مرغ های تخم گذار: 12 مورد همیشگی نگرانی و اضطراب

مرغ های تخم گذار: 12 مورد همیشگی نگرانی و اضطراب
اگر قرار باشد مسائل مهم تغذیه ای را که صنعت تخم مرغ با آن رو به رو است ذکر کنیم، می توانیم بر 12 نکته ای متمرکز شویم که متخصصان تغذیه، کمپانی های ژنتیک، کارخانه های آسیاب خوراک، دامپزشکان و، مسلما، دامپروران و کشاورزان نیز به آن ها اهمیت می دهند.
تمامی متخصصان تغذیه که با تغذیه مرغ های تخم گذار سر و کار دارند با مشکلاتی مواجه شده اند که در این مقاله به طور خلاصه به بیان آن ها می پردازیم. نه تنها این مشکلات هر روز افزایش می یابند بلکه برای بسیاری از آن ها راه حلی پیدا نشده است.

1. کیفیت پوسته تخم مرغ: مشکل عمده همیشگی
این مشکل چند فاکتور دارد که ریشه اصلی آن تغذیه مرغ تخم گذار از همان ابتدا است. مشکل عمده این است که وقتی مرغ پا به سن می گذارد و مجبور است تخمی بزرگ تولید کند، نمی تواند کلسیم اضافه را ذخیره نماید و در نتیجه تخم مرغی با پوسته نازک تولید می کند. بدتر آن که کارایی او برای جذب کلسیم خوراک نیز به طور چشمگیری افت پیدا می کند. فقط با کنترل اندازه تخم مرغ، حفظ و افزایش ظرفیت جذب کلسیم و همچنین مدیریت سطح کنونی کلسیم در خوراک است که این مشکل می تواند کنترل شود.

2. اندازه تخم مرغ، مشکلی دو سویه
در بازارهای تخم مرغ تازه، تخم مرغ های بزرگ را ترجیح می دهند اما هر چه تخم بزرگتر باشد، پوسته نازک تر است و از ذخایر انرژی بدن مرغ و پروتئین استفاده می کند تا تغذیه آن مناسب شود. بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می دهند تا اندازه تخم مرغ بزرگتر باشد تا چرخه ای بزرگتر داشته باشند، اما برخی دیگر ترجیح می دهند که کوچکتر ولی سنگین تر باشند. مهم ترین هدف این است که تغذیه دارای پروتئین و به ویژه متیونین باشد.

3. استرس گرمایی تابستان هنوز حل نشده است
در طول گرما، مرغ ها کمتر غذا می خورند و تخم مرغ های کم تر و کوچک تری تولید می کنند. این مشکل از طریق مدیریت درست و امکانات مناسب قابل حل است اما تغذیه نیز می تواند نقشی مهم ایفا کند. اولین توجه باید به توازن الکترولیت خوراک باشداما برخی مکمل ها به ویژه مکمل هایی که در آب استفاده می شوند، می توانند مدیریت شوند تا مشکل کاهش پیدا کند. دادن خوراک در طول ساعت خنک تر (شب ها) پیشنهادی کارآمد نیست زیرا در شکل گیری چرخه تخم مداخله می کند.

4. دو راهی رژیم غذایی قبل از تخم گذاری
بسیاری از فارم ها قبل از تخم گذاری،نوعی رژیم غذایی به مرغ می دهند که میزان کلسیم بالایی دارد تا مطمئن شوند که تولید زودرس تخم مرغ ذخایر انرژی مرغ را از بین نمی برد. اما برخی فارم های دیگر این کار را نمی کنند زیرا معتقدند که این کار به دلیل استفاده بیش از حد کلسیم موجب نارسایی کلیه می شود. مصرف بالای کلسیم در رژیم غذایی پیش از تخم گذاری نیازمند مصرف آب بیشتر در طول چرخه تخم گذاری نیز می باشد که این امر برای مرغ های تخم گذاری که در لانه هستند بسیار مهم است.

5. پلت، آرد یا کرامبل؟
این سوالی بسیار مهم است و جواب واحدی جز این ندارد که باید هر کدام را امتحان کرد تا فهمید کدام یک با شرایط فارم مناسب است. جیره آردی ارزانتر است اما ممکن است از هم جداسازی شود. پلت برای گونه های کم اشتها پیشنهاد می شود اما گرانتر است. به نظر می رسد که کرامبل برای بیشتر موقعیت ها بهترین انتخاب باشد اما بسیار گرانتر از جیره آردی و پلت است.

6. خاک چسبنده، تر یا خشک؟

مصرف بیش از حد آب به همراه غلات چسبنده می تواند موجب چسبنده شدن مدفوع شود که آب آن نیز از طریق بخار شدن از بین نمی رود. این مسئله در مرغ های تخم گذار درون قفس مسئله ای مهم نیست اما برای آن دسته از مرغ هایی که در خاک تخم گذاری می کنند مسئله ای بسیار مهم است که بر سلامت و رفاه مرغ تاثیرگذار است و موجب می شود تا تخم کثیف شود. فهمیدن این که چرا مرغ ها بیشتر از آن چه که نیاز دارند آب مصرف می کنند (توازن الکترولیت خوراک و پروتئین مهم ترین مسائل می باشند) و به نظر می رسد که مدیریت چسبندگی خوراک این مشکل را حل نماید وگرنه بیماری های بسیار مهمی از آن ناشی می شود.

7. داشتن بهترین رنگ زرده
زرده کدر و مات در بازار تخم مرغ طرفدار زیادی ندارد و زرده مایل به قرمز نیز خیلی مورد پسند نیست. یافتن بهترین نقطه ای که توازن بین رنگدانه های طبیعی و مصنوعی را حفظ کند نیازمند تجربه کافی است. رنگدانه های مصنوعی ترجیح داده نمی شوند و رنگدانه های طبیعی نیز می تواند نشانه مواد اولیه ناکافی باشد.

8. پر کنی
این مشکل برای مرغ های تخم گذار درون قفس همیشه وجود دارد، به ویژه اگر گله دچار خستگی باشد یا فضای کافی وجود نداشته باشد. اما این مشکل می تواند در مرغ های کیج فری نیز رخ بدهد و این در صورتی است که رژیم غذایی آن ها مقدار کمی پروتئین یا آمینواسید داشته باشد. بررسی وضعیت مواد معدنی و آمینواسید موجود در رژیم غذایی خیلی زود نشان می دهد که پرکنی ریشه در مشکل تغذیه ای طیور دارد یا مرتبط با مدیریت است. برخی از مکمل ها فقط تا حدی می توانند این مشکل را حل کنند.

9. خستگی از تخم گذاری در قفس
گونه هایی از مرغ ها که درون قفس میزان تخم گذاری بالایی دارند اغلب دچار سندروم خستگی می شوند، به ویژه زمانی که استخوان های آن ها، به دلیل تغذیه نامتوازن، کلسیم کافی نداشته باشد. مرغ هایی که به این سندروم مبتلا هستند به مرور زمان فلج می شوند و به علت این که به انتهای قفس پناه می برند از گرسنگی می میرند. رژیم غذایی پیش از تخم گذاری که میزان کلسیم آن مناسب و صحیح باشد موثر به نظر می آید به ویژه زمانی که این رژیم همراه با علائم بلوغ جنسی آغاز شود.

10. سندروم کبد چرب

زمانی که مرغ ها بیش از حد مجاز جیره روزانه غذا می خورند، یا آن که در توازن پروتئین/آمینواسید های خوراک آن ها میزان پروتئین کم باشد، انرژی اضافه به شکل چربی ذخیره می شود. چربی اضافه در کبد به راحتی اکسید می شود و موجب خونریزی و اختلال عملکرد کلی کبد می شود و باروری، سلامت و طول عمر را کاهش می دهد. کاهش مصرف خوراک کار آسانی نیست زیرا همه پرنده ها بیش از حد خوراک مصرف نمی کنند. با متوازن کردن نسبت انرژی به پروتئین و همچنین اضافه کردن مواد مغذی و مکمل ها به خوراک است که می توان مشکل کبد چرب را حل نمود.

11. کلسیم: بحث برانگیزترین ماده
زمانی که کسی می خواهد درباره تغذیه مرغ های تخم گذار بداند، کلسیم باید نقطه آغاز بحث باشد. فهمیدن چرخه کلسیم روزانه، از کلسیم موجود در خوراک گرفته تا کلسیم موجود در پوسته، و بازیافت کلسیم استخوان ها، اساس تغذیه دارای کلسیم است. به علاوه، تصمیم گیری در مورد منبع بهینه کلسیم، شکل و اندازه دانه و در نهایت زمان استفاده از مکمل کلسیم در خوراک، همه از جوانب مهم این موضوع ظریف و حائز اهمیت است. نقش فسفر و ویتامین دی جنبه های دیگری است که اغلب به آن ها نگاهی اجمالی می شود اما این دو ماده مغذی نیز در جذب کلسیم موثر می باشند و استفاده از آن ها باید مدیریت شود.

12. راهنماهای ژنتیک و جیره غذایی

تامین کنندگان ژنتیک اغلب در مورد چگونگی دادن خوراک به مرغ های تخم گذاراطلاعاتی ارائه می دهند. در بسیاری از موارد، این اطلاعات آمیزه ای از اطلاعات علمی و تجربی هستند. برخی تولیدکنندگان و متخصصان تغذیه ترجیح می دهند تا از این راهنماها پیروی کنند و اگر مشکلی پیش آمد آن ها را کنار می گذارند. برخی دیگر، که تجربه بیشتری دارند، ترجیح می دهند از توصیه ها به عنوان راهنما و نقطه آغازی استفاده کنند که بر اساس آن می توانند برنامه غذایی هر فارم تخم گذار را تنظیم نمایند.

نگاه کلی
تغذیه مرغ های تخم گذار محدود به دوازده مورد بالا نمی شود اما می تواند مرجعی برای مشکلات رایج این صنعت باشد. هر نکته نیازمند بررسی و تحلیل بیشتر است و متخصصان تغذیه، پژوهشگران و تولیدکنندگان در حال کار برای یافتن راه حل های بهتر می باشند.

 
نظرات شما
  •  

    میلاد گفت : ۹۷/۰۳/۰۹

    بهترین نژاد مرغ تخمگذار چی هست؟ و از کجامیتونم تهیه کنم؟

    پاسخ...
  •  
    میلاد گفت : بهترین نژاد مرغ تخمگذار چی هست؟ و از کجامیتونم تهی...

    کامی گفت : ۹۷/۱۰/۲۸

    ما ۵نوع نژاد داریم که همه ای انها مزایا و معایب خودشان رو دارن هر مرغداری با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی و ... خودش نوع نژاد رو انتخاب میکند

    پاسخ...
  •  

    مجید گفت : ۹۷/۱۰/۲۸

    من میترسم شروع کنم کمکم کنید

    پاسخ...
  •  

    سعید روشن گفت : ۹۷/۱۱/۰۶

    باسلام چرا بعضی اوقات مرغها هر روز بعضی اوقات دوروز یکبار وریزتر تخم میکنن درضمن بهترین حرارت و خوراک درفصل سرما برای مرغ تخم گذار چیست

    پاسخ...
  •  
    سعید روشن گفت : باسلام چرا بعضی اوقات مرغها هر روز بعضی اوقات دور...

    حسین گفت : ۹۷/۱۱/۱۱

    سلام چه خوراکی بایدبه مرغ هابدهیم تخم بگذارندخواهشا اگه امکانش هست یه راهنمایی بکنید ممنون...

    پاسخ...
  •  
    میلاد گفت : بهترین نژاد مرغ تخمگذار چی هست؟ و از کجامیتونم تهی...

    بیژن گفت : ۹۸/۰۱/۰۴

    بهترین نژاد در حال حاظر لوهمن قهوه ایی میباشد

    پاسخ...
  •  

    علی گفت : ۹۸/۰۲/۱۴

    با سلام من یه مرغ دارم که تازه شروع کرده به تخم گذاری ولی از موقعی که شروع کرد به تخمگذاری خیلی بیحال شده غذا هم کم میخوره دوستان لطفا یه راه حل بهم بدین باتشکر

    پاسخ...
  •  

    رضا گفت : ۹۹/۱۱/۱۹

    من از نژاد گلپایگان و مرغ های رنگانگ محلی استفاده میکنم و بسیار مقاوم هستن در برابر بیماری ها برای شروع این مرغ ها به دست مدیریت ناصیح هم میتونن کمترین تلفات رو داشته باشید بعد کسب تجریه میشه رو سایر نژادها مانور داد

    پاسخ...
  •  
    میلاد گفت : بهترین نژاد مرغ تخمگذار چی هست؟ و از کجامیتونم تهی...

    فرزاد براهوی گفت : ۰۰/۰۷/۲۰

    سلام من از مرغهای محلی رنگی نگهداری میکنم میشه بگین چه نوع غذای بهشون بدم زودتر به تخم بیان

    پاسخ...
  •  

    محمدتعدادی مرغ تخمگذار خریدیم .جابجا شدن گفت : ۰۰/۱۱/۰۷

    سلام،تعدادی مرغ محلی تخمگذار خریدم روز نصفشون تخمگذاشت روز دوم ده تا روزای بعد شیش تا هفتا وچهارتا،،آیا جابجا شدنشون حمل ونقلشون بجای دیگه رو تخم گذاشتنشون تأثیر داره؟؟؟؟؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com