مرغ های تخم گذار روانه کشتارگاه شدند

مرغ های تخم گذار روانه کشتارگاه شدند
رییس اتحادیه مرغداران میهن با اعلام خودداری وارد کنندگان نهاده های طیور به بازار به دلیل عدم تعیین تکلیف ارز 1226 تومانی گفت: واحدهای مرغ تخم گذار گله های خود را برای کشتار روانه کشتارگاه کرده اند که این شرایط برای آینده تولید هشدار دهنده بوده و می تواند هر شانه تخم مرغ را تا 16 هزار تومان افزایش دهد.
هدایت اصغری تصریح کرد: مجلس در قانون بودجه مصوب کرده است که ارز 1226 حذف شود به همین دلیل بانک مرکزی با استناد به همین مصوبه از اختصاص ارز 1226 تومانی خودداری می کند .
وی در پاسخ به این پرسش که مابه التفاوت ارز 1226 تومانی و مبادلاتی از چه محلی باید پرداخت شود ، تصریح کرد: دریکی از بندهای قانون بودجه 11 هزار میلیارد تومان به این منظور اختصاص یافته است .
اصغری گفت: عدم تامین نهاده های تولید موجب خواهد شد تا قیمت هر شانه تخم مرغ تا سطح 16 هزار تومان افزایش یابد و این درحالی است که مردم توان خرید تخم مرغ شانه ای 16 هزار تومان را نخواهند داشت .
وی افزود: بانک مرکزی درک صحیحی از شرایط بازار ندارند و نمی دانند که عدم تامین نهاده ها تولید به معنای افزایش هزینه های تولید خواهد بود .
رییس اتحادیه مرغداران میهن تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش عرضه بخشی از تخم مرغ کشور صادر می شود اما عدم پیش بینی شرایط لازم موجب خواهد شد تا صادرات تخم مرغ متوقف و حتی به کشور وارد کننده بدل شویم .
وی با اشاره به تجربه سال 89 و نیازمندی به واردات تخم مرغ از ترکیه اظهار کرد: در آن شرایط زمانی تخم مرغ تولید داخل شانه ای 6 هزار تومان بود اما قیمت وارداتی آن تا 9 هزار تومان افزایش یافت .
اصغری عنوان کرد: نیاز بازار ایران موجب شد تا ترک ها تخم مرغ شانه ای 21 دلار را تا 58 دلار افزایش دهند و دولت در صورت عدم حمایت از تولیدات داخلی باید خسارت های بیشتری را متحمل شود .
رییس اتحادیه مرغداران میهن تصریح کرد: تلاش های لازم توسط وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت در حال انجام است اما عدم همکاری بانک مرکزی موجب شده است تا ارز مرجع برای واردات نهاده های دامی تخصیص نیابد.
وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده دام و طیور اظهار کرد: قیمت ذرت به بیش از 900 تومان و سویا بیش از 1100 تومان است و دلیل این افزایش قیمت عدم عرضه نهاده های وارداتی به بازار است .
اصغری خاطرنشان کرد: به دلیل عدم تعیین تکلیف اختصاص ارز 1226 تومانی از سوی بانک مرکزی وارد کنندگانی که نهاده های دام و طیور به کشور وارد کرده اند از عرضه به بازار خودداری می کنند .
رییس اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به نیاز 60 تا 65 هزار تنی تولید تخم مرغ ، تصریح کرد: تولید کنونی تخم مرغ 80 هزار تن است که به معنای مازاد 20 هزار تنی و صادرات مناسب تخم مرغ است اما ادامه شرایط موجود موجب خواهد تا با کاهش شدید تولید قادر به تامین نیاز داخلی نیز نباشد .
وی افزود: با عدم تامین نهاده ها مرغداران مرغ ها را برای کشتار روانه کشتار گاه خواهند کرد و قیمت تخم مرغ به نحو قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت .
اصغری تصریح کرد: بانک مرکزی اعلام کرده است که دیگر ارز 1226 تومانی ندارد و اختلاف میان بانک مرکزی و دستگاههای اجرایی است که باید هر چه زودتر در این زمینه به تفاهم برسند .
وی درباره ذخیره سازی نهاده های تولید توسط شرکت پشتیبانی امور دام بیان کرد: ذخایر پشتیبانی امور دام محدود است و تنها در بخش مرغ تخم گذار 220 هزار تن مصرف وجود دارد .
رییس اتحادیه مرغداران میهن تاکید کرد: ذخایر پشتیبانی امور دام بسیار محدود و برای شرایط اضطرار است و نباید اجازه داد تا کشور به شرایط اضطرار نزدیک شود .
اصغری عنوان کرد: واحدهای مرغ تخم گذار گله های خود را برای کشتار روانه کشتارگاه کرده اند که این شرایط برای آینده تولید هشدار دهنده است.
وی تصریح کرد: مذاکرات لازم با وزارتخانه های مرتبط انجام شده اما بانکها ارز 1226 تومانی برای واردات نهاده هایی که ثبت سفارش آنها از گذشته انجام شده است در اختیار نمی دهند و اعلام شده است که دیگر در کشور ارز 1226تومانی وجود ندارد .
رییس اتحادیه مرغداران میهن بیان کرد: بانک مرکزی به نظر کارشناسی وزارتخانه های صنعت و کشاورزی توجهی نمی کند و به نظر می رسد که مداخله مستقیم معاونت اول یا شخص رییس جمهورمی تواند به حل مشکل موجود کمک کند .
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com