مرغ روی دست مرغداران ماند/ وعده بر زمین مانده عملیات گازرسانی به مرغداری‌ها

مرغ روی دست مرغداران ماند/ وعده بر زمین مانده عملیات گازرسانی به مرغداری‌ها
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی گفت: پیگیری ها و جلسات متعددی برای رفع مشکلات گازرسانی به مرغداری های تفرش برگزار شده که در دو سال گذشته وعده‌هایی مبنی بر اختصاص اعتباراتی از سوی دولت به اداره گاز داده شد، که هنوز این وعده‌ها عملیاتی نشده است.
در شهرستان تفرش ۱۳ واحد پرورش مرغ گوشتی و یک واحد پرورش مرغ تخم‌گذار وجود دارد که به صورت سالیانه حدود یک‌هزار تُن گوشت سفید این شهرستان را تامین می‌کنند.
معمولا ۴ دوره جوجه ریزی در سال در مرغداری‌ها انجام می‌شود که، در هر دوره ۲۰۰ هزار جوجه پرورش می‌یابند. در ۶ ماهه دوم سال، روزانه ۲۵ هزار تخم مرغ در تفرش تولید و به بازار فروش عرضه می شود.
در دو سال گذشته به دلیل مشکلات از جمله بیماریهای نیوکاسل و آنفولانزا، قیمت پایین عرضه مرغ در بازار و غیره، ۲۵ درصد از مرغداری‌های تفرش تعطیل شدند و امسال برخی از آن‌ها مجدد فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
از سویی دیگر کمبود نقدینگی، عدم همخوانی هزینه های تولید با درآمدهای حاصل فروش و.... سبب شده که اغلب مرغداریها ضرردهی بیشتری را تجربه کنند.

مرغداران تفرشی ۵ درصد نیاز مردم استان مرکزی را تامین می‌کنند
علی‌اکبر حیدری مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش با بیان این مطلب که تولید مرغ و تخم‌مرغ در تفرش تنها ۵ درصد از نیاز مردم استان مرکزی را تامین می کند، گفت: این تولیدات به شهرهای اراک، قم و تهران صادر می‌شود. معمولا کشتارگاه‌های استان مرکزی مرغ را با قیمت پایین از مرغدار خریداری می‌کنند به همین خاطر مرغداران تفرشی کمتر تمایل به فروش تولیدات خود به کشتارگاههای استان دارند. همچنین معمولا مرغ تولیدی در شهر تفرش هم به مصرف شهروندان تفرشی نمی‌رسد.
حیدری با اشاره به مشکلات مرغداران تفرش اظهار کرد: مشکل نبود گاز یکی از مهمترین مشکلات مرغداران تفرش است؛ از میان مرغداری‌های تفرش ۴ مرغداری گاز ندارند که در ایام سرما به خاطر مقرون به صرفه نبودن گازوئیل، مرغداری ها کار خود را متوقف می کنند.

وعده بر زمین مانده گازرسانی به مرغداری های تفرش

وی ادامه داد: پیگیری ها و جلسات متعددی برای رفع مشکلات گازرسانی به مرغداری های تفرش برگزار شده که در دو سال گذشته وعده‌هایی مبنی بر اختصاص اعتباراتی از سوی دولت به اداره گاز داده شد، که هنوز این وعده‌ها عملیاتی نشده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی کمبود نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات مرغداران تفرشی برشمرد و بیان کرد: کمبود نقدینگی و کارمزد بالای تسهیلات بانکی از یک سو و خرید غیر نقدی و مدت دار کشتارگاهها از سویی دیگر سبب شده که مرغداران بیشتر متضرر شوند. اگر نقدینگی با سودهای پایین در اختیار شرکت تعاونی ها قرار گیرد تولید مرغ و تخم مرغ رونق پیدا می‌کند.

کمبود نقدینگی، بازار دلالان را گرم تر می کند
حیدری اضافه کرد: کمبود نقدینگی سبب گرمتر شدن بازار دلالان در فروش جوجه می شود که در این گونه موارد معمولا مرغداران ترجیح می دهند که جوجه ریزی نداشته باشند.
وی با بیان این مطلب که قیمتهای خرید مرغ زنده از مرغدار با هزینه های تولید همخوانی ندارد، بیان کرد: در طول دو سال گذشته هزینه های خرید جوجه، واکسن، آب، برق، گاز، کارگر، بیمه و... دو برابر شده ولی درآمدهای یک واحد تولیدی مرغ نه تنها افزایش نیافته بلکه ۲۵ درصد هم کاهش داشته است. وقتی قیمت مرغ در بازار کاهش می یابد، اولین و بیشترین ضربه به تولید کننده وارد می‌شود و ناچار به فروش تولیدات زیر قیمت بازار است.

مرغ روی دست مرغ‌داران ماند
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی با اشاره به اینکه دولت دیر، اقدام به خرید مرغ از مرغداران کرده است، گفت: متاسفانه زمانی پشتیبانی، خرید اقدام به خرید مرغ از مرغدار کرده که دوره تولید تابستان پایان یافته است و مرغ ها ۲ ماه در مرغداری ها مانده و وزن آنها افزایش یافته است که متناسب با قوانین خرید دولت به لحاظ سایز و اندازه نیست. همین مسئله سبب شده که مرغداران مجبور شوند که زیر قیمت مرغهای زنده را به فروش برسانند.

لزوم ورود جدی دولت در بحث نهاده های طیور
حیدری با اشاره به قیمت نهاده‌های خوراکی طیور خاطرنشان کرد: متاسفانه قیمت نهاده‌ها بالا است و به موقع هم در اختیار مرغداران قرار نمی گیرد. در شهرهایی نظیر تفرش مرغداران مجبور به پرداخت هزینه های اضافه برای خرید نهاده های خوراکی هستند. رفع این مسائل نیاز به ورود جدی دولت دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com