مرغ بومی گیلان از ذخایر عظیم ژنتیکی برخوردار است

مرغ بومی گیلان از ذخایر عظیم ژنتیکی برخوردار است

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: مرغ‌های بومی گیلان به علت شرایط ویژه آب و هوایی و تغذیه مناسب از ذخایر عظیم ژنتیکی برخوردار هستند.
دکتر ابوالقاسم اوحدی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: از آنجایی که این گونه مرغ‌ها از سلامت بیشتری نسبت به سایر مرغ‌های استان‌های دیگر برخوردار هستند، بسیاری از مرغداری‌های کشور به ویژه استان تهران، جوجه‌های مورد نیاز خود را از گیلان تهیه می‌کنند.
وی تصریح کرد: پرورش مرغ بومی از گذشته در گیلان به صورت کاملا روستایی صورت می‌گرفته که هدف از نگهداری آنها، تولید تخم مرغ مصرفی خانواده‌ها بوده است. در استان گیلان با وجود تنها 2 تا 3 واحد تولید تخم مرغ به دلیل مرسوم بودن پرورش مرغ بومی در روستاها، هنوز شاهد تولید خوب تخم مرغ‌های محلی در بازارها هستیم که به علت کیفیت بسیار بالا از استقبال زیادی نیز برخوردار است.
وی با اشاره به این‌که استان گیلان کم نظیرترین بافت‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است، افزود: گیلان در حال حاضر دارای یک مرکز ایستگاه مرغ بومی کشور در جاده انزلی به آستارا با ظرفیت 8000 هزار قطعه است.
وی خاطرنشان کرد: با ارتقاء کادر علمی مجرب تر و تامین اعتبارات لازم برای این ایستگاه، شاهد توسعه صنعت مرغداری در گیلان خواهیم بود و خواهیم توانست با افزایش ظرفیت تولید تخم مرغ نتایج ارزشمندی در ارتقاء کیفیت تخم مرغ بدست آوریم.
به گزارش ایسنا، از آنجایی که این ثروت ملی تامین کننده بخش وسیعی از نیازهای غذایی پروتئین و ایجاد اشتغال با حداقل هزینه برای خانوارهای روستایی است، مورد توجه ویژه سازمان خوار و بار جهانی FAO نیز است.
پرورش مرغ بومی با توجه به خصوصیات آن از جمله مقاومت در مقابل شرایط سخت محیطی، استفاده از مواد زدایی موجود در روستاها، هزینه پایین نگهداری و پرورش و بازارپسندی و کیفیت مطلوب مورد توجه است
 

 
کلمات کلیدی مرغ بومی گیلان
نظرات شما
  •  

    حسین شلمانی گفت : ۹۸/۰۱/۲۵

    سلام و درود ادای احترام دارم خدمت شما ، تنها در صدد فراهم کردن جوجه اردک و جومه مرغ میباشم در آتیه نزدیک برای ارتباط می توانید باشماره تلفن تقدیم شده در تماس باشید % ممنون

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com