مرغ لاین جایگزین، از اولویت هاست

مرغ لاین جایگزین، از اولویت هاست

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در بحثی چون مرغ، اجداد به سایر کشورها وابسته بوده و مرغ لاین آرین در داخل کشور فقط 5-4 درصد نیازها را تامین می کند.
دکتر جهانگیر پرهمت، رییس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی(تات) در گفتگو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه فعالیت های تحقیقاتی این سازمان به دلیل قرار گرفتن در یک بدنه اجرایی کاملا کاربردی خواهد بود.
وی تامین نیازهای بخش را مهمترین هدف سازمان تات دانست و گفت: در برنامه پنجم توسعه اولویت های تحقیقاتی مد نظر قرار گرفته و پیش بینی های لازم برای پاسخگویی به مسایل حال حاضر کشاورزی، انجام شده است.
پرهمت در پاسخ به سئوالی در ارتباط با خلاء های موجود در تحقیقات بنیادی و میزان اعتبارات در نظر گرفته شده در سازمان تات برای این دسته از تحقیقات، با توجه به اولویت دهی به تحقیقات کاربردی اظهار داشت: دانش بشری محدود بوده و با جلو رفتن تاریخ، همواره نیاز به تحقیقات بنیادی وجود خواهد داشت.
وی افزود: تحقیقات بنیادی همچنان ادامه خواهد یافت، زیرا امروز در سطحی از دانش قرار داریم و ممکن است در آینده با مسایل جدیدتری روبرو شده و به ناچار به آن بپردازیم.
رییس سازمان تات در تشریح این سخنان اظهار داشت: بحث تغییر اقلیم به عنوان یک پدیده به طور قطع در کشاورزی اثر گذار خواهد بود، که باید به آن توجه کرد.
وی تصریح کرد: اما ممکن است در آینده با مسایل جدید تری روبرو شویم که در قالب تحقیقات بنیادی بتوان به نیازها پاسخ گفت، بنابراین تحقیقات بنیادی هیچ گاه تعطیل نخواهد شد.
پرهمت در پاسخ به سئوالی در ارتباط با هدفگذاری این سازمان در تخصیص اعتبارات به تحقیقات کاربردی و بنیادی خاطر نشان ساخت: مرز بین تحقیقات کاربردی و بنیادی صفر و یک نیست که به راحتی بتوان برای این تحقیقات افق و مرز مشخصی تعیین کرد.
وی گفت: در بحثی چون مرغ، اجداد به سایر کشورها وابسته بوده و مرغ لاین آرین در داخل کشور فقط 5-4 درصد نیازها را تامین می کند.
رییس سازمان تات با اشاره به طولانی مدت بودن (یک دوره 15 ساله) مطالعات در زمینه مرغ لاین اظهار داشت: تحقیق در این زمینه بخشی بنیادی و بخشی کاربردی است.
وی افزود: اما امیدواریم با سرعت هرچه بیشتر و انجام تحقیقات در ارتباط با مرغ لاین، نیازهای کشور را پاسخ دهیم.
پرهمت اظهار امیدواری کرد: با انجام تحقیقات کاربردی، مرغ لاین موجود در داخل کشور (نژاد آرین) را توسعه دهیم.
وی خاطر نشان ساخت: تلاش خواهیم کرد، با مطالعات گسترده در زمینه اصلاح نژاد و ترکیب نژادی ،لاین جایگزین را هرچه سریعتر معرفی کرده و نیاز کشور را برطرف کنیم.
رییس سازمان تات مدیریت منابع پایه را جزء تحقیقات بنیادی دانست که در برنامه پنجم به آن توجه خواهد شد.

 
کلمات کلیدی لاین
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com