزای مرغی جدی بگیریم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط نابسامان بازار مرغ و اشباع شدن تولید این ماده پروتئینی در استان، باشد مجوز و موافقت های اصولی که برای تولید مرغ صادر شد ولی به دلایل های مختلف اجرایی نشده است، باطل شود.
سالانه بیش از 180 هزار تن مرغ در استان مازندران تولید می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com