مرغ های ایران برای صادرات مشکل سایز دارند

مرغ های ایران برای صادرات مشکل سایز دارند
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:مشکل صادرات مرغ ایران سایز آن است زیرا هر کشور واردکننده سایز مرغ خاصی را مدنظر دارد که در این‌باره با محدودیت مواجه ایم.
حسن رکنی اظهار کرد: ایران تا سه سال گذشته وارد کننده مرغ بود به طوری که در سال ٩٢ و ابتدای فعالیت دولت حدود 50هزارتن واردات صورت انجام شد.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات مرغ افزود:  سایز مرغ صادراتی در تجارت جهانی 1100تا 1300کیلوگرم است ما با کشورهای همسایه اما افغانستان به عنوان کشور مبداء ایران علاقمند به واردات مرغ یک کیلوگرم و عراق یک کیلو و 200گرم تا یک کیلو و 600گرم است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مشکل صادرات مرغ ایران را سایز آن است زیرا هر کشور واردکننده سایز مرغ خاصی را مدنظر دارد که در این خصوص ما با محدودیت مواجه ایم.
وی تصریح کرد: سالانه در ایران ٢ میلیون و 170هزارتن گوشت مرغ تولید می‌شود که با امکانات موجود می‌توانیم از طریق بهبود شرایط، تولید را تا 500 هزار تن افزایش دهیم.
رکنی گفت: مجموع مرغ تولیدی جهان حدود 108 میلیون تن است که از این میزان نزدیک به 10 میلیون تن در تجارت جهانی قرار می‌گیرد که حدود سه میلیون تن آن در کشورهای همسایه ایران مبادله می‌شود.
وی یاد آورشد که  نیاز وارداتی کشور های همسایه ایران به مرغ یک موقعیت بسیار ارزشمند برای ایران به شمار می رود.  در یک سال گذشته 100هزار تن گوشت مرغ صادر شده است که حدود یک درصد تجارت است.
رکنی با بیان اینکه تعداد زیادی کشتارگاه های طیور در کشور داریم گفت: با وجود اینکه تعداد کشتارگاه های طیور در کشور زیاد است، اما بسیاری از آنها مجهز به خط دوم تولید و تفکیک قطعات نیستند تا بتوانند برای بازار داخلی و خارجی تولیدات خود را تنظیم کنند.
این مقام مسئول اظهارداشت: در چهار سال گذشته تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی هشت میلیارد و 100میلیون دلار با بهبودی پنج میلیارد دلاری، به منفی سه میلیارد دلار کشیده است و با ادامه این روند تراز تجاری بخش کشاورزی در ایران در آینده ای نه چندان دور مثبت خواهد شد .
وی ادامه داد: همچنین تراز تجاری بخش دام و طیور از 14 میلیون دلار در سال 92، امروز به بیش از 600 میلیون دلار رسیده است.
رکنی همچنین با اعلام اختصاص 20 میلیارد تومان مشوق صادراتی لبینایت گفت:‌صادرات لبنیات از 600 هزار تن در سال 94 به 850 هزار تن در سال 95 رسیده است و درهای بازار بزرگ روسیه به روی محصولات لبنی ما باز شده و مقدار زیادی لبنیات صادر کرده‌ایم.

 
نظرات شما
  •  

    یک مرغدار گفت : ۹۶/۰۲/۱۱

    قبل از هر عمل باید شرایط آن فراهم شود.
    حقیقت این است که بازار مرغ درشت میطلبه و مرغداران مجبور به پرورش آن اند،وقتی فرهنگ سازی شد و مرغ سایز رواج پیدا کرد،مطمعنا مرغداری ها هم مرغ سایز تولید میکنند،از طرفی قبل از این موضوع باید قیمت ها اصلاح شود،با الطبع مرغ با وزن پایین با این هزینه های تولید اصلا به صرفه نیست....
    این بازاره که میگه من چی احتیاج دارم و ما مرغدارا مجبور به تامین نیاز بازاریم.
    قبل از هر چیزی باید بازار را به روند تولید مرغ سایز سوق داد.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com